Naam spel Tornado Alert!
Spelbedenker Ilmo Nurminen & Joel Nurminen
Vormgeving Ilmo Nurminen
Uitgever Hyptic
aantal spelers 2-6 leeftijd 8+ tijdsduur 45 minuten
prijs 20 soort spel Kaartspel

Dat de doos moeilijk open te krijgen is merk je meteen. Maar als je dit eenmaal gelukt is, zie je wel dat over het spel nagedacht is. Spelregels in zes verschillende talen, een rekentabel voor tijdens het spel, harde geplastificeerde kaarten en een duidelijk scoreblok. Het is wel jammer dat ze het vak voor de kaarten net een centimeter te klein hebben gemaakt zodat de kaarten niet netjes blijven liggen. Maar voor de rest is de eerste indruk prima.

Neem de ‘Game Over’ kaart uit de stapel, schud de rest van de kaarten en pak er tien van af. Schud de ‘Game Over’ kaart door deze tien kaarten en leg deze onder de pakstapel. Iedere speler krijgt vijf of zes kaarten, afhankelijk van het aantal spelers.

Het doel van het spel is om in drie rondes gemiddeld de beste foto’s te maken van de wervelstorm. De stormfoto’s hebben verschillende waardes. Hoe hoger de waarde, hoe gevaarlijker de locatie.

De startspeler legt als eerste een kaart op tafel met het plaatje naar boven. Daarna pak hij een kaart van de stapel. Zijn beurt eindigt wanneer de volgende speler een kaart op de speelstapel legt. Er wordt met de klok mee gespeeld. Wanneer een speler een foto wil maken (puntenkaarten wil pakken), slaat deze met zijn/haar hand op de speelstapel. Van de stapel pakt hij/zij dat zoveel kaarten als het nummer van de bovenste kaart op de speelstapel. Deze kaarten komen bovenop de speler zijn/haar puntenstapel. Tijdens een eigen beurt mogen geen puntenkaarten gepakt worden, tenzij een andere speler hem voor is geweest.

De bovenste kaart van je puntenstapel is de locatie waar je foto’s aan het maken bent. In het spel zitten ook kaarten die negatief zijn voor de punten, bijvoorbeeld: een tornado die langskomt op jouw locatie of wanneer er bliksem inslaat. Daarnaast kun je ook bonussen krijgen met de ‘Wedge’ of ‘Genie’. Deze speciale kaarten kunnen door iedereen gespeeld worden en opgepakt worden samen met de punten.

De ronde stop direct als de ‘Game Over’ kaart getrokken wordt. Met behulp van de rekentabel die bij het spel zit wordt je score bepaald door je punten te delen door het aantal kaarten van je puntenstapel. Als je niet tevreden bent met je score kun je deze door laten strepen en dan krijg je een -1 fiche. Deze moet je een van de volgende rondes gebruiken.

Op deze manier worden er drie rondes gespeeld en worden de scores op het scoreblok ingevuld. Iedere speler heeft zo drie (of minder, als gekozen is om de score door te strepen) scores. Na de derde ronde wordt van elke speler het slechtste gemiddelde gekozen voor de eindbeoordeling. De beste van deze gemiddelde wint. Hierbij tellen de doorgestreepte scores niet mee.

In eerste instantie lijkt het slim om alleen voor de hoge punten te gaan, maar dat wil natuurlijk iedereen. Iedereen let op dat onder hoge punten slechte kaarten liggen, want je mag in je eigen beurt geen punten pakken. Als je af en toe wat drieën of tweeën pakt is dat helemaal niet erg, een gemiddelde van drie is best hoog. Het is wel belangrijk dat je in de gaten hebt wanneer de speciale kaarten gespeeld worden en of je er iets aan hebt. Die kaarten kunnen je veel punten opleveren of kosten.

Oordeel recensent

Tornado Alert! is een vrij eenvoudig spel dat fijn wegspeelt. Je moet wel blijven opletten, want het gaat best snel. De illustraties op de kaarten zijn vrij simpel en daardoor af en toe wat onduidelijk. Erg fijn dat de spelregels is zes talen aangeleverd zijn en dat er een rekentabel bij zit. Ondanks dat het idee van het spel erg leuk is, vind ik het toch net iets te mager.

Veel diepgang zit er in Tornado Alert! niet. Maar het is een ideaal spel om aan het begin van de avond te spelen om in de stemming te komen.

Dit spel werd ons geschonken door Hyptic.