Gencon 2015 dag 4

GenconBordVan 30 juli tot en met 2 augustus vond Gencon plaats. Ik was hier bij en in deze serie van artikelen vertel ik over mijn ervaringen.
Deze keer: Gencon dag 4

Vandaag is het tijd voor iets totaal anders. Ik heb twee evenementen achter elkaar staan. De eerste is True Dungeon en daarna Artemis. True Dungeon is een soort Escape Room gecombineerd met een Larp spel. Ze proberen je het gevoel te geven dat je echt een dungeon in gaat. Hierin moet je puzzels oplossen en monsters bevechten. In totaal kom je in zeven kamers waarbij elke kamer 1 monster of 1 puzzel (en een spelleider) bevat. True Dungeon is een enorm populiar evenement. Er zijn twee verschillende verhaallijnen, die je beide op twee verschillende manieren kan spelen (als puzzel of als combat). Gemiddeld start er om de drie minuten een nieuwe groep. In de eventgids hebben ze een aparte categorie en hierin zitten in totaal 800 evenementen (á 10 personen per stuk). Voor dit alles gebruiken ze een oppervlakte die ongeveer gelijk is aan de Galeria op Spiel.

Je gaat naar binnen met een groep van tien personen. Voordat je naar binnen gaat, bouwt iedereen zijn karakter. En net als in een role playing game heeft elk karakter zijn sterke en zwakke kanten. Ik kies ervoor om de wizard te zijn. Daarmee krijg ik meteen een aantal spells tot mijn beschikking. Om deze te casten moet ik op een kaart de plekken van verschillende planes uit mijn hoofd leren (zie de foto). Als ik een magic missile wil casten dan vraagt de spelleider om op een blanco kaart een bepaald plane aan te wijzen (bv. “show me Arcadia” en ik moet dan de ovaal links bovenin aanwijzen). Als het mislukt dan heeft je spell geen effect. Gelukkig heb ik een paar minuten om alle zestien woorden en posities te leren.

Vechten werkt via een soort sjoel-mechanisme. Iedereen heeft pokerchips waarop wapens afgebeeld staan. Je stopt jouw wapen in een houder en sjoelt deze vervolgens over een tafel waarop een afbeelding van het monster staat. Daarbij probeer je jouw wapen te laten eindigen op een specifiek lichaamsdeel van het monster. De tafels hebben verschillende weerstanden dus je zal per keer moeten proberen hoeveel kracht je moet zetten. Ik verwacht niet te gaan vechten via ‘fysieke’ middelen dus ik oefen niet met sjoelen.

Dan mogen we naar binnen. Er komt een Drow de kamer in lopen die ons de weg wijst naar een lift. Dit is de eerste puzzelkamer en om de lift te activeren moeten we een kristal binnen één minuut twintig verschillende punten op de liftmuren laten aanraken (in de juiste volgorde, uiteraard). Het is even haasten maar dit lukt ons zonder al te grote problemen. We gaan de kamer uit via dezelfde opening als dat we binnengekomen zijn alleen nu loopt de gang ineens de andere kant op (alsof je echt verplaatst bent door de lift). Heel erg cool gedaan.
In één van de volgende kamers komen we een gigantische spin tegen. Bij het binnenkomen van die kamer worden een aantal mensen met water besprenkelt. Dit stelt het vergif van de spin voor. Gelukkig is alleen onze bard geraakt en hij heeft een potion om zichzelf te genezen (daarvoor levert die het desbetreffende pokerfiche in). Tijdens het gevecht gaat het casten goed. Ik kan alle planes herinneren en mijn spreuken doen lekker wat schade. In tegenstelling tot onze druïde. Hij moet de silhouette van verschillende boombladeren kunnen identificeren maar dat lukt hem maar sporadisch.
Zo werken we ons door de kamers heen en voordat ik het door heb, staan we in de laatste kamer. Deze puzzel blijkt te omvangrijk voor ons om binnen te tijd te halen. Daarmee hebben we de Dungeon officieel niet gehaald. Anderzijds zijn we niet voor de laatste kamer doodgegaan en dat schijnt ook nog regelmatig voor te komen.

Artemis
Artemis setup

Daarna heb ik een half uur voordat ik me bij de Artemis kamer moet melden. Artemis is een ruimteschip brugsimulator. Je speelt met een team de bemanning van een schip terwijl je door het heelal vliegt. Ik wist al dat dit bestond maar het is commerciële software dus ik wil het graag proberen voordat ik besluit of ik er geld aan uit ga geven. Hier hebben ze zesmaal de complete setup staan. Eén schip bestaat uit 1 server, 5 touchscreen werkstations, 1 overview scherm en 1 joystick voor de piloot. Ik neem snel plaats achter het weapons station want science is al vergeven en ik wil niet in de kapiteinsstoel uitkomen. De uitleg die we krijgen is minimaal. We worden meteen in een beginnersmissie gedropt en in dertig seconden worden de belangrijkste punten op je scherm aangewezen. Als de spelleider wegloopt draait die zich nog even om, om te zeggen ‘oh en je wint het scenario door alle piraten te verslaan’.

Weapons
Weapons station
We gaan enthousiast aan de slag maar onze onervarenheid zorgt wel voor wat problemen. Zo vernietigen we twee van onze eigen drie space stations. En door een power overload jagen we een stuk of zes repair teams de dood in. (Het overgebleven ruimte station vervangt ze graag 😉 ). Het is leuk om een keer met deze software te mogen spelen maar ik zou een dedicated game group hiervoor willen hebben zodat je ook echt kan leren hoe alle controls werken en hoe je zo optimaal mogelijk opereert.

En ik dacht dat Winning Moves niet meer bestond
En ik dacht dat Winning Moves niet meer bestond

Hierna is Gencon bijna voorbij. Ik ga nog één keer door de Vendor hal en tegen alle verwachtingen vind ik Cheevee Dodd. Deze designer geeft zijn kaartspelletje (Madder than a Hatter) gratis weg als je hem kan vinden en er om vraagt. Hij blijkt nog precies één exemplaar te hebben dus dat is mazzel. Bij Asmodee is een plek vrij bij Discoveries. Dit is een dobbelversie van Lewis en Clark. Ik denk dat het een leuk spel is maar ze hebben de demoversie zo kort gemaakt dat ik het niet met zekerheid kan zeggen. Ik heb ook nog net tijd om een paar rondes van Evolution te spelen. Hier was Shut Up and Sit Down heel enthousiast over maar ik vind het niet bijzonder. In essentie is het een kaartspelletje maar ik denk dat de variatie in de kaarten te beperkt is. Om vijf voor vier koop ik mijn laatste spel (Rattlebones) en dan is het echt voorbij. Er rest mij niks anders dan naar mijn hotel te gaan en Tetris te gaan spelen met mijn baggage en mijn nieuwe spellen.

3 gedachten aan “Gencon 2015 dag 4”

  1. Dat Artemis had ik ook al eens voorbij zien komen. Misschien dat we dat op een of andere manier eens kunnen organiseren? Ik heb er wel interesse in om het eens te proberen.

  2. Dan moeten we er eens naar kijken want volgens mij had de tweeling er ook interesse in en het werkt vanaf drie spelers.

  3. Ik wil ook best de kosten van de aanschaf delen. Moet ik wel even een apparaat regelen waarop ik het kan spelen. Mijn eigen laptop draait alleen Linux en het is voor Windows. Maar het moet me wel lukken om ergens iets te lenen.

Reacties zijn gesloten.