Spelbedenker Tim Puls
Vormgeving Klemens Franz
Uitgever Lookout Games, Mayfair games
Jaar van uitgave 2016
aantal spelers 1-4 leeftijd 12+ tijdsduur 30-360 minuten
prijs €70,- soort spel Worker placement, civilization

“Ge bent toch ook een bofkont!” vertel ik mezelf terwijl ik met het spel naar buiten loop, dat even zwaar aanvoelt als een rugtas van een gemiddelde brugklasser. Het spel is net binnen bij de vereniging en ik mag het als eerste lenen. Mijn nieuwjaarslot had even weinig opgeleverd als mijn poging om de nieuwe linksback van PSV te worden maar nu lijkt mijn geluk toch echt gekeerd te zijn. Tot mijn verbazing is het spel zelfs unpunched. Heerlijk een spel van dit formaat met zoveel content lekker op je gemak als eerste te mogen readyen voor gebruik. Kennis maken met iedere tegel en gegeven die je nodig hebt om het spel te beheersen.

De release van The Colonists zal de liefhebbers van complexe eurogames niet ontgaan zijn. Een spel dat op menigeen wensenlijst zal staan. Waar de een afhaakt bij het zien van een extreem lange spelduur en een hoge complexiteit level, wat gepaard gaat met heel veel regels, haak ik meestal in. Ik had er veel over gelezen en mijn verwachtingen waren net zo hoog als de K2. Het spel heeft dan ook als tagline “The epic strategy game.” Het wordt maar eens tijd om te achterhalen of het spel dat waar maakt.

Veel materiaal. Dat is een onvermijdelijke constatering. Mooi materiaal. Helder materiaal. De regelboeken en de walkthrough is redelijk snel door te lezen en je krijgt snel een idee van wat wel en niet kan. De iconografie en de vormgeving spreekt helder taal en is vooral functioneel. Met al de bewegende onderdelen heb je het gevoel dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien, maar uiteindelijk is alles te overzien. De tegels zijn dik en stevig. Op het eerste gezicht scoort het spel een dikke voldoende. Het geeft je het gevoel dat de vraagprijs overeenstemt met de content.

Het klaarzetten van het spel zal je enige tijd kosten. Het meest belangrijke is, dat je van te voren afstemt hoeveel en welke era’s je gaat spelen. Zorg ervoor dat je materiaal over de verschillende era’s ook apart voor gesorteerd is, dat zal je veel tijd en frustratie schelen. Het is mogelijk om in een latere era te starten, en degene die een snelle spel willen, maar wel veel uitdaging die zullen vaker era 1 en zelfs era 2 willen overslaan. Je bent ongeveer 20 tot 30 minuten bezig met het opzetten van het spel, vooral ook omdat je tussendoor ook nieuwe era’s zult klaarzetten. Voor je eerste spel is het te adviseren om alleen de desbetreffende era op te zetten dat zorgt voor rust en overzicht. Kies random de kolonies, et je marktstanden en je improvemenets klaar. Schud de huidige era tegels, gooi alle bijbehorende materiaal ernaast zoals je gebouwen, de grondstoffen en het geld ergens binnen handbereik en je bent zo goed als klaar om van start te gaan. Bepaal de startspeler. Deze zal een voordeel hebben omdat hij toekomstige tegels die aan het begin van ieder jaar geopend worden mag plaatsen aan het einde van dat jaar, maar het is gedurende het spel mogelijk om de startspelertegel af te pakken.

Het spel wordt gespeeld over vier era’s. Ieder era bestaat uit vijf jaren. Ieder jaar wordt gespeeld in twee halve jaren. Ieder half jaar krijg je drie beurten die je achter elkaar uitspeelt en aan het einde van ieder heel jaar volgt een agricolalisch voedingsfase en productiefase. Je doel is om je rijk winstgevend en aantrekkelijk te maken door je steward(s), je begint met een maar gedurende het spel kan je er meerdere verwerven, op pad te sturen en vriendschappen te sluiten met ambassades van verschillende kolonies waarvan de aanbod ieder spel zal variëren. Tijdens je beurten verplaats je de steward naar een tegel waarbij je de beschikbare actie (verplicht) uitvoert. Naarmate de era’s verstrijken wordt het gebied die je kunt exploiteren groter en de wegen naar succes gevarieerder. De truc is vaak om de je beurt in de juist volgorde te spelen. Tegels waar je tegenstanders staan te vermijden, in ieder geval in de eerste rondes omdat je anders een fee moet betalen om de actie uit te kunnen voeren. Anders dan bij Istanbul moet je betalen anders mag je er simpelweg niet eindigen. Het einde van het jaar zal het meeste tijd in beslag nemen, zeker na mate het spel vordert. Ieder gebouw produceert, en als je een fabriek hebt produceren ze een meer dan gewoonlijk. Het managen van je productie en opslag is je sleutel tot succes. Wat sla je op in je warenhuis en wat sla je op in je opslagruimtes? Je kunt niet rechtstreeks betalen uit je warenhuis. Genoeg keuzes die zullen leiden tot enige vormen van AP.

Zorg ervoor dat je voldoende boerderijen bouwt in de eerste era. Vervolgens moet je er minstens twee al vrij snel omzetten tot estates zodat je flatgebouwen en huizen kunt bouwen in latere era’s voor citizens en merchants. Dat zal je spel maken of breken. Als je in era twee achterkomt dat je dan nog ruimte moet creeeren voor je citizens kost het je zomaar een heel jaar omdat gat te dichten. Je kunt zaken herstellen, omdat je gebouwen kunt upgraden maar ook plat kunt gooien en nieuwe gebouwen kunt bouwen. Dat laatste is belangrijk omdat je maar een beperkt hoeveelheid kunt bouwen. In era 3 kun je dat dan weer uitbreiden met je community hall. Als laatste tip zorg ervoor dat je alle van alle benodigde materiaal minstens één productie gebouw van hebt.

Je kent het vast wel. Er is een nieuwe steakhouse geopend. Je vrienden praten erover, je kijkt er al een tijdje naar uit om je tanden in het vlees te mogen zetten dat speciaal voor jouw is ingevlogen uit een exotisch land. Je betaald de hoofdprijs, neemt er een drankje, een voor en nagerecht bij zodat je niks aan de ervaring misloopt. Aan het einde van de avond nadat je heel wat euro’s armer bent, verzadigd van alle voedsel terug rijdt naar huis en jezelf de vraagt stelt: “Wat was er nou zo bijzonder aan?” Helaas moest ik concluderen dat er niks bijzonders was voor mij aan the Colonists. Na uren gespeeld te hebben, de ene era na de andere krijg je pijn aan je kaken van het kauwen op dezelfde taaie vlees. Je eerste hap was wel lekker maar na je tweede hap ben je er al klaar mee. De era’s die volgen bieden simpelweg niks nieuws. In de eerste era kun je twee hout krijgen in de volgende drie. In de eerste bouw je een kleine storage in de latere een grotere. Je bent voortdurend dat waar je zo hard voor gespaard hebt aan het upgraden of simpelweg te vervangen. Ja het vergt strategisch denkvermogen om het spel te kunnen overzien. Maar je bent vooral op tactisch niveau bezig met je huidige beurt te optimaliseren. Maar je volgende beurt voelt exact hetzelfde aan. In de eerste era bouw je een pub in de laatste een theater, die exact hetzelfde doet simpelweg meer punten oplevert. Er zijn gewoon simpelweg veel betere steakhouses voor minder geld. Hier hoef ik niet meer voor aan tafel. Een spel veel ambities, unieke insteek, maar matige uitvoering. 360 minuten van repetitieve handelingen die elkaar opvolgen. En o mijn God, om de twee beurten een volledige productiefase. Je komt voor je gevoel haast niet aan spelen toe. Hopelijk zal het bij jou wel in de smaak vallen.

Met dank aan Lookout