Spelbedenker Henri Kermarrec
Vormgeving Yuio
Uitgever Sit Down!
Jaar van uitgave 2011
aantal spelers 2-4 leeftijd 12+ tijdsduur 60 minuten
prijs 36,00 soort spel Dobbel / gebieden veroveren

In het begin van de twintigste eeuw wordt in het Zuid-Amerikaanse regenwoud een verloren vallei ontdekt: de Wiraqocha Vallei. In deze vallei wordt Somnium ontdekt, een waardevol kristal wat gebruikt kan worden om energie op te wekken. Koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk stuurt verschillende afgevaardigden om de rijkdommen van dit nieuwe land te verdelen. Dus ging er een hele vloot van zeppelins vol met wetenschappers, avonturiers en plunderaars op weg naar de Wiraqocha Vallei.

Alle materialen van Wiraqocha zijn van goede kwaliteit. Het kaarten zijn stevig en zullen niet snel slijten. Ook aan de vormgeving is voldoende aandacht besteed. Er moeten alleen nog wat stickers op houten schijfjes geplakt worden. De spelregels zijn duidelijk en overzichtelijk geschreven, en als hulplijn tijdens het spel zijn verschillende speloverzichten aanwezig.

De tweeëntwintig zeshoekige tegels worden geschud en worden om en om in rijen van vier of vijf tegels neergelegd. Dit is het speelbord. Iedere speler krijgt zeven schijfjes in zijn kleur (twee zeppelins, twee avonturiers, twee boren en een basiskamp), en de bovenste drie kaarten van het technologiedeck worden opengedraaid.

Het spel speelt in rondes waarbij elke ronde bestaat uit een beurt van iedere speler. Een beurt bestaat steeds uit drie fases:

• Voorbereiding
  • Acties
  • Einde van de beurt

Tijdens de voorbereiding wordt hout verzameld van de regenwoudtegels, worden de zeppelins uitgeladen en mogen sommige kaarten gebruikt worden.

De actiefase is veruit de langste fase en deze fase neemt dan ook de meeste tijd in beslag. Als eerste worden de drie dobbelstenen gegooid (een extra dobbelsteen voor elke dorptegel in bezit). De dobbelstenen zijn nodig voor verdediging en aanval, waarbij elke dobbelsteen maar één keer gebruikt mag worden.

Er mag altijd een dobbelsteen geplaatst worden op een al bezette tegel. Deze dobbelsteen zorgt voor verdediging als een andere speler die tegel aanvalt. Een gebied mag veroverd worden als de op de tegel aangegeven combinatie gegooid is. Een tegel met een drie en een vier mag dus alleen veroverd worden als een drie en een vier gegooid wordt. Een gebied van een andere speler veroveren werkt op dezelfde manier, maar dan moet nog een dobbelsteen gegooid zijn die hoger is dan de eventuele verdedigingsdobbelsteen. Het schijfje van de aangevallen speler gaat naar het kerkhof en de aanvallende speler legt een schijfje van zijn keuze op het gebied. Schijfjes van het kerkhof kunnen teruggekocht worden door drie hout te betalen. Verder mag één keer per beurt een van de drie openliggende technologiekaarten gekocht worden. De verschillende schijfjes mogen ook nog verschillende acties uitvoeren. Zo mag alleen een zeppelin een berggebied betreden en mag alleen een avonturier relieken verzamelen.

The Real Somnium – mini promo van Essen 2011

Aan het eind van de beurt wordt nog Somnium verzameld en worden de technologiekaarten aangevuld. Verder mag maar drie hout bewaard worden voor de volgende beurt. Er zijn drie manieren om te winnen: door grote hoeveelheden (afhankelijk van het aantal spelers) Somnium te verzamelen, door de vier verschillende relieken in bezit te hebben of door een groot aantal technologieën te hebben gekocht. Het spel is direct afgelopen op het moment dat iemand aan een van deze voorwaarden voldoet.

De vier relieken verzamelen lijkt de makkelijkste manier om te winnen, maar het is ook de meest riskante, aangezien de relieken gestolen kunnen worden. Bovendien kan een reliek wat nog op het bord ligt vernietigd worden met een speciale kaart. Let overigens goed op de kaarten die voorbij komen, de juiste combinatie van kaarten kan een grote hulp zijn op weg naar de overwinning.

Omdat er verschillende manieren zijn om te winnen zijn er ook veel verschillende tactieken mogelijk. Deze tactieken, plus de mogelijkheden door het variabele bord, maken Wiraqocha een uitstekend herspeelbaar spel. Bovendien zorgt de keuze tussen zelf dichter bij de overwinning komen of een tegenstander van de overwinning af houden voor de nodige tactische dilemma’s.

Dit spel werd ons geschonken door Sit Down!

Eén gedachte over “Wiraqocha”

1. Ik heb deze op de laatste Roll The Dice spellenavond gespeeld. Het is een soort super uitgebreide regenwormen met speelbord en extra tactische mogelijkheden. Ik vond het leuk om te spelen, maar volgens mij hadden we niet alle regels goed. Op het einde ontstond een situatie waarbij we wisten wie ging winnen, waar we niks aan konden doen, en wat nog een heleboel beurten zou duren. Dus ik ga de regels nog eens goed doornemen en het nog een keer spelen, want het spel sprak mij wel aan.