10′ to kill

Spelgegevens

Naam spel 10’ to kill
Spelbedenker Benoit Bannier
Vormgeving Pauline Detraz
Uitgever La Boîte de Jeu
Jaar van uitgave 2015
aantal spelers 2 – 4 leeftijd 12+ tijdsduur 10 – 15+ minuten
prijs 24 soort spel Deductie

Inleiding

In dit spel gaan spelers hitmen die gaan proberen zonder ontdekt te worden drie secret agents uit te schakelen. Daarvoor moet je jezelf goed positioneren zodat je niet ontdekt wordt!

De eerste indruk

De vormgeving doet je als het ware wanen in de film Zootopia. Het materiaal is degelijk en de spelregels zijn helder op gesteld.

De voorbereiding

De 16 stadstegels worden door de spelers op de tafel neergelegd daarbij moeten ze minimaal aan 1 kant aansluiten bij een andere gelegde tegel. Op elke tegel komt vervolgens een stadsbewoner te staan. De politie wordt naast het bord geplaatst. Iedere speler krijgt vier fiches gedeeld met daarop stadsbewoners. Hij plaatst op 1 van deze tegels zijn spelers kleur, dit is zijn hitman, de andere zijn de targets die hij probeert uit te schakelen.

Spelverloop

Doel van het spel is om zoveel mogelijk prestigepunten te verzamelen in de tijd die je gegund is. Dit doe je door targets uit te schakelen, andere hitman te vermoorden of op te laten pakken en natuurlijk zelf niet ontdekt te worden.

In een beurt mag een speler 2 acties uitvoeren waarvan hij een keuze heeft uit drie mogelijkheden.

Een karakter verplaatsen:


Het mag elk karakter zijn op het bord en je mag hem verplaatsen naar een tegel naar keuzen.

Een karakter uitschakelen:


Er zijn drie manieren om een karakter uit te schakelen, let daarbij op dat je aan de eisen houdt van het betreffende wapen. Een karakter wordt omgelegd door de speler, er wordt even de tijd gegund aan de andere spelers om te situatie te analyseren.

De politie iemand laten ondervragen:


Na de eerste moord komt er een politie agent op het bord. Wanneer de agent met een ander karakter op een tegel staat kan deze ondervraagd worden.

Het spel eindig wanneer het volgende voor komt:

  • Een speler heeft al zijn targets uitgeschakeld
  • Alle hitman zijn uitgeschakeld

Alle behaalde punten worden geteld en de speler met de meeste punten heeft het spel gewonnen.

Tips en opmerkingen

Het is niet verstandig om meteen een target van jezelf om te leggen in je eerste beurt. Het is dan namelijk zeer gemakkelijk te achterhalen wie deze moord gepleegd zou kunnen hebben. Verplaats de eerste paar beurten gewoon een aantal karakters en plan zo je ultieme moord.

Wanneer je zeker weet welk karakter een hitman is laat hem dan niet oppakken door de politie maar vermoord hem met je hitman. Dit levert uiteindelijk veel meer punten op.

De politie is je grootste bondgenoot, hij maakt het namelijk de andere hitman behoorlijk lastig om nog een moord te kunnen. Plaats ze daarom ook tactisch in je eigen beurt.

Oordeel recensent

Een compact verpakt spel met verrassend veel diepgang voor een spel van 10 minuten. Het weet het concept van deductie goed te pakken. De keuzes die je maakt moet je echt afwegen.

Hou je van deductie maar wil je geen uren aan een tafel door brengen dan is dit zeker een spel om eens te proberen.