Preview van X610Z

Een week of twee geleden is bij Gameforce de officiële preview begonnen van het spel X610Z, een trading card board game van Nederlandse bodem. Dit houdt in dat er een spelbord is, maar iedere speler heeft ook een deck met kaarten. Periodiek zullen er uitbreidingen verschijnen om nieuwe kaarten toe te voegen. Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst de kans gehad het spel te spelen; eerst twee keer 1-tegen-1 en daarna een keer 3-tegen-3. Tijdens de previews wordt er nog met pre-productieversies van het spel gespeeld (standaard pionnen met letters in viltstift doen dienst als spelmateriaal), maar de gameplay is hetzelfde als de volledige versie.

X610Z-BoardRegels

Om aan het spel mee te doen moet je een deck van kaarten samen stellen van minimaal 50 kaarten (exclusief de Life Base kaart). Iedere speler begint met een Life Base kaart op tafel en de bijbehorende pion op een van de zes rode stippen in de binnenste cirkel. Tevens begin je met een hand van 7 kaarten.

Het spel is op drie manieren te winnen (vier als je opgeven meetelt):

1. Je bereikt met je Life Base een van de zes rode stippen aan de buitenkant van het bord
  2. Je vernietigt de Life Base van de tegenstander
  3. Je tegenstander kan geen kaart meer trekken

Spelers van Magic: The Gathering zal het spelverloop zeer bekend voorkomen. Aan het begin van je beurt maak je al je kaarten weer actief, pak je een kaart van je trekstapel en mag je kaarten spelen of activeren. Kaarten komen in 4 variaties:

• Energy Crystal. Deze heb je nodig om kaarten te kunnen spelen en je Summons te laten bewegen.
  • Summon. Als een Summon kaart gespeeld wordt plaats je een pion op het bord. Deze pion kan vervolgens bewegen en aanvallen.
  • Permanent Effect. Deze kaarten speel je, afhankelijk van het type, los of op andere kaarten. Ze blijven in het spel liggen tot ze vernietigd worden.
  • Non-permanent Effect. Deze kaarten hebben een eenmalig effect en worden na gebruik op de aflegstapel gelegd. Deze kaarten mogen ook in de beurt van een andere speler gespeeld worden.

Naast het spelen van kaarten kan je ook je Summons bewegen. Hiervoor heb je Boost Energy nodig (een van de twee typen Energy Crystals). Je mag een maal per beurt een Summon een aantal stippen bewegen gelijk aan de snelheid van de Summon. Een Hunter Dragon heeft bijvoorbeeld snelheid 6, dus mag 6 stappen per beurt zetten. Je mag een hoek om bewegen, mits het geen scherpe hoek (minder dan 90 graden) is.

Spelverslag

flowpowBij het eerste potje was er nog niet heel veel actie, aangezien beide decks geen Summons en weinig Permanents hadden, maar wel veel kaarten om Permanents te stelen of te vernietigen. Je had dus continu veel nutteloze kaarten op hand. De tegenstander had echter ook een paar kaarten om te vertragen, namelijk Red Alert, welke drie keer geactiveerd kan worden om de snelheid van de tegenstander met 2 te reduceren (ofwel drie beurten waaring je Life Base niet kan bewegen) en Directive Polarization, waarmee je de richting waaring een Summon die beurt beweegt mag wijzigen (effectief 2 beurten vertraging). Hierdoor was hij als eerste bij de finish.

In het tweede spel had ik een deck met Summon kaarten erin. De tegenstander had al vrij snel een Rogue Sky Captain: een van de beste kaarten in het spel omdat die de snelheid van je Life Base verdrievoudigt. Ik had een Hunter Dragon in de achtervolging, maar de manier waarop het bord opgezet is zorgt er voor dat het skycaptbijna onmogelijk is om iemand op die manier in te halen. De Dragon heeft weliswaar een snelheid van 6, maar omdat je niet van richting kunt veranderen kan je meestal toch niet meer dan twee of drie stappen zetten. Het was dan ook beter geweest om op een van de buitenste stippen te beginnen en hem op te wachten.

Tenslotte de 3-tegen-3 match. Dit was verreweg de meest interessante ronde van de avond. Ter illustratie een paar voorbeelden uit het laatste deel van het spel. De teams waren Groen, Geel en Blauw tegen Rood, Wit en Bruin. Spelvolgorde is Groen, Wit, Geel, Rood, Blauw, Bruin

De Life Base van groen heeft 20 schade. Er staat een Bruine Hunter Dragon bij in de Buurt. Geel speelt een Lava Bolt. 3 schade. Blue speelt ook een Lava Bolt. Genoeg om de Dragon te doden. Rood speelt echter een Heal, waarmee drie schade voorkomen kan worden. Aanval mislukt.

redalertGeel staat met zijn Life Base 6 vakjes van het doel af en heeft een Rogue Sky Captain op zijn Life Base. Hij kan dus in twee beurten het spel winnen. Groen heeft een Ancient Amulet, waarmee een speler een extra beurt krijgt. Als Wit niets doet kan Geel dus direct winnen. Wit speelt echter een Scrap Metal en vernietigt de Sky Captain en stelt hiermee de overwinning van het andere team uit.

Geel staat een vakje van het doel af. Groen heeft nog steeds 20 schade. Bruin is aan de beurt. Hij beweegt zijn Life Base naast die van groen en valt aan voor 1 schade. Hij speelt een Alien Mascot, waardoor het 4 schade wordt. Net niet genoeg (als een speler dood is verliest het hele team). Bruin speelt echter nog een Alien Mascot: genoeg om groen te doden. Groen heeft echter een Universal Flower Power: er wordt deze ronde geen schade gedaan. Groen overleeft, wit kan geel niet meer tegenhouden en geel wint het spel.

Eerste indruk

Over de 1-tegen-1 versie kan ik nog weinig zeggen, aangezien het eerste potje mijn deck weinig effectief was tegen de tegenstander en het tweede spel vrij snel voorbij was. Als het goed is kan ik volgende week met een zelf samengesteld deck spelen en dan zullen we zien of dat beter werkt.

IMAG0013De 3-tegen-3 variant was erg leuk en wil ik zeker nog een keer spelen. Omdat je teammaten kunnen helpen en er meer interactie is vindt ik dit tot nu toe de leukste variant.

Spelers die bekend zijn met Magic zullen dit spel zeer snel kunnen leren. De volgorde van de beurt is ongeveer hetzelfde en een aantal kaarten hebben directe Magic-equivalenten. Het bord is een interessante toevoeging. Je moet echter wel goed rekening houden met de hoeken, want door de hoeken kunnen snelle Summons toch moeite hebben de trage Life Bases in te halen.

Alles bij elkaar een interessant spel, en ik kan iedereen aanraden in de komende weken gebruik te maken van de previews bij Gameforce om het spel te leren kennen. Zelf ben ik dat in elk geval van plan.

2 gedachten aan “Preview van X610Z”

1. Er is inmiddels ook een bordspel uit met pre constructed decks. Voor diegene die niet uren wil puzzelen om een gebalanceerd deck bij elkaar te krijgen.