Tiny Epic Kingdoms

Spelgegevens

Tiny Epic Kingdoms BOX

Naam spel Tiny Epic Kingdoms
Spelbedenker Scott Almes
Vormgeving William Bricker
Uitgever Gamelyn Games
Jaar van uitgave 2014
aantal spelers 2-5 leeftijd 13+ tijdsduur 30 minuten
prijs 25 soort spel Gebiedscontrole
gewonnen prijzen 2013 Golden Geek Best Print & Play Board Game Winner

Inleiding

De titel van het spel verraad al dat iets in dit spel klein moet zijn. In dit geval betreft het het doosje. Een klein doosje rijkelijk voorzien van mooi artwork. Na openen blijkt ook de inhoud te bestaan uit een behoorlijke hoeveelheid kleine houten speelstukken. Daarnaast zie ik stapel dun kartonnen kaarten en 2 dobbelstenen. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt.

Tiny Epic Kingdoms Inhoud

De voorbereiding

In het midden van de tafel wordt de torenkaart en de actiekaart geplaatst. Elke speler neemt de speelstukken in zijn kleur en kiest een volkenkaart. vervolgens trekt hij een willekeurige landschapskaart. Er zijn 13 volken, dus er valt echt iets te kiezen.
Er zijn drie soorten goederen, voedsel, erts en mana, in het spel. Als startkapitaal mag je naar believen 6 goederen nemen. Dit doe je door het corresponderende blokje op een cijfer te leggen op je eigen kaart. Heb je van een soort goederen niets, dan leg je je blokje naast je kaart. Je kunt gedurende het spel nooit meer dan 9 goederen per soort hebben.

Spelverloop

Het doel van het spel is om aan het einde de meeste punten te scoren. Je scoort punten voor elke meeple in het spel, voor de Aanwezigheid in een stad, voor elk niveau van je magische ontwikkeling (met eventueel bonus punten wanneer het hoogste level is bereikt) en door te bouwen aan de toren.
Het spel verloopt in rondes. Elke ronde wordt de grote toren (het enige grote onderdeel van dit spel) doorgegeven aan de nieuwe startspeler.
De startspeler plaats een schildje op een vrije plaats op de actiekaart om aan te geven welke actie gespeeld gaat worden en voert de actie uit. Mochten alle schildjes al op de actiekaart liggen worden ze allemaal verwijderd zodat alle acties weer beschikbaar zijn. Alle andere spelers hebben nu de keus om dezelfde actie ook te spelen, of in plaats daarvan goederen nemen. Je krijgt in dat geval een goed per landschapje waar je 1 of 2 meeples hebt staan. De startspeler mag geen goederen pakken hij moet de door hem gekozen actie doen of niets doen. Als iedereen aan de beurt is geweest wordt de toren doorgegeven en start een nieuwe ronde.
De acties:
“Patrol” beweeg 1 van je meeples naar een aangrenzend landschapje, op dezelfde kaart. Let op, bergen en water zijn ontoegankelijk. Daar zul je omheen moeten lopen.
“Quest” beweeg 1 van je meeples aan de rand van een kaart naar een andere kaart.
“Build” bouw een level aan de toren door het aangegeven aantal erts in te leveren.
“Research” lever mana in om je magische vaardigheden te verbeteren. Elk volk heeft specifieke eigenschappen die hiermee geactiveerd worden. Hoe hoger het level, hoe groter de voordelen worden.
“Expand” betaal voedsel om een nieuwe meeple in het spel te brengen. Het aantal meeples reeds in het spel plus de nieuwe bepaald de kostprijs.
“Trade” ruil je goederen.
Door de acties patrol en quest kun je op een landje terecht komen waar al een meeple van een andere speler aanwezig is. Op dat moment ontstaat er een conflict. Nu komen de twee dobbelstenen in het spel. Beide spelers kiezen in het geheim een bod waarmee ze de tegenstander proberen te verslaan. Het bod wordt betaald met goederen. (Ook als je verliest) het is ook mogelijk om geen bod uit te brengen, maar de dobbelsteen met de vlag naar boven te plaatsen. Wanneer beide spelers dit doen sluiten ze een alliantie. Beide meeples blijven staan en genereren voor beide spelers goederen.
Als de betreffende spelers later in een conflict niet de vlag bieden ontstaat direct oorlog in alle geallieerde gebieden van die spelers. In de potjes die ik heb gespeeld heeft niemand het zover durven laten komen…

Tiny Epic KingdomsHet spel eindigt wanneer iemand alle 7 meeples in het spel heeft gebracht.
Of Als iemand de 6e stap in de toren heeft gebouwd.
Of Als iemand zijn hoogste level in Magie heeft bereikt

Tips en opmerkingen

In dit spel heb je de keus uit 13 volken. Dat is niet voor niets. Elk. Volk heeft zo zijn voor en nadelen. En daarmee en andere tactiek om punten te scoren dan andere volken. Wat mij betreft is dat het sausje wat het spel leuk maakt. Elk spel verloopt net iets anders terwijl de eindscores niet ver uit elkaar liggen.

Oordeel recensent

Inmiddels is het spelletje een paar keer op tafel gekomen. Door de aantrekkelijk korte speelduur ben je gauw geneigd om nog een potje te spelen. Persoonlijk vind ik het leuker om de volken random uit te delen zodat je steeds moet zoeken naar de beste strategie. Het spel is prima in balans. Welke strategie je ook volgt, het aantal punten aan het eind ligt dicht bij elkaar. Is het een topper…? Tja, voor mij is het een middenmoter. Tegelijkertijd moet ik bekennen dat er weinig doosjes van dit formaat in mijn kast zijn die zoveel spel in zich hebben. Het is een verademing om een doos in handen te hebben die niet hoofdzakelijk gevuld is met lucht en die je makkelijk meeneemt. Ik ben erg benieuwd naar de andere Tiny avonturen in deze serie.

® Foto’s Boardgamegeek

Dit  spel werd ons geschonken door Gamelyn Games
Dit spel werd ons geschonken door Gamelyn Games