Die Sternenfahrer von Catan

Die Sternenfahrer von Catan (doos)
Die Sternenfahrer von Catan (doos)

Vandaag een verhaaltje van (bijna) 10 jaar geleden. Zo lang al? Jawel, volgens de BoardGameGeek is het spel van vandaag in 1999 verschenen.

Ik weet het nog goed, mijn eerste potje Sternenfahrer von Catan. Al was het alleen maar vanwege de tijd die we er die eerste keer mee kwijt waren. Het zal op de vrijdag geweest zijn, de tweede beursdag. Ik kwam om 10 uur binnen, en direct bij de stand van Kosmos kwam ik samen met drie ervaren Siedlerinnen aan een tafel om het nieuwe Catan-spel te spelen. Maar: het was tien uur, dus alle tafels waren net bezet door allemaal mensen die graag een nieuw spel uitgelegd kregen. Voor ons schoot er geen uitleg over, dus hebben we zelf de doos verkend. En die doos zat heel vol met allemaal nieuw materiaal. Van plastic overigens, maar ja: dat hoort natuurlijk bij een SF-spel! We zijn met zijn vieren ongeveer een uur bezig geweest met het uitpuzzelen wat er allemaal in die grote doos zit, en hoe het spel eigenlijk gespeeld diende te worden. De doos is wat hoger dan we van een Catan-doos gewend zijn, maar dat is o.a. omdat er vier raketten in zitten. Echte (nep-)raketten, die verschillende doelen dienen. Daarnaast een bord met een vaste opstelling, kaarten, en nog verschillen plastic onderdelen. Sommige onderdelen konden aan de raketten worden bevestigd, andere onderdelen dienden op het bord geplaatst te worden.

Na dat uur wat we nodig hadden voor het uitzoeken van de inhoud en de regels zijn we vervolgens nog ongeveer drie uur bezig geweest om het spel helemaal uit te spelen. Vier uur! op de doos staat 120 minuten oftewel de helft… Maar ja, zo’n eerste potje, met veel nieuws, dat duurt altijd wel wat langer.

Die Sternenfahrer von Catan (spelsituatie)
Die Sternenfahrer von Catan (spelsituatie)

Op het bord zijn zeshoekige velden aangebracht, en op sommige locaties zijn in drie naburige hexagons drie planeten aangegeven. Op deze planeten liggen chips met getallen (in eerste instantie verdekt!). De spelers plaatsen enkele speelstukken op het bord. De grote raketten worden naast (!) het bord geplaatst. De raketten zijn namelijk niet de stukken die over het bord reizen. Dat reizen gebeurt door de kleine plastic onderdelen in de spelerkeuren. De raketten zijn “dobbelstenen” voor de snelheid waarmee de ruimteschepen van de speler mogen reizen, en administratie voor de uitrusting waar de speler over beschikt. Er kunnen bijvoorbeeld motoren of boordkanonnen aan de ruimteschepen worden toegevoegd: deze (en andere onderdelen) worden aan de raketten bevestigd.

Tijdens een beurt worden enkele acties uitgevoerd die ervaren Catanners wel kennen:

Als eerste mag de actieve speler dobbelen voor de grondstoffenopbrengsten. Die krijg je alleen als je een “ruimtekolonie” hebt op de betreffende planeet, en de grondstoffen zijn natuurlijk echte SF-grondstoffen als Carbon. Daarna mogen spelers met minder dan 9 overwinningspunten nog een extra kaart van een speciale stapel met grondstoffen trekken. Deze kaart met grondstoffen is afkomstig van de moederplaneet (Aarde).

Vervolgens mag de actieve speler … handelen met de medespelers of met de bank. Ook mag hij bouwen (ruimteschepen in twee soorten, ruimtehavens, uitbreidingen).

En na het bouwen: De actieve speler mag zijn ruimteschepen verplaatsen. Om de snelheid van zijn beide schepen te bepalen “dobbelt” hij met zijn moederschip (de raket). De snelheid van je ruimteschepen is eenvoudig te bepalen door de waardes die bij de twee zichtbare kleuren horen op te tellen bij het aantal motoren waarmee het moederschip is uitgerust. Maar: als bij dat “dobbelen” een zwarte kogel te voorschijn komt dient er eerst een ontmoeting afgewikkeld te worden (de kaart wordt gelezen door een buurman). Dat kan van alles zijn, maar is altijd in SF-sferen. Een ontmoeting met een buitenaards ras, met ruimtepiraten, of een noodkreet ergens uit het heelal. En altijd is de vraag aan de actieve speler: wat doe je? Ga je er opaf, of trek je er tussenuit? En er zijn altijd verschillende kaarten met hetzelfde begin, dus je weet natuurlijk niet van tevoren welke actie welk gevolg heeft.
Na een eventuele ontmoeting mag je je ruimteschepen verplaatsen. Je kunt reizen naar planetenstelsels, maar je kunt ook een bezoek brengen aan een van de vier volkeren van andere planeten. Dat kan je ook weer overwinningspunten opleveren; het zal niet lukken om alleen met het bouwen van kolonies bij planeten voldoende overwinningspunten te vergaren om te winnen.

Al met al een interessant spel, of je nu van Catan houdt of van SF. Ik ga dit spel binnenkort weer eens menemen (op zijn minst natuurlijk naar de Catan Specials)…

Links