Naam spel i9n
Spelbedenker Dirk Strothmann
Vormgeving Dirk Strothmann
Uitgever strothmann-spiele.de
aantal spelers 2-5 leeftijd 10+ tijdsduur 30-60 minuten
prijs 31,00 soort spel tactisch spel

Nog voordat de doos open wordt gemaakt ziet i9n (uitgesproken als ineun) er al mooi uit. Op de voorkant van de doos prijkt namelijk een mooie satellietfoto van ons planeetje. Als dan de doos geopend wordt, valt meteen op dat er een hele stapel karton in zit. Dat verklaart meteen waarom de doos aan de zware kant is. Het speelbord is een mooie rechthoekige weergave van de aarde, verdeeld in 64 gebieden, met aan de ene kant een Duitstalig bord, en aan de andere kant een Engelstalig bord.

Inhoud van de doos

Net als het speelbord zijn ook de spelregels tweetalig. De ene kant van de bladzijde is Duits, de andere kant is Engels en in het midden staan de voorbeelden. Jammer genoeg zijn de regels zelf niet zo duidelijk als de opmaak. De Engelse regels zijn erg ingewikkeld geschreven waardoor je het grootste deel van de regels twee keer moet lezen. Wellicht is Engels niet de sterkste kant van meneer Strothmann. Maar ook de Duitse regels zijn lastig geschreven. Dat is jammer, want de regels zelf zijn niet ingewikkeld.

Voor de doorzetters die zichzelf zonder opgeven door de regels worstelen, komt een leuke beloning. Er zijn namelijk twaalf kartonnen platen met 32 voorgedrukte gaatjes en één plaat met 64 gaatjes, waarvan de opvulling van de gaatjes bij elke plaat nog uitgedrukt moet worden. Een snelle rekensom leert ons dat er 448 gaatjes uitgedrukt moeten worden. Veel plezier!

De spelers zijn ieder eigenaar van een olieboormaatschappij. Zoals ons elke keer weer verteld wordt door mensen die er verstand van hebben wordt aardolie steeds schaarser. Zo ook in i9n.

Aan het begin van het spel is er veel olie te vinden, aan het eind van het spel heel weinig. Zoals gezegd is de wereldkaart onderverdeeld in 64 verschillende gebieden, elk genummerd met een letter en een cijfer, van A1 tot en met H8. Op deze kaart zijn zes grenzen aangebracht, die steeds de wereld opdelen in twee delen van 32 gebieden. Een gebied ligt steeds in één van de twee delen, bijv. noord of zuid, oost of west. Elk van deze twaalf delen hoort bij een kartonnen plaat met 32 gaatjes. Aan het begin van het spel wordt van elk paar één plaat gekozen en apart gelegd. Hierna mag iedere speler twee platen bekijken en weer door de stapel schudden.

Het spel bestaat uit zes fasen, die elk bestaan uit actierondes. Aan het begin van elke fase wordt één plaat uit de stapel getrokken en onder de i9n processor gelegd. De platen die onder deze processor liggen bepalen waar olie te vinden is. Als bijvoorbeeld de plaat noord onder de processor ligt, kan in alle 32 noordelijke gebieden olie gevonden worden, als de platen noord en west eronder liggen, kan alleen in de zestien noordwestelijke gebieden olie gevonden worden. Hiermee is ook meteen het principe van de schaarser wordende olie duidelijk, elke plaat die toegevoegd wordt onder de processor halveert het aantal mogelijkheden tot er aan het begin van fase zes nog maar één plek over is waar succesvol geboord kan worden. Zodra deze plek gevonden is, is het spel afgelopen.

In een actieronde mag iedere speler om de beurt acties uitvoeren. Aan het begin van je beurt gooi je de dobbelsteen. Die bepaald hoeveel actiepunten je hebt (1, 2 of 3). Deze actiepunten kun je gebruiken om te lopen met je verkenners, om gebiedskaarten te kopen of om te boren. Van elk deel (dus noord, zuid…) zijn drie gebiedskaarten beschikbaar in de markt. De prijs van deze kaarten is afhankelijk van de hoeveelheid kaarten van dat gebied die al verkocht zijn, hoe meer verkochte kaarten, hoe duurder de volgende kaart.

Om in een gebied naar olie te boren moet er een verkenner op dat gebied staan en moet de speler een gebiedskaart hebben die op dat gebied van toepassing is. Dan wordt er met de boorstok geprikt in de processor op de juiste coördinaten, bijv. D3, om te kijken of er succesvol geboord is. Blijft de boorstok steken, dan is de boorpoging onsuccesvol en wordt er een stop-fiche op dat gebied geplaatst om aan te geven dat daar geen olie te vinden is. Blijft de boorstok niet steken, dan is de boorpoging succesvol en mag de speler een boortoren met een ring in zijn kleur op dat gebied plaatsen. Deze boortorens leveren punten op. Een boortoren geplaatst in fase 1 levert één punt op, een toren geplaatst in fase 2 levert twee punten op en zo verder. Een fase eindigt als alle torens van die fase geplaatst zijn. Dan wordt er een nieuwe plaat onder de processor geschoven en begint de volgende fase.

Let goed op welke gebiedskaarten medespelers kopen. Als een speler veel kaarten van noord koopt, is de kans groot dat hij heeft gezien dat er in noord succesvol geboord kan worden. Kijkt niet raar op als je de plaat noord hebt gezien en er succesvol geboord wordt in een zuidelijk gebied, de gebieden worden pas begrensd als die plaat onder de processor ligt.

I9n speelt vrij snel, de beurten duren niet lang waardoor je niet lang hoeft te wachten. Er is niet heel veel interactie maar het is wel belangrijk bij te houden wat de medespelers aan het doen zijn. Minpuntje is de vormgeving van de verkenners, dit zijn pionnen in plaats van leuke mannetjes, en de boorstok, dit is een simpel houten stokje. Ik vind het jammer dat daar niet meer aandacht aan besteed is, want dat meneer Strothmann mooie spellen kan maken blijkt wel uit de grafische kwaliteit van het speelbord. Een ander minpuntje is de dobbelsteen. Als je een aantal keer achter elkaar een 1 gooit kan het erg lastig zijn om de juiste gebiedskaarten te verzamelen. Ook is wat geluk nodig bij het boren, want misschien komen wel eerst de vier platen die je niet gezien hebt. Al met al een leuk spel om af en toe te spelen, maar niet te vaak. Een volgend spelletje speelt met andere locaties, maar de rest is vrijwel hetzelfde.

Dit spel werd ons geschonken door strothmann-spiele.de