Gegarandeerd winnen in Vanished Planet

vanished-planet

Een tijdje geleden heeft Rob een beschrijving van het spel Vanished Planet gepost. Normaal gesproken heeft dit spel een beperkte spelduur, aangezien op een gegeven moment moment de startplaneten opgeslokt worden door het monster.

Na het spelen van het spel bedacht ik mij echter dat er een manier is om niet dood te gaan. Waarom is dit nuttig? Aangezien het gebeurtenis-deck netto positief uitpakt kan je langzaamaan grondstoffen sparen om je doelen te halen (met nadruk op langzaam. Je moet het hele deck door om een paar ca. 3 manschappen te sparen). Het vereist echter wat voorbereiding.

Vereisten
Helaas werkt deze strategie alleen maar als er geen gebeurteniskaartjes in het spel zitten die het monster laten groeien (Creature Growth kaarten). Wil je dan ook zorgen dat het spel niet (vrijwel) gegarandeerd te winnen is, stop dan minimaal één Creature Growth kaart in het event-deck.

De volgende zaken moeten bij één speler (de “overlever”) aanwezig zijn:

Communications Relay. Dit is de enige manier om aan nieuwe doelen te komen, die je nodig hebt voor de punten.

Translocator. Om een hoop van de doelen te halen is een translocator essentieel.

Optioneel: Personeel. Er zijn een paar gebeurteniskaarten met een negatief effect behalve de Creature Growth kaarten. Een kost je de helft van je grondstoffen, een kost al je grondstoffen, bij een derde moet je een tag terugnemen en een vierde zorgt ervoor dat je geen schepen mag bewegen. Deze zijn te voorkomen door een bepaalde personeelskaart af te leggen. Dit is echter niet strict noodzakelijk, aangezien van elk van deze kaarten het effect beperkt kan worden gehouden of zelfs helemaal genegeerd kan worden. Door op tijd je grondstoffen in te wisselen voor manschappen hebben de eerste twee weinig effect. Zolang je altijd een schip laat staan op een resource is de derde geen probleem. De laatste is geen probleem als je twee of meer schepen hebt.

Voorbereiding
Een van de spelers moet de overlever worden. Aangezien het erg lastig is om in je eentje zowel een Translocator als een Communications Array te krijgen moet deze speler door anderen geholpen worden met ruilen, bij voorkeur door technologieën (niveau 3 gronstoffen) tegen de basisgrondstoffen (niveau 1) te ruilen. Dit is uiteraard makkelijker naar mate er meer spelers meedoen. Op een gegeven moment zullen de planeten van de andere spelers opgeslokt worden. Waneer alle bondgenoten verdwenen zijn begint de strategie van de overlever.

Handleiding voor de overlever
Voer de gebeurteniskaart uit.

Waneer je nog maar 9 tags op het bord hebt (elke beurt, behalve misschien je eerste beurt als de enige overgebleven speler), tag de ontbrekende resource met een van je schepen. Voor een mijn is nodig:

4 Ore
3 Energy
2 Colonist
1 Money
1 Research

Eén kolonist komt van je thuisplaneet, wat 10 andere grondstoffen overlaat: precies het aantal tags dat je hebt.

Verzamel resources en koop een mijn.

Koop iets als je genoeg grondstoffen uit de gebeurteniskaarten hebt verworven.

Werk aan je doel met de schepen die nog niet bewogen hebben (indien mogelijk en nodig).

Als je doel bereikt is of nog niet uit te voeren is (bijv. hou een beurt lang 7 research stations getagd wanneer je geen mijnen in reserve hebt), pak een nieuw doel.

Plaats een mijn op je thuisplaneet. Haal hiervoor een tag van een plek waar een schip op staat.

Einde beurt. De creature groeit en blaast je mijn op.

Herhaal.

Waarom werkt deze strategie niet wanneer er Creature Growth kaarten inzitten?

Omdat er kaarten in het gebeurtenissendeck zitten die het monster tegen kunnen houden (Mine, Reprieve, Heroic Action) lijkt het in eerste instantie mogelijk om maximaal drie Creature Growth kaarten in het deck te stoppen. Helaas werkt dit echter niet. Creature Growth kaarten worden gespeeld in de event-fase. Om hier wat tegen te doen moet er voor de event-fase een mijn op de thuisplaneet worden gelegd. Wanneer er inderdaad een Creature Growth kaart getrokken wordt kan de tag weer op hand genomen worden en de volgende beurt weer geplaats (mits je twee schepen hebt). Komt er echter geen Creature Growth kaart, dan blijft de mijn liggen. Je kan nu niet een resource taggen, aangezien je op die manier effectief een mijn vernietigt en achter komt te staan. Dit laat echter maar tien resources over om te verzamelen in plaats van de 11 die je nodig hebt om een mijn te bouwen. Reprieve en Heroic Action werken niet omdat het mogelijk is dat de Creature Growth kaarten boven deze twee kaarten liggen in het event-deck.

Versnelling

Aangezien het daadwerkelijk spelen van de overwinnaar niet erg interessant is, maar de overwinning wel gegarandeerd, kan, op het moment dat aan de vereisten voldaan is, de overwinning uitgeroepen worden.