Kubb

Naam spel Kubb
Uitgever 999 Games
aantal spelers 2+ leeftijd 8+ tijdsduur 45 minuten
prijs 30,00 soort spel Buitenspel

Dit spel stamt af uit de tijd van de Vikings. De spelregels kunnen hierdoor verschillen per uitgave, maar de basisregels zijn overal gelijk. Ik baseer me hier op de regels van het spel dat ik in bezit heb.

Doel van het spel

Als eerste alle pionnen van de tegenstander omwerpen en dan de koning omwerpen.

De spelers verdelen zich in twee teams. Het spel kan enkel buiten gespeeld worden, bij voorkeur op gras, hard zand of jeu des boules baan. Baken het speelveld af door de vier hoekpaaltjes in de grond te slaan. Het speelveld voor een WK is vijf bij acht meter. Op de korte zijde zet elk team zijn vijf kubbs, pionnen, gelijk verdeeld over de afstand. De koning, de grote pion, wordt in het midden van het speelveld gezet. Elk team krijgt zes werpstokken.

Om de beurt mag één team zijn zes werpstokken gebruiken om de kubbs van de tegenspelers proberen om te gooien. Men mag enkel onderhands gooien. Werpen mag vanaf de kubb die het dichtst bij de koning staat.

Als alle werpstokken gebruikt zijn, moet de tegenspeler de omgegooide kubbs naar het veld van de eerst speler gooien. Deze worden rechtop gezet op de plaats waar deze gegooid zijn. Als ze buiten het speelveld zijn gegooid, mag de speler zelf kiezen waar hij deze zet in zijn veld. Als twee kubbs tegen elkaar liggen, elkaar raken, moeten ze op elkaar gezet worden. Nu is de tegenspeler aan de beurt. Hij heeft echter het nadeel dat er meer kubbs in het veld staan.

Einde van het spel

Als alle kubbs zijn omgegooid, moet je proberen de koning om te gooien. Dit mag niet met de laatste van je zes werpstokken gebeuren. Als je de koning hebt omgegooid is het spel afgelopen en heb je gewonnen, maar als je de koning hebt omgegooid en er stonden nog kubbs recht in het veld van de tegenstanden ben je verloren. Deze hadden namelijk allemaal eerst omgegooid moeten worden.

Het spel is zeer makkelijk opgezet en makkelijk door iedereen te spelen. Let echter wel op met mensen die een probleem hebben met gooien. Zorg dat er niemand achter de kubbs staat. Let er hierbij ook op dat er enkel onderhands gegooid mag worden. Zelf neem ik dit spel ook elke keer mee op vakantie. Het is eens wat anders dan jeu des boules of petanque

.