Risk 2210 A.D.

risk2210ad-boxfrontAchtergrond

Na vele oorlogen zijn een aantal landen totaal verwoest. De wereld bestaat uit landgebieden, zeegebieden en maangebieden en de spelers vechten met elkaar om wereldleider te worden. De speler met de meeste gebieden maakt een goede kans om tot wereldleider uitgeroepen te worden.

Korte spelbeschrijving

Het is de bedoeling van dit spel om tot wereldleider gekozen te worden. Daarvoor moet jij de meeste gebieden bezitten aan het eind van ronde (jaar) vijf. Als eerste worden er vier landkaarten omgedraaid, op deze landen wordt een devastationmarker gelegd. Dit land is totaal verwoest door vorige oorlogen en is onbegaanbaar. Dan zetten de spelers een voor een een leger (MOD) op een landgebied naar keuze totdat alle landgebieden zijn bezet. Naast gebieden bestaat er in dit spel ook energie waarmee je vijf soorten commandanten kunt kopen. Respectievelijk land- zee-, space-, diplomaat- en nuclearcommander. Per commander heb je ook speelkaarten welke je kunt kopen voor één energiepunt welke je offensieve dan wel defensieve voordelen kunnen opleveren. Om de kaarten de activeren heb je zoveel energiepunten nodig als op de kaart staat. Je mag maximaal vier kaarten kopen in je beurt. Naast landgebieden zijn er dus ook maan- en watergebieden. Deze gebieden mag je pas betreden als je de bijbehorende commander hebt staan ergens op het speelbord. Om naar de maan te kunnen heb je ook een spacestation nodig. Een beurt ziet er als volgt uit:

1. verzamel en gebruik je begin MOD’s en energy
  2. huur en plaats commanders en bouw spacestations
  3. koop commandkaarten
  4. speel commandkaarten uit
  5. bezet gebieden
  6. versterk je positie

Beoordeling

Het lijkt sterk op het klassieke risk, met een aantal wijzigingen. Net als bij risk komt het erop aan hoe gunstig de dobbelstenen vallen. Al met al vind ik het een leuk spel. Strategisch en tactisch inzicht is nodig om je MOD’s en commanders zo te plaatsen dat jij de nieuwe wereldleider wordt. Naast Risk 2210 A.D. kan er ook gewoon Risk mee worden gespeeld. Het is een vrij duur spel ( ± 75 Euro).

Naam spel RISK 2210 AD
Spelbedenker Avalon Hill / Hasbro
Uitgever Avalon Hill / Hasbro