Dominion decks deel 3

dorp Dorp
Waarom zou je je beperken tot vijf kaarten per beurt? Het zou wel zo handig zijn om elke beurt je hele deck in je hand te hebben. Het Dorp-deck probeert dit voor elkaar te krijgen door kaarten die meer acties opleveren (Dorp, Festival) te combineren met kaarten om de hand weer aan te vullen (Smidse, Slotgracht, Heks, Bibliotheek, Laboratorium, Raadszaal). Hiermee wordt in het ideale geval een cyclus gecreëerd waarmee in één beurt het hele deck getrokken wordt. Hierna kan dan een Provincie gekocht worden.

Sterk tegen: Militie. Afleggen tot drie kaarten is een stuk minder problematisch als je je hand tijdens jouw beurt toch weer kunt aanvullen.

Zwak tegen: Spion en Heks. Allebei deze decks maken de kans dat de keten onderbroken wordt groter.

kapel Kapel
Waar een deck als Tuinen zich richt op kwantiteit gaat Kapel voor kwaliteit. De enige kaarten die in een Kapel-deck horen te zitten zijn Goud en Provincies. Alle andere kaarten worden gedumpt met behulp van Kapellen. Het stappenplan van een Kapel-deck is als volgt: Koop twee Kapellen en twee of drie Zilver. Ondertussen gooi je Landgoederen en je Koper weg met de Kapellen. Het volgende doel is Goud, dus hier moet je met het aantal Koperstukken wat je wegooit een beetje rekening mee houden. Je hebt drie Koper nodig voor je eerste Zilver. Je hebt een Zilver en een Koper nodig voor je tweede Zilver. Als je maar twee Zilverstukken koopt heb je nog twee Koper nodig voor een Goud, bij drie Zilver kunnen ze allemaal weg. Na het tweede Goudstuk kunnen de Zilverstukken en een van de twee Kapellen weg. Het is nu zaak om een buffer van Goud aan te leggen, aangezien je genoeg moet hebben om dadelijk niet alleen maar punten te trekken. Het aantal hangt af van hoe snel de andere spelers Provincies kopen, maar het zal in de praktijk zo tussen de 5 en 8 liggen. Na het aanleggen van de buffer is de rest van het spel simpel: elke beurt een Provincie kopen. Afhankelijk van hoe snel het spel nog duurt kunnen ook Hertogdommen overwogen worden als je maar twee goud in je hand hebt.

Sterk tegen: Heks, Dief. Aangezien je een erg klein deck en een Kapel hebt is het erg makkelijk om de Vloeken weg te gooien.
Aangezien je in een Kapel-deck het merendeel van de tijd al je geld in je hand zal hebben is dit deck redelijk Dief-bestendig. Alleen in de eerste paar beurten en het eind van het spel kan een Dief wat vervelend zijn.

Zwak tegen: Militie. Een Militie vertraagd dit deck aanzienlijk, aangezien je per beurt minder kaarten weg kunt gooien.

festival Festival
Deze strategie lijkt redelijk op het Dorp-deck, maar in dit deck gaat het niet zozeer om het trekken van veel kaarten als wel om het spelen van zoveel mogelijk Festivals, om op die manier geld te genereren. Dit deck koopt dan ook weinig tot geen geld, maar zoveel mogelijk Festival-kaarten en de standaard kaarten om de hand weer aan te vullen (Smidse, Slotgracht, Heks, Bibliotheek, Laboratorium, Raadszaal). Bijkomend voordeel van de Festival-aanpak is dat je ook extra koopacties krijgt, zodat een teveel aan geld niet verloren hoeft te gaan. Een extra hulpkaart om op gang te komen is Feest, aangezien hiermee voor vier geld een Festival gekocht kan worden. Je zou zelfs kunnen overwegen om na de eerste paar Festivals je Koperstukken weg te gooien door middel van een Kapel of een Geldschieter.

Sterk tegen: Militie, Dief. Net als het Dorp-deck is Festival redelijk bestand tegen Milities. Daarnaast is het echter ook sterk tegen Dief-decks, aangezien het niet of nauwelijks op geld berust.

Zwak tegen: Spion, Heks. Festival-decks hebben hetzelfde probleem als Dorp-decks: deckvervuiling door Spionnen of Vloeken kan de keten breken, hoewel de laatste een minder groot probleem is voor de Festival-met-Kapel strategie.