Vormgeving Victor Boden
Uitgever Zoch Verlag
Jaar van uitgave 2014
aantal spelers 2-5 leeftijd 10+ tijdsduur 75 minuten
prijs 30 soort spel Worker Placement

Welkom in het paradijs!
Het is niet alleen het heldere water en de weelderige vegetatie die Mangrovia aantrekkelijk en onbedorven maakt. Sinds mensenheugenis leeft jouw stam in harmonie met de natuur, volgens haar gebruiken en tradities. Maar niet alles is onsterfelijk. De dagen van het wijze stamhoofd naderen het einde. Nu is het tijd om een waardige opvolger te zoeken. In navolging van het stamhoofd bouw je hutten langs goddelijke paden en breng je waardevolle amuletten naar heilige plaatsen. Jouw vooruitzicht en de overtuigingskracht van je daden konden je weleens tot nieuw stamhoofd brengen.

Mangrovia_bordEen sfeervolle doos met mooie kleuren, zoals we van Zoch-Verlag gewend zijn. Als we het deksel optillen zit er nog meer moois in. Zowel het spelregelboek als het speelbord zijn kleurrijk, zonder dat het ergens té wordt. Ook de houten speelfiguren nodigen uit tot spelen.

De voorbereiding kost weinig tijd. Afhankelijk van het aantal spelers krijg je een aantal hutten in jouw kleur, twee offerschalen en een setje startkaarten. De kaarten met landschappen en de kaarten met kostbaarheden worden geschud en in twee stapels naast het bord gelegd. Alle amuletten, behalve die met waarde 1, gaan in de buidel. De twee paradijsvogels geven aan op welke landschappen op dit moment gebouwd mag worden.

Het doel van het spel is om gedurende het spel jouw hutten op de beste plaatsen te bouwen en zo de meeste punten te vergaren. De motor van het spel is een rij offerplaatsen rechtsonder op het speelbord. Een speelronde bestaat uit drie fasen.

• Offerschalen plaatsen, en daarmee de acties kiezen
  • Boot bewegen, en achtereenvolgens de acties uitvoeren
  • De volgende ronde voorbereiden

Bij de acties verdien je nieuwe kaarten en amuletten om je hutten te bouwen. En je hebt acties waarbij daadwerkelijk de hutten mag bouwen. Het laatste veld bepaald wie de nieuwe startspeler wordt en waar de paradijsvogels de volgende ronde zullen zijn.
Het bouwen van de hutten spreekt voor zich. Je betaald met een juiste landschapskaart en de kosten die op het speelbord zijn afgebeeld. Je bent verplicht om gepast te betalen! Vervolgens incasseer je de afgebeelde overwinningspunten op het puntenspoor.
Waar je bouwt is een stukje tactischer. Er zijn namelijk nogal wat bonussen te verdienen. Meerderheden in rijen en kolommen tegenover de totems (de godenpaden), hutten op de steenplaats en de meerderheid bij de totempaal, leveren op het einde van het spel nog een flinke score op. Niet gebruikte amuletten geven overwinningspunten gelijk aan hun waarde.

MangroviaBouwen op velden met een rode cirkel loont als je amuletten wil verzamelen. Elke keer, na het bouwen op zo’n plek stijg je op het amuletspoor, waardoor je meer amuletten per keer mag pakken

Mangrovia is een vlot, goed uitgebalanceerd spel. Het materiaal is degelijk en vrolijk gekleurd uitgevoerd. Er zijn meerdere manieren om veel punten te scoren, waardoor een vaste tactiek ontbreekt. Buiten het trekken van kaarten van de gedekte stapel en het grabbelen naar amuletten uit de buidel is er niet echt sprake van een geluksfactor. Je kan elkaar aftroeven door net voor iemands neus een aantrekkelijke locatie te claimen, maar echt dwarszitten is er (gelukkig) niet bij.
Kortom, een spel wat bij mij regelmatig op tafel zal komen!