De eerste keer Descent: Road to Legend

Dat jaar kwam er een nieuwe grote dreiging in Terrinoth. De Grote Draak heeft een spreuk uitgesproken die een gedeelte van het land in de eeuwige duisternis heeft gestort. Velen helden zijn op onderzoek uitgegaan, maar er is er maar één, zo goed als dood, teruggekeerd. Haar laatste woorden gaven de omstanders de koude rillingen. “De zon! Dat monster is van plan de zon te verduisteren. Jullie moeten… moeten… De zonnesteen…”

En met een laatste hortende zucht is er weer een martelaar gestorven in de aanhoudende strijd tegen de krachten van het kwaad. Maar gelukkig vormde zich op hetzelfde moment een kleine groep helden in de stad Tamalir…

Introductie

Descent: Road to Legend is een uitbreiding voor Descent: Journeys in the Dark. Descent is scenario gebaseerd waarbij je voor elk scenario nieuwe helden samenstelt. Road to Legend is een campagne waarbij een groepje helden door een groot aantal kleine scenario’s trekken. De helden en de Overlord worden naarmate de campagne vordert steeds sterker door ervaringspunten en (voor de helden) schatten te gebruiken. Uiteindelijk is er een groter doel en een eindbaas die verslagen moet worden. In onze campagne moesten de helden de Grote Draak verslaan.

Karakter met vaardigheden

Standaard Descent

Descent: Journeys in the Dark is een zogenaamde ‘dungeon crawler’. Elke speler bestuurt een held die door gangen en kamers loopt, monsters bevecht en andere acties uitvoert. Je speelt in dit spel een scenario. Het scenario beschrijft de plattegrond waarop gespeeld wordt, welke monsters waar staan en de winconditie. Het scenario wordt beheerd door de speler die de Overlord speelt. Deze speler speelt tegen de andere spelers die de helden spelen en bestuurt ook de monsters.

Een held wordt gekozen door een karakterkaart te trekken (of kiezen). Elk karakter heeft een speciale kracht, een aantal levenspunten en een snelheid (speed). Daarnaast trek je een aantal vaardigheidskaarten (abilities). Er zijn drie soorten vaardigheden: tover-, schiet- en vechtvaardigheden. Op de karakterkaart staat hoeveel kaarten er van elke soort vaardigheid getrokken mogen worden. De helden krijgen ook wat startgeld waarmee ze een uitrusting in de winkel kunnen kopen.

In zijn beurt kan een held rennen, aanvallen of lopen en vechten. Rennen is twee keer je snelheid aan hokjes lopen. Vechten is twee keer aanvallen. En als je loopt en vecht mag je één keer aanvallen en je snelheid aan hokjes lopen. Er is ook nog de mogelijkheid om een speciale langdurige actie uit te voeren. Eigenlijk wordt je speed omgezet in bewegingspunten. Daarmee kun je lopen, maar ook andere dingen doen zoals kisten of deuren openen, of voorwerpen aan een buurman geven.

Bij vechten bepaalt het wapen en de vaardigheden die je hebt met welke dobbelstenen je moet gooien. Op één van de dobbelstenen staat altijd een kruis voor een misser. Verder staan er hartjes, bliksems en getallen op. De getallen geven de afstand aan voor afstandwapens. De hartjes bepalen de schade die de worp doet en de bliksems kunnen gebruikt worden voor allerlei zaken zoals het doen van meer schade. Deze effecten worden bepaald door de voorwerpen en vaardigheden van een karakter. De uiteindelijke schade wordt bepaald door de beschermingswaarde van het karakter en zijn uitrusting af te trekken van de schade waarde.

Als de levenspunten van een held op zijn, gaat hij naar de stad om te worden genezen. Dit kost het aantal overwinningsfiches (conquest tokens) dat linksonder op de karakterkaart vermeldt staat (overwinningswaarde). Aan het begin van een scenario krijgen de helden een aantal overwinningsfiches. Ze kunnen tijdens het spel meer van deze fiches verdienen, maar als ze ooit op raken dan hebben de helden verloren.

Road To Legend

Road to Legend is dus een campagne versie van Descent. In plaats van min of meer opzichzelfstaande scenario’s wordt er nu een groot avontuur gespeeld. De spelers en de Overlord beginnen met karakters die nog niet zo veel kunnen om ze dan in de loop van de campagne steeds sterker te maken met nieuwe vaardigheden en voorwerpen. Bij Road To Legend kan de Overlord kiezen uit drie verschillende scenario’s die het plot voor de campagne bepalen. Ik speelde de Overlord als de grote draak (The Great Wyrm) en heb gekozen voor het plot ‘Eternal Night’ waar de helden moeten voorkomen dat de Overlord een aantal belangrijke artefacten in handen krijgt.

De overwinigsfiches worden in Road To Legend gebruikt voor het bijhouden van ervaringspunten (Experience Points, afgekort: XP). De Overlord en de helden verdienen nu XP die ze later kunnen gebruiken om hun karakters sterker te maken. De Overlord speelt zelf dus ook een karakter en daarnaast een aantal luitenants. Het karakter van de Overlord – in ons geval de grote draak – zien de helden pas helemaal aan het einde van de campagne tijdens het eindgevecht. Maar tijdens de campagne zal de Overlord deze draak opbouwen om die sterk genoeg te maken om de helden te kunnen verslaan. De Overlord krijgt 1 XP per spelweek en kan ook XP verdienen door een held te verslaan. De helden verdienen XP door kerkers te verkennen en de eindbazen daarvan te verslaan.

Met het geld en de XP kunnen de helden nieuwe vaardigheden leren, extra dobbelstenen kopen en extra levenspunten en uithoudingsvermogen erbij krijgen. De helden beginnen met één vaardigheid en kunnen op deze manier maximaal vijf vaardigheden leren. Bij het vechten gooien de helden afhankelijk van hun vaardigheid in vechten, schieten en toveren een aantal zwarte dobbelstenen. Je kunt deze dobbelstenen erbij kopen, maar het is ook mogelijk om ze voor geld en XP te vervangen door zilveren en zelfs gouden dobbelstenen die veel beter zijn. De Overlord kan met behulp van XP zijn avatar sterker maken, maar ook andere effecten kopen die het spel beïnvloeden zoals het sterker maken van de monsters en het inlijven van nieuwe luitenants.

Het totale aantal overwinigsfiches dat de helden en de Overlord samen hebben bepaald de voortgang van de campagne. Het begint op het koperen niveau waarna het overgaat naar zilver en dan naar goud om vervolgens het eindgevecht te laten beginnen. Voor elk niveau is het mogelijk voor de helden en de Overlord om meer en sterkere verbeteringen aan te schaffen.

Een spelweek wordt op een overzichtskaart van het land Terrinoth gespeeld. De Overlord kan steden op de kaart belegeren. Dit wordt als eerste afgehandeld. Daarna kan de Overlord een aantal acties doen, zoals het verplaatsen van zijn luitenants om steden te gaan belegeren, de helden aan te vallen of om andere taken uit te voeren. En de Overlord koopt op dit moment zijn upgrades. Daarna zijn de helden aan de beurt. Deze kunnen ook een aantal verschillende acties doen. Ze kunnen in steden naar de winkel, genezen, trainen en naar het café voor het opvangen van geruchten (kleine queesten). Door te trainen krijgen ze bijvoorbeeld meer of andere dobbelstenen of extra vaardigheden. Maar meestal zullen de helden reizen over de verschillende wegen om ergens een kerker binnen te gaan. Tijdens het reizen kan er een ontmoeting plaatsvinden met iets goeds of iets slechts. Ze kunnen bijvoorbeeld tijdens hun slaap overvallen worden door een donkere priester die nieuwe offers zoekt. Voor deze ontmoetingen zitten er speciale kerkertegels in het spel waarmee een speelbord – die geen kerker voorstelt maar een buiten situatie – opgebouwd kan worden met onder andere bomen waarin geschuild kan worden.

Buitensituatie

De plattegronden van de ontmoetingen en de kerkers die de helden bezoeken zijn veel kleiner dat in de normale Descent. Hierdoor kun je er een aantal op een middag of avond spelen. De plattegrond van ontmoeting wordt willekeurig getrokken uit een stapel kaarten en dan gecombineerd met de getrokken ontmoetingkaart waarop staat wat er gebeurt. De kerkers worden getrokken uit een kerkerstapel. Op een dergelijke kaart staat het scenario en in het scenarioboek van Road To Legend kan de plattegrond gevonden worden. Een kerker bestaat uit drie niveaus, waarbij voor elk niveau een kerkerkaart getrokken wordt. Als de helden het laatste niveau gehaald hebben komen ze automatisch weer terug op de kaart van Terrinoth. Door de karakters in bijgeleverde doosjes te bewaren en het spelverloop op een speciaal notieblok te noteren, kan de volgende keer de campagne op een gekozen punt hervat worden.

Eén van de opvallendste verschillen tussen standaard Descent en Road To Legend zijn de monsters. Deze hebben totaal andere statistieken. Zo zijn de ‘Beastmans’ in normaal Descent heel gevaarlijk, in Road to Legend zijn het watjes. Maar de ‘Razorwings’ wil je in Road To Legend niet tegenkomen. Ze kunnen ver vliegen en heel hard slaan. De Overlord kan zijn monsters sterker maken door ervaringspunten te spenderen.

Ons spel

We hebben er ongeveer vijfendertig sessies over gedaan om Road To Legend uit te spelen. We zijn in december 2008 begonnen en de laatste sessie was op 28 december 2010. We hebben er in totaal dus twee jaar over gedaan. Tijdens deze sessies hebben de helden – Landrec the Wize (magiër), Ispher (boogschutter), Varikas the Dead (magiër vechter) en Lyssa (manusje van alles) – elf kerkers bezocht.

In het begin van het scenario leek de Overlord de overhand te hebben. Dit kwam omdat we in plaats van het totaal aantal overwinigsfiches het totaal aantal xp van de helden en Overlord gebruikte om te bepalen wanneer we naar het volgende nivo gingen. Dit betekende dat we veel sneller van koper naar zilver gingen en dat de helden sneller, voordat ze zich konden verbeteren, met zwaardere monsters geconfronteerd werden. Ook leek er veel te weinig tijd te zijn voor de Overlord om het plot te spelen. Nadat we deze fout gecorrigeerd hadden ging het veel beter. (Update 12-1-1212: beschrijving van de fout gecorrigeerd)

Maar de spelers die de helden spelen waren heel goed. Ze hebben nauwkeurig hun vaardigheden gekozen. Ze hadden Bogs The Rat waarmee ze zorgden dat de Overlord geen nieuwe monsters in het spel kon brengen. Dit was toch al lastig omdat de plattegronden kleiner zijn waardoor er minder ruimte is om nieuwe monsters te plaatsen. De ’tank’ van de groep had een ‘Bear Tatoo’, waardoor hij de vaardigheid ‘Grapple’ had waarmee hij monsters kon tegenhouden. Verder had de tovenaar ‘Spiritwalker’ waarmee hij spreuken kon doen alsof hij op de plek van een andere held die hij kon zien stond. Deze Landrec the Wize is dan ook maar zelden verder dan een paar hokjes de kerker ingelopen. Door de ‘Grapple’ kon de zwakke tovenaar goed beschermd worden terwijl die zijn vernietigende krachten aan het rondspuien was.

Ook de wapens waren niet mis. De stapel met gouden (de beste) spullen was zo goed als leeg en in het bezit van de helden. Als de Overlord het voor elkaar kreeg om een wapen te vernietigen, konden ze relatief eenvoudig door de stapel heenkomen om het zo weer terug te krijgen.

Aan het einde heeft de Overlord bijna geen helden meer kunnen verslaan. Maar dat was ook niet echt nodig omdat de Overlord zijn karakter tegen die tijd helemaal opgebouwd had. Het plot speelde niet echt meer een rol omdat de helden een belangrijk artefact in handen hadden gekregen. Het was wachten op de eindconfrontatie in het hol van de grote draak. Deze laatste kerker was nog wel spannend omdat de helden wel echt dood konden gaan zodra ze op het laatste niveau kwamen. Dus de Overlord moest het aantal levenspunten zo laag mogelijk zien te krijgen. Maar toen de helden daar eindelijk aankwamen was het toch redelijk snel gebeurd met de grote draak. Hij heeft maar één held kunnen doden.

Een standaard kerker

De regels zijn redelijk complex en niet echt duidelijk opgeschreven. Bij standaard Descent voelen de regels eenvoudiger en eleganter aan.

Ook is het wennen als je normaal Descent gewend bent, zeker omdat de statistieken van de monsters totaal anders zijn. Het klinkt allemaal heel erg leuk met het opbouwen van karakters en de mogelijkheid om met zilveren en gouden dobbelstenen te gooien, maar op het einde begon het toch wel wat saai te worden dezelfde karakters keer op keer dezelfde strategieën te zien toepassen.

Later in het spel waren de karakters zo sterk dat de Overlord weinig kansen kreeg. De Overlord heeft nog andere mogelijkheden om het spel te winnen. Zo kan hij proberen de hoofdstad Tamalir te belegeren of het plot tot een ‘slecht’ einde te brengen. Dit is beiden niet gelukt. Ik kan me voorstellen dat als je meteen ervoor gaat om Tamalir aan te vallen je een redelijke kans maakt als Overlord. Maar de taak van Overlord is ook moeilijker omdat je nu echt meespeelt met een eigen karakter. En dit karakter kun je maar één keer uitproberen en dat is helemaal aan het einde.

Net als standaard Descent is Road To Legend naar mijn mening ongebalanceerd. Of het is heel eenvoudig voor de helden of juist heel moeilijk. Voor normaal Descent is dit geen probleem, maar met Road To Legend wel omdat door de lange totale speelduur het effect wordt vergroot. Ook zijn de plattegronden net wat te klein en te kort.

Ik geef Road To Legend maar net een voldoende (standaard Descent geef ik een dikke voldoende). Dat wil niet zeggen dat ik het niet met plezier gespeeld heb, maar ik weet niet of ik het nog een keer zou willen spelen. Ik twijfel over de herspeelbaarheid, ondanks dat er meerdere Overlord karakters en plots zijn. Ik twijfel dus ook sterk of ik ooit Sea of Blood, de andere Descent campagne uitbreiding, ga spelen. Ik kijk er weer naar uit om als held, en voorlopig niet als Overlord, de hoge kwaliteit standaard Descent scenario’s te gaan spelen.

De helden hebben de grote draak verslagen

Gelukkig voor de bewoners van Terrinoth kon de groep helden hun taak volbrengen. Met een laatste slag was De Grote Draak weer verbannen. De vloek is opgeheven en de lucht klaart weer op in het gebied rond zijn hol. De Grote Draak zal op een zekere dag weer terug kunnen keren om tegen een toekomstige generatie helden te vechten, maar voorlopig weten de helden dat hun queeste volbracht is.

4 gedachten aan “De eerste keer Descent: Road to Legend”

1. “Dit kwam onder andere omdat we de XP fout berekend hadden. Voor het totaal aantal verdiende XP moest de XP van de Overlord plus de XP van alle karakters bij elkaar opgeteld worden. Wij hadden de XP van de karakters maar één keer geteld omdat ze allemaal dezelfde hoeveelheid XP krijgen.”
    Volgens mij is dit niet juist. Overgaan naar volgend campagne niveau gebeurt op basis van het totaal in het spel verdiende zgn Conquest Points, ongeacht of ze door de Overlord of door de heros zijn verdiend. De heros krijgen gezamenlijk de Conquest Points (en voor elk conquest point krijgt iedere Hero een experience point, deze kan de Hero dan weer besteden aan upgrades en dergelijke). Als ik jou uitleg goed begrijp, dan hebben jullie het eerst goed gespeeld en later verkeerd.

1. Hallo Ernst, Als ik het opnieuw lees in het regelboek, dan geef ik jou gelijk. Het zegt: “The campaign level increases when the total number of conquest tokens earned by the Heroes and the overlord combined passes certain thresholds.”. Maar dan zie ik helemaal niet meer in hoe we het ooit uit hadden kunnen spelen. Dat had de boel alleen maar opgerekt. Hoeveel conquest tokens halen jullie op één avond?

Hoewel, ik begin nu te twijfelen. Het is ook alweer een jaar geleden. Als we het eerst fout gespeeld hadden, dan zouden we sneller in zilver gekomen zijn waardoor ik als Overlord eerder mijn monsters kon upgraden voordat de helden genoeg spullen en skills verzameld hadden. Dat klinkt meer als wat er gebeurt is. Ik zal het eens navragen bij mijn medespelers en dan zo nodig de review aanpassen.

1. In koper hebben we xp geteld, later pas conquest points. daardoor hadden wij het zo moeilijk aan het begin van zilver met die ge-upgrade monsters.
        Volgens mij kwamen we erachter doordat het allemaal wel heel snel naar het einde ging en er dus geen mogelijkheid was om je plot te kunnen spelen.

2. Ik heb de beschrijving van de fout aangepast naar hoe het werkelijk was. Nu zou het moeten kloppen. In mijn notities stond dat ik de fout moesten beschrijven maar ik was vergeten hoe het zat. Dank aan Ernst en Johan voor de opmerkingen.