Uitleg Math Trade Deel 1 / 5

MathtradeRoll The Dice organiseert op Zuiderspel 2014 een No-Ship Math Trade, waar jij aan mee kan doen! Deze serie artikelen leggen uit wat een Math Trade is, waarom je er aan mee zou willen doen en hoe het werkt. Onderaan staan verwijzingen naar eerdere delen.
Deze keer “Wat is een Math Trade?”

Een Math Trade is eigenlijk een grote ruil actie. De meeste mensen hebben wel één spel (of meer) waar ze vanaf willen. Daarnaast zoeken ze ook nog naar één bepaalde titel (of meer). Het zou makkelijk zijn als je deze spellen zou kunnen ruilen tegen elkaar. Het moeilijke is dat de kans heel klein is dat je iemand vindt die precies dat spel heeft wat jij zoekt en die zoekt naar het spel dat jij aanbiedt.

Het leuke is dat we de ruilkans kunnen vergroten door meer mensen toe te voegen die tegelijkertijd ruilen. Bijvoorbeeld: Stef heeft Wiz-War en zoekt Stenen Tijdperk, Raymond heeft Stenen Tijdperk maar zoekt Ra en ik heb Ra maar ik zoek Wiz-War. Door te ruilen in een cirkel krijgt iedereen één spel (die hij wilde hebben) en geeft één spel weg (die hij weg wilde geven). Iedereen gelukkig!

Bij een Math Trade gebruiken we de computer om dit soort patronen te ontdekken. Deelnemers geven aan welke spellen ze aanbieden (de submit game fase) en welke spellen ze graag willen hebben (de submit want fase). Daarna zetten we de computer aan het werk en die genereert het resultaat waarbij zo veel mogelijk spellen van eigenaar wisselen. Nog veel meer mensen gelukkig!

Om een Math Trade te organiseren heb je dus een plek nodig waar deelnemers deze gegevens vast kunnen leggen. Deze plek bestaat in de vorm van een internetsite: www.BoardGameGeek.com (BGG). BGG heeft een aantal standaard functionaliteiten waardoor het een goed werkt voor het eerste gedeelte van een Math Trade (submit games). Het tweede gedeelte (submit wants en resultaatberekening) gebeurt met een extra tooltje op BGG genaamd de ‘OnLine Want List Generator’ (of OLWGL).
Dit betekent dat je een BGG-account nodig hebt om deel te kunnen nemen aan een Math Trade.

In het volgende deel van deze serie kijken we naar de randvoorwaarden van de Zuiderspel No-Ship Math Trade. Tegen die tijd zou die ook online moeten zijn zodat je meteen kan deelnemen.

Links
BGG: http://www.Geekdo.com
OLWLG: http://bgg.activityclub.org/olwlg/
Math Trades Help (Eng): http://boardgamegeek.com/wiki/page/Math_Trades
De wiskunde achter Math Trades (Eng): http://boardgamegeek.com/wiki/page/TradeMaximizer#toc9

Uitleg Math Trade Deel 2: http://www.rollthedice.nl/2014/03/06/uitleg-math-trade-deel-2-5/
Uitleg Math Trade Deel 3: http://www.rollthedice.nl/2014/03/08/uitleg-math-trade-deel-3-5/
Uitleg Math Trade Deel 4: http://www.rollthedice.nl/2014/03/10/uitleg-math-trade-deel-4-5/
Uitleg Math Trade Deel 5: http://www.rollthedice.nl/2014/03/10/uitleg-math-trade-deel-5-5/