Calimala

Spelgegevens

Naam spel Calimala
Spelbedenker Fabio Lopiano
Vormgeving Harald Lieske
Uitgever ADC Blackfire
Jaar van uitgave 2017
aantal spelers 3-5 leeftijd 12+ tijdsduur 45-75 minuten
prijs 40 soort spel Area Control; Area Influence; Modular Board; Worker Placement

Inleiding

In Calimala kruipen de spelers in de huid van invloedrijke stofhandelaren uit Florence tijdens de middeleeuwen. Je stuurt je knechten de straten op om de juiste acties uit te kunnen voeren. Bouw mee aan historische architectuur of breng je waren aan de man in de verschillende steden.

De eerste indruk

Het spel heeft een wat aparte vormgeving wat wellicht niet iedereen meteen aan spreekt. Maar de spel mechaniek beloofd veel. Per actie marker twee acties uit kunnen voeren maar in potentie ook andere spelers actie geven. Daarnaast bepalen de acties van de spelers wanneer er prestige geteld wordt. Dus het hele spel ligt in de handen van jou en je medespelers.

De voorbereiding

Het actieveld wordt gevuld met de grijze actiemarkers, geadviseerd wordt het hout en steen niet naast elkaar te leggen. De prestigemarkers worden in een willekeurige volgorde op het bord geplaatst, dit bepaald in welke volgorde wat wordt geteld. Iedere speler neemt al de stukken in zijn spelerskleur en afhankelijk van het aantal spelers ook nog een x aantal witte actie stenen. Deel iedere speler een x aantal eindscore kaarten uit waar van er maar 1 gehouden mag worden. Deze worden geteld voor alle spelers aan het einde van het spel. Als laatste krijgen de spelers nog een keuze uit een aantal actie kaarten in tegengestelde spelersvolgorde.

Spelverloop

De actieve speler mag in zijn beurt 1 actiesteen plaatsen op een actieveld naar keuze. Daarna mag de speler beide aangrenzende acties uitvoeren, dubbel als er een witte actiesteen wordt gebruikt. Voor of na deze actie(s) mag de speler zoveel actiekaarten spelen als de speler wenst. Mocht een speler 1 van beide acties NIET kunnen uitvoeren dan krijgt hij een actiekaart. Bij selecteren van het actieveld mag er niet gekozen voor een locatie waar de speler beide acties NIET kan uitvoeren. De volgorde waarin de acties genomen wordt is aan de speler.
Als de speler al zijn acties heeft uitgevoerd wordt er gekeken of er nog meer actie stenen op het gekozen actieveld liggen. Deze worden van boven naar onder allemaal geactiveerd. Hierdoor kan het voorkomen dat er nog een keer een actiesteen van de actieve speler wordt geactiveerd. Ook kan het voorkomen dat er een actiesteen van een speler wordt geactiveerd die beide acties niet kan uitvoeren. In dit geval krijgt de speler 2 actiekaarten.

Wanneer er een 4e actiesteen wordt geplaatst op een actieveld vindt er aan het einde van deze speler zijn beurt een telling plaats. De onderste steen van de stapel wordt hiervoor verplaatst naar het gemeentehuis. Deze steen wordt niet geactiveerd en mag ook geen acties uitvoeren. Wanneer de derde actiesteen is geactiveerd wordt de steen van het gemeentehuis verplaatst naar de eerste vrije tellingsmarker. Voor het specifieke onderdeel wordt gekeken hoeveel blokjes een speler heeft bijgedragen. De speler die de meeste heeft bijgedragen krijg 3 punten de tweede plaatst 2 en de derde 1. In het geval van een gelijkspel wint de speler die gecombineerd de meeste actie stenen op de tellingsmarkers en blokjes op het gemeentehuis heeft.

Het spel wordt doorgespeeld totdat alle telling zijn afgerond of totdat alle spelers geen actie stenen meer over hebben. In het laatste geval worden eventuele overgebleven tellingen uitgevoerd. Als laatste worden de eindtellingskaarten bekend gemaakt welke in plaats van 3 maximaal 5 punten kunnen opleveren. De speler met de meeste punten wint het spel.

Tips en opmerkingen

Doordat de spelers zelf bepalen wanneer er iets geteld wordt is het cruciaal dat je vooruit werkt en als het lukt, levert aan een locatie waar je nog niet aanwezig bent als deze als volgende geteld kan worden. Mits het je minsten een derde plek oplevert.

Als je als enige speler op een locatie aanwezig bent en je kunt er voor zorgen dat deze locatie geteld wordt, is dit een must. Het levert je 3 punten op en de andere spelers krijgen helemaal niets.

Probeer inefficiënt acties te plannen. Dit klinkt raar maar actiekaarten geven je de mogelijkheid acties uit te voeren die je normaliter niet de mogelijkheid toe had. Helemaal geen actiekaarten op hand hebben is een groot nadeel.

Oordeel recensent

Calimala is een spel wat langzaam op gang komt maar als het eenmaal aan de gang is als een razende voort dendert. Elk actieveld wordt langzaam gevuld met actiestenen, op een bepaald moment heeft elk actie veld 3 actiestenen. Dit betekend dat er bij elke nieuwe actiesteen die geplaatst wordt er een telling plaats vindt. Hierdoor gaan de telling soms zo snel achter elkaar dat je niets hebt kunnen veranderen aan je positie in de telling.

Dit spel werd ons geschonken door ADC Blackfire
Dit samen met het manier waarop de acties gekozen worden maakt het voor mij een goed spel. Je moet je aandacht bij het spelhouden, vooruitplannen en je tegenstanders goed kunnen inschatten. Het blijft tot het einde van het spel spannend wie er gaat winnen. Een dergelijk spel als dit ikzelf nog niet eerder ben tegengekomen. Er wordt gezegd dat de laatste speler een nadeel heeft wat terug te zien moet zijn in de puntentelling. Na twee keer spelen ben ik daar nog niet van overtuigd. Maar mocht dit echt zo zijn dat de startpositie zoveel uit maakt dan zou dit het spel voor mij bederven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *