Sheriff of Nottingham

Spelgegevens

Sheriff of Nottingham

Naam spel Sheriff of Nottingham
Spelbedenker Sergio Halaban, Bryan Pope, Benjamin Pope, André Zatz
Vormgeving Lorraine Schleter, David Sladek
Uitgever Arcane Wonders
Jaar van uitgave 2014
aantal spelers 3-5 leeftijd 13+ tijdsduur 60 minuten
prijs 35
soort spel Kaartspel, bluffen, onderhandelen, setjes maken
gewonnen prijzen 2015 Boardgames Australia – Best International Game

Inleiding

In 1950 bracht MB Spellen het spel Niets aan te geven uit: een spel waarin spelers proberen illegale goederen de grens over te smokkelen. Het spel raakte in vergetelheid totdat in 2006 Kosmos het spelidee oppikte en de regels flink oppoetste. Het resultaat was Hart an der Grenze. Het thema was in Brazilië verboden, en een Braziliaanse uitgever plakte in 2011 een Robin Hood-thema op het spel en bracht enkele kleine wiizigingen aan onder de naam Robin Hood. Nu, 65 jaar later, en na verschillende versies waarin het thema en de regels evolueerden, is er Sheriff of Nottingham.

De eerste indruk

Sheriff of Nottingham inhoudIn de doos zit een stapel kaarten met leuke, kleurrijke illustraties, muntfiches, kartonnen kaarten die marktkramen voorstellen en nepfluwelen zakjes met drukknopen. De kwaliteit is goed, al vraag ik me af of de zakjes met drukknopen lang gaan houden.

De voorbereiding

Iedere speler krijgt een markkraampje, een tas in dezelfde kleur als het marktkraampje en 50 goud als startgeld. Schud alle goederenkaarten. Iedere speler krijgt zes kaarten. Trek vervolgens nog vijf goederenkaarten; die vormen de eerste aflegstapel. De volgende vijf kaarten vormen de tweede aflegstapel. Je mag ten alle tijden deze stapels doorkijken. De speler met het meeste cash geld op zak krijgt de sheriff-pion.

Spelverloop

Met vier of meer spelers wordt er zolang doorgespeeld totdat iedereen twee keer de sheriff heeft gespeeld. De sheriff-pion wordt na elke ronde doorgegeven aan de volgende speler. Een ronde bestaat uit vijf fases, waarbij de speler die sheriff is alleen meedoet met fase 4 en 5:

1. Markt

De handelaren mogen – het moet niet – om de beurt maximaal vijf van hun zes kaarten opzij leggen en zes nieuwe (bovenste) kaarten trekken van de aflegstapels en/of de trekstapel. Vergeet niet dat je de aflegstapels mag doorkijken. De kaarten die de handelaar opzij had gelegd moet op een van de aflegstapels geplaatst worden.

2. Tas volladen

Spelersborden
Spelersborden
Elke speler moet één tot vijf van zijn goederen in de tas stoppen om naar de markt te brengen. Doe de kaarten met goederen in het zakje, maak het dicht en leg het voor je stalletje.

3. Bekendmaken

Iedere speler maakt nu bekend welke goederen hij in de tas heeft gestopt. Je bekendmaking moet aan de volgende regels voldoen: het mogen alleen legale goederen zijn, ze mogen alleen van hetzelfde type zijn en je bent verplicht het juiste aantal kaarten op te geven. Royal Goods worden gezien als illegaal. Over al het andere mag je liegen!

4. Inspectie

De sheriff mag nu de handelaren gaan inspecteren in de volgorde die hij zelf bepaalt. De sheriff pakt een tas van een hadelaar, maar maakt die nog niet open. Je mag als sheriff een handelaar ermee dreigen dat je zijn tas gaat openen in de hoop dat de handelaar je misschien probeert om te kopen met geld of goederen (voor nu of straks) om dat vooral niet te doen. Een handelaar kan er ook geen behoefte aan hebben om de sheriff om te kopen. Dan onderhandelt hij niet. De sheriff besluit vervolgens of hij de omkoping accepteert of dat hij de handelaar gelooft. Accepteert hij de omkoping of gelooft hij de handelaar, dan geeft hij de handelaar zijn tas terug. De handelaar maakt zijn tas open, de legale goederen worden voor iedereen zichtbaar in de marktkraam gelegd en en de illegale goederen verdwijnen gesloten boven de marktkraam. Alle andere spelers mogen wel weten hoeveel illegale goederen het zijn, maar niet welke. Accepteert of gelooft de sheriff een handelaar niet, dan maakt hij de tas open. Klopt het precies wat de handelaar had aangegeven, dan betaalt de sheriff uit eigen zak de penalty die op de legale goederenkaarten staan. De handelaar legt de legale goederen in zijn marktkraam. Klopt het niet wat de handelaar had aangegeven, dan mag de handelaar alle goederen die wel eerlijk aangegeven waren in zijn marktkraam leggen. De goederen die over zijn neemt de sheriff in beslag en legt ze op een van de aflegstapels en de handelaar betaalt de sheriff uit eigen zak de penalty voor alle geconfisceerde goederen.

5. Einde van de ronde

De sheriff wordt doorgeschoven naar de volgende speler. Als alle spelers twee keer de sheriff zijn geweest worden de punten geteld. Je telt de punten van alle legale en illegale goederen in je marktkraam op en telt daarbij ook al je geld op. Als je de meerderheid hebt of tweede bent in een bepaald goed krijg je daarvoor bonuspunten.

Oordeel recensent

Dit spel werd ons geschonken door Arcane Wonders
Dit spel werd ons geschonken door Arcane Wonders
Net als bij zoveel bluf- en onderhandelspelletjes staat of valt het spel met de groep. Puur als spel is Sheriff of Nottingham niet zo bijzonder, maar met een groep die helemaal op kan gaan in bluffen en onderhandelen is het een topper. Ik vind ‘m zelf erg geslaagd, maar ik vind bluff- en rollenspellen dan ook erg leuk om te spelen.