Trans Europa

trans-europa-boxTreinspellen zijn een spelgenre op zichzelf. Ze hebben zelfs hun eigen categorie op BoardGameGeek. Deze spellen variëren van hele zware treinspellen zoals de 18xx serie tot de eurogame treinspellen zoals de zeer bekende Ticket to Ride serie. Trans Europa is één van de lichtste treinspellen.

In Trans Europa proberen de spelers als eerste hun vijf steden met elkaar te verbinden. Het kan gespeeld worden met twee tot zes spelers vanaf acht jaar. Het spel is niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar wel in het Duits of in het Engels. De speelduur is ongeveer dertig minuten per spel en één spel kan uit meerdere rondes bestaan.

Materiaal

Het spel bestaat uit een bord met daarop een kaart van Europa, een startspeler kaart, 35 stadskaarten (in 5 kleuren), een hele stapel zwarte sporen, 6 startpionnen en 6 treintjes voor op het puntenspoor. De kwaliteit van de componenten is goed. De sporen en pionnen zijn van hout en voelen degelijk aan. Ook is er in het spel gedacht aan de kleurenblinden. Op de kaartjes worden voor de verschillende kleuren verschillende symbolen gebruikt. De spelregels zijn eenvoudig en duidelijk, en goed te begrijpen voor beginners.

Het spelverloop

trans-europa-bordHet bord toont een landkaart van Europa met daarop een aantal hoofdsteden. Daarnaast bevat de kaart een driehoekpatroon van een heleboel enkele en een aantal dubbele lijntjes. Dit zijn de plekken waar de sporen neergelegd kunnen worden, waarbij de dubbele lijnen bruggen en tunnels voorstellen. De steden hebben vijf verschillende kleuren die in bepaalde gebieden op de kaart liggen. Voor elke stad is er een stadskaart en elke speler krijgt van elke kleur één kaart. Hierdoor heeft iedere speler een vijftal stadskaarten van steden die over de hele landkaart verspreid liggen.

Het doel is om al je steden met elkaar te verbinden via jouw spoornetwerk.

In de eerste beurt plaatst elke speler een startpion die aangeeft waar hij gaat beginnen met het bouwen van zijn spoornetwerk. De startpion mag op elke vrije kruising geplaatst worden inclusief op steden.

Daarna beginnen de normale beurten. In je beurt mag je sporen aanleggen volgens de volgende regels. Je legt één spoor op een dubbele lijn of je legt twee sporen op twee enkele lijnen. Deze sporen mogen op verschillende plaatsen aangelegd worden. Daarnaast moet elk spoor aansluiten op het spoornetwerk van de speler. Het spoornetwerk bestaat uit alle sporen die verbonden zijn met de startpion van de speler. Het is toegestaan jouw netwerk te verbinden met die van een andere speler en dan ook via zijn netwerk verder te bouwen.

Op het moment dat iemand al zijn vijf steden verbonden heeft, dan stop de ronde. Dit kan dus zelfs in de beurt van de tegenstander gebeuren als die toevallig een van jouw steden verbind. Dan telt iedereen hoeveel sporen hij nog moest leggen (waarbij dubbele lijntjes voor twee tellen), dit zijn strafpunten. Zoveel stappen gaat het treintje op het puntenspoor vooruit. Als iemand zijn trein over de rand van het puntenspoor gaat is het spel afgelopen en heeft degene met de minste strafpunten (meeste punten) gewonnen. Als er nog niemand over de rand gegaan is wordt er een nieuwe ronde gespeeld.

Interactie

Er zit niet zoveel interactie in het spel. Je kunt niet echt iemand tegenwerken. Wat je tijdens het spel probeert te doen is andere spelers jouw sporen aan te laten leggen. Dit principe geeft een gevoel van interactie en daardoor is het spel leuk om te spelen. Dit is ook het onderdeel van het spel waarin iets van tactiek zit. Het is meestal niet echt mogelijk om een slimmere kortere route te vinden. Wat je fout kan doen is andere spelers teveel helpen of een verkeerde stad verbinden omdat je dacht dat die op één van je kaartjes stond.

Vergelijking met Trans America

Trans Europa is een andere uitvoering van Trans America. Het is precies hetzelfde spel, maar later uitgebracht. Daarnaast heeft Trans Europa de kaart van Europa in plaats van America. Maar dit zijn niet de enige verschillen.

trans-europa-america-cardsDe kaart van Trans Europa is minder overtuigend, maar ik ken Europa dan ook beter dan Amerika. Wel heb ik het gevoel dat ik bij Trans Europa beter moet opletten of ik wel de kortste route neem. De stadskaarten van Trans Europa zijn minder duidelijk. Bij Trans America staat er op de kaarten een klein landkaartje waarop je kunt zien waar de desbetreffende stad te vinden is. Dit is in Trans Europa verdwenen. Daar is het vervangen door afbeeldingen die iets met de stad te maken hebben. Dit ziet er misschien wel mooi uit, maar de functionaliteit van de Trans America kaarten vind ik veel beter, zeker als je de kaart ondersteboven moet gebruiken. De sporen zijn bij Trans Europa iets dikker waardoor het wat degelijker aanvoelt. Als ik zou moeten raden, dan zou ik denken dat Trans Europa eerder is uitgebracht.

Conclusie

Trans Europa is een vlot treinspel voor tussendoor. Het spelmechaniek geeft een bevredigend gevoel van interactie met de andere spelers. Wanneer iedereen zijn stadskaarten uitgedeeld heeft gekregen, is er altijd wel iemand die verzucht dat zijn steden zo ver uit elkaar liggen (en die dan vaak de ronde nog wint ook). Voor de prijs van ongeveer €15 is dit een prima licht spel wat je kunt spelen tussen de andere langer durende bordspellen door.

Als ik zou moeten kiezen tussen Trans Europa of Trans America, dan heb ik het moeilijk. Het spreekt mij zeer aan om op de Europese kaart te spelen, maar de functionaliteit van de stadskaarten maakt Trans Europa lastiger te spelen. Je bent meer op zoek naar waar de steden op de kaart liggen. Daarnaast maken de betere componenten van Trans Europa weer veel goed. In totaal denk ik dat ik een net iets grotere voorkeur heb voor Trans America.

Trans Europa
Totaal ***+o
Prijs ****o
Speelbaarheid *****
Vormgeving ***oo
Geluk ****o
Tactiek *+ooo

Eén gedachte over “Trans Europa”

Reacties zijn gesloten.