Uitgever Days of Wonder / Hodin
aantal spelers 3-5 leeftijd 8+ tijdsduur 80 minuten
prijs 15,00 soort spel familiespel

Achtergrond

Op de grote wereld zeeën varen nogal wat vreemde snuiters rond. Kruip in de huid van een piraat en probeer zo berucht mogelijk te worden!! Kijk uit voor andere piraten…

Korte spelbeschrijving

Iedere speler heeft een boot voor zich liggen, bestaande uit vier onderdelen: Je zielen, je bemanning, je kanonnen en je romp. De eerste drie onderdelen heb je nodig tijdens een gevecht. De romp geeft aan hoeveel schatten je kunt meenemen.

Iedere ronde geef je aan naar welk eiland je wilt gaan. Op ieder eiland liggen kaartjes met daarop goud, schatten, roempunten en ontwikkelingskaartjes. Ga je als enige naar het eiland van jouw keuze, dan mag je alle spullen op het eiland meenemen. Is er echter nog een piraat naar dat eiland gegaan, dan moet je vechten. Dit doe je met een aantal dobbelstenen. Je gooit om de beurt en net zolang tot iemand zich terug trekt, of er bij iemand een onderdeel van zijn schip kapot is geschoten. Tijdens het spel kun je allerlei kaartjes inzetten om voordeel te hebben. Ook moet je regelmatig naar het schatteneiland gaan om daar je veroverde schatten tegen roempunten in te wisselen.

Een spel duurt twaalf ronden en iedere ronde vaart Kaptitein Hook een eiland verder. Je loopt dus ook de kans om hem tegen het lijf te lopen, of om één van de andere beroemde piraten tegen te komen. Een ronde eindigt altijd met een upgrade fase. Nu kun je je schip sterker maken. Hoe sterker je schip, hoe moeilijker het is om verslagen te worden.

Iedere ronde komen er nieuwe kaartjes op de eilanden te liggen en maak je dus weer een nieuwe keuze. Na de twaalf ronden wint de piraat met de meeste roempunten.

Beoordeling

Het spel ziet er schitterend uit. Er is veel aandacht besteed aan de afwerking en de details. Het nodigt direct uit tot spelen. De spelregels zijn niet heel moeilijk, al duurt het even voordat alles dudelijk is. Het spel bevat vele mogelijkheden. Tijdens de gevechten is de dobbelsteen van cruciaal belang en hierdoor lijkt het een echt geluksspel te worden. Toch is het niet alleen geluk. Door slim je eilanden te kiezen en goed gebruik te maken van de ontwikkelingskaartjes, kun je een goede slag slaan. Goede upgrades van je schip zijn wel belangrijk. Het spel is voor jong en oud zeer speelbaar.

Deze recensie was al eerder gepubliceerd op de ‘oude’ Roll The Dice website.