Spelbedenker Richard Amann en Viktor Peter
Vormgeving Villö Farkas
Uitgever Mindclash Games
Jaar van uitgave 2015
aantal spelers 2-4 leeftijd 15+ tijdsduur 30 minuten per speler
prijs €65 soort spel Worker placement

Herken je dat gevoel? Toen je als kind je mond voor het eerste keer openviel bij het meemaken van je eerste goocheltruc en je aan de mensen om je heen vroeg: “Wow, hoe doet hij dat?”. Dat gevoel. Ik betrap mezelf iedere keer weer op dat gevoel als ik een illusionist zijn trucs zie uitvoeren: “Wow, dat kan toch niet waar zijn!” Het spel Trickerion probeert je mee te nemen naar een setting uit de 19de eeuw waarin er nog geen tv-shows waren die illusionisten probeerden te ontmaskeren. Een eeuw waarin het geloof en het gezonde verstand regelmatig met elkaar botsten waarbij de wetenschap het regelmatig moest afleggen tegen het geloof in mystieke krachten. Een eeuw waarin de mysterie rondom de mens door de wetenschap nog niet uitgedoctrineerd was. Je probeert in het spel de waardige opvolger van de grote illusionist Dahlgaard te worden. Dahlgaard keert na jaren afwezigheid terug naar de stad Magerion en zoekt een opvolger die niet alleen beloont zal worden met zijn hele repertoire aan trucs maar ook de magische Trickerion Stone.

Trickerion bordPuh, hij is zwaar! Dan heb ik het nog niet over het spel zelf. Maar letterlijk over het gewicht van de doos waarin het spel zit. Het zit tjokvol met componenten. Een grote speelbord, uitbreidingsborden, vele truc-, poster-, performance-, toewijzing-, turn setup, speciale- en permanente toewijzingskaarten. Een berg aan allerlei fiches en prachtige Trickerion scherven. En om het af te maken per speler een werkboek waarin alle beschikbare trucs kunnen ingezien worden, wat belangrijk is bij het plannen van je zetten. Daarnaast kreeg ik ook de uitbreiding Dahlgaard’s gifts erbij die ook bestaat uit een redelijke verzameling kaarten waarmee je de illusionisten kan specialiseren.
De componenten voelen allemaal geweldig aan. De vormgeving is werkelijk fantastisch. De speelborden zijn geweldig vormgegeven. Het enige wat je er tegen kunt inbrengen is dat het wellicht heel erg druk en daarmee onoverzichtelijk kan worden. Van te voren was ik er op voorbereid dat het doorgronden van de spelregels en het onder de knie krijgen van het spel even wat tijd kon kosten. Maar ja, je kent het, een beetje van jezelf en een beetje ‘magie’ en je komt er doorheen.

Kies eerst of je de basis- of de gevorderde variant van het spel wilt spelen. Het wordt aangeraden om de eerste keren te spelen met de basisvariant. Alle componenten en speelzijden van de borden die gebruikt worden bij de gevorderde-variant is gemarkeerd met een zwarte kat symbool, houd daar rekening mee tijdens het opzetten. Maak het hoofdspeelbord gereed door de truckaarten zoals aangegeven bovenaan het bord te plaatsen. Creëer je performancedeck met in acht neming of je de basis- of de gevorderde versie van het spel speelt. Bij twee spelers één, bij drie spelers twee, en bij vier spelers drie performance kaarten rondom het bord te leggen. Geef per speler een spelersbord met een uitbreiding naar keuze bestaande uit een manager, ingenieur of een assistent. Iedere speler kiest voor een illusionist, die in het gevorderde spel ook specialiteiten hebben en met de uitbreiding van Dahlgaard’s Gifts nog krachtiger kan worden door het aanleren van allerlei specialiteiten. Je pakt vervolgens ook een truc van jouw eigen klasse met een roemdrempel 1. Geef iedere speler zijn permanente toewijzings- en posterkaarten, zijn truc- en symboolfiches, 1 scherf en 10 munten. Als je de Dahsgaard’s gifts uitbreiding speelt geef dan ook per speler 12 speciale kracht kaarten, 4 van iedere kleur. Iedere speler mag er acht van houden en de rest wegleggen. Bepaal de spelersvolgorde en geef met de klok spelers 2-4 steeds 2 meer munten dan de vorige speler. Neem de bijbehorende karakterschijven en ook het toebehoren van de gekozen uitbreiding. Vul de locaties op het speelbord verder aan met de nodige fiches. Plaats alle munten en scherven en andere toebehoren naast het speelbord. Tenslotte gebruik de Trickerion Stone als een ronde marker. Als het goed is ben je nu een half uur verder en je spreekt jezelf moed in, hard werken loont. Is dat ook zo? Daar ga je nu achter komen.

Trickerion persoonlijk bordStart iedere ronde met het werpen van de dobbelstenen en plaats ze op de aangegeven locaties. Dit zijn de beschikbare acties tijdens deze ronde in de Downtown Alley-locatie. Bepaal de spelersvolgorde aan de hand van de roempuntenspoor waarbij de speler met minste roem bovenaan komt te liggen (deze fase wordt in de eerste ronde overgeslagen). Iedere speler mag vervolgens adverteren om zo één keer per ronde twee roempunten binnen te slepen. Je betaald voor deze actie aantal munten gelijk aan je speler volgorde, dus je zult het niet altijd willen of kunnen. Dan begint de toewijzingsfase. Dit is waar het spel zich sterk onderscheidt van alle spellen die ik tot nu toe heb gespeeld. Je moet tijdens deze fase bepalen welke karakter welke actie gaat ondernemen. De keuzes zijn enorm en de weg naar succes is zo lastig dat je werkelijk alles tot op de puntjes moet plannen. Je spelers kunnen naar Downtown Alley om daar nieuwe trucs te leren, ze kunnen naar de Market Row om materiaal te kopen om de trucs voor te bereiden, ze kunnen in de gevorderde variant naar de Dark Alley om daar waarzegsters en anderen te raadplegen om het spel te kunnen manipuleren. Je kunt naar je eigen workshop om trucs klaar te maken voor de performance en uiteindelijk kun je naar het theater om door een wervelende show op podium te zetten. Als je de Dahlgaard’s Gifts uitbreiding speelt kun je ook tijdens deze ronde een speciale kracht leren waardoor jou illusionist zich werkelijk gaat onderscheiden van de rest. Al je karakters hebben hun een andere energielevel. In combinatie met de beschikbare locaties zal je totale som van energie bepaald worden waarmee je één of meerdere acties kunt uitvoeren op de desbetreffende locatie. De acties die je ze laat uitvoeren moeten matchen met in feite alle stappen die je tot dan toe heb gezet en, hou je vast, met alle stappen die je in de komende rondes mogelijk wilt of kan zetten. Als je eenmaal klaar bent met het uitpuzzelen wie, wat, waar plaats je de permanente toewijzingskaarten op de aangegeven locaties en laat iedereen tegelijkertijd zien wat ze van plan zijn. Je kunt bij de gevorderde versie ook speciale toewijzingskaarten kopen in the Dark Alley die je eenmalige boost geven om het spel in je voordeel te manipuleren. Ben je klaar met plannen dan ga je de acties uitvoeren. In feite is dit deel van het spel voor iedere leek te volgen. Alle locaties spreken voor zich. Wat je er kan doen, hoe vaak je dat mag doen en welke voordelen het met zich meebrengt. Vervolgens voer je de performancefase uit waar uiteindelijk het hele spel om draait. Deze wordt alleen uitgevoerd als er een illusionist aanwezig is op deze locatie. Je sluit een ronde af door al je medewerkers van loon te voorzien, je karakters terug te nemen en te plaatsen op hun locaties, je bestellingen die binnen zijn te vorderen net zoals je posterkaart en dan mag de Trickerion Stone een ronde opschuiven en begint het hersenkraken opnieuw. Het spel duurt uiteindelijk 5 of 7 rondes afhankelijk van of je de basis of de gevorderde variant speelt.

Trickerion2Speel het spel met een groep waarvan je weet dat ze het leuk vinden om te puzzelen. Speel het spel voordat je het uitlegt aan anderen zelf minstens een keer, zodat je de basis onder de knie krijgt. Ik denk dat het niet nodig is om de basisvariant te spelen. Speel gewoon de gevorderde variant omdat de moeilijkheidsgraad van het spel niet zit in de locaties maar in het plannen van je spel. Uiteraard zou je kunnen denken hoe meer locaties hoe lastiger het plannen zal zijn. Maar in mijn ervaring maakt de Dark Alley locatie het spel een stuk leuker en juist ook makkelijker om te plannen omdat je het spel kunt manipuleren en een bepaalde kant op kan sturen. Daarnaast is de extra locatie erg welkom waardoor je elkaar minder dwars kan zitten wat een lange termijn strategie net iets meer mogelijk maakt. Wel kan ik je aanraden om de eerste paar keer de uitbreiding Dahlgaaard’s Gifts er buiten te houden. Dat zorgt ervoor dat de planningsfase nog langzamer gaat omdat iedereen ook wilt uitvogelen hoe het zit met hun speciale krachten.
Houd er rekening mee dat je de eerste paar spellen voortdurend met het gevoel geconfronteerd kan worden, ik had 5 stappen terug moeten kiezen voor truc a in plaats van truc b, ik had de vorige ronde mijn trucfiche met de mechanische uiteinde naar boven toe moeten plaatsen, enz. Het spel went en dan komt zijn ware potentie meer tot zijn recht. Je eerste paar spellen kunnen afhankelijk van hoeveel mensen het spelen 3 tot 4 uurtjes duren. Hoe vaker je het speelt hoe sneller de planningsfase kan gaan en hoe sneller je klaar bent. Het is daarom echt aan te raden om van te voren met je groep af te spreken om de eerste paart spellen niet al te lang te zitten puzzelen op alle mogelijke stappen. Speel eerst een paar keer. Als je eenmaal een belangrijk deel van de mogelijkheden van buiten kent dan weet je welke combo’s krachtig kunnen zijn en dan wordt het spel logischer en gaat het sneller.

“Hoe krijg je dat voor elkaar?” Dat gevoel is wat er tijdens het spelen van dit spel bij mij overheerst, net zoals bij het kijken naar een echte illusionist. Maar dan echt helemaal anders. Je verbaast je niet over de prachtige shows die je neerzet. Want de shows die je uiteindelijk neerzet, waar het hele spel om zou moeten draaien, geeft meer het uhm-hij-houdt-het-muntje-gewoon-in-zijn-hand-vast-gevoel. Je bent tijdens het spel alles behalve bezig met de inhoud van de trucs. Ik voelde me eerder een resourcemanager. Hoeveel hout heb ik nodig om de truc voor te bereiden, hoe kan ik meer punten krijgen als ik mijn fiche links of rechts plaats. That’s it. Het enige wat ik me dan tijdens het hele spel af vraag, hoe krijg ik dat dan voor elkaar. Wat uiteindelijk een goede basis ingrediënt is voor ieder spel. Maar in dit spel werkt het toewijzingsmechanisme als een strenge docent die je voortdurend ieder fout die je maakt hard afstraft in het bijzijn van je vrienden. Er zijn werkelijk momenten waar in je schaamt om alweer toe te moeten geven dat je drie rondes terug toch echt iets anders had moeten doen. Maar wat vooral erg pijnlijk is, is het moment dat je alles uitstekend hebt gepland en je tegenspeler die gooit roet in het eten door simpelweg bewust of onbewust één locatie te blokkeren. Het kan je complete strategie verpesten.
Ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die juist door het lezen van het stukje hierboven zichzelf aangespoord voelen om het spel juist wel aan te schaffen. Het gekke is, ik vind het ook een goed spel. De componenten zijn geweldig, je krijgt werkelijk iets terug voor je geld, de uitbreiding voegt absoluut iets toe aan het spel, al hoewel ik denk dat €20,- veel geld is voor wat je terugkrijgt.

Dit spel werd ons geschonken door Mindclash Games.
Het spel voegt een aantal mechanismes bij elkaar die een unieke spelervaring bieden. Het puzzelen is echt iets waar ik van houd, en weet dat er veel mensen zijn die dat ook zullen waarderen. Mage Knight is een van mijn favoriete spellen. Spelregels zijn niet al te ingewikkeld en de keuzes die je kan maken spreken voor zich. Het geluk element is beperkt tot het dobbelen voor de locaties en de keuzes van je tegenstanders. Er is voldoende interactie. Maar toch. Ik voel me een masochist wanneer ik het spel speel. Dat gevoel overheerst bij mij te veel en daarom zal ik het niet opnemen in mijn collectie. Maar ik zal een spel ook niet weigeren als iemand het op tafel legt. Want je voelt je stiekem toch wel een beetje een illusionist als je uit je hoed een geweldige combo weet te toveren die de strijd beslist.