Spelbedenker Gordon & Fraser Lamont
Vormgeving Judith Lamont
Uitgever Fragor Games
aantal spelers 3-4 leeftijd 10+ tijdsduur 60 minuten
prijs uitverkocht soort spel Worker placement

Doel van het spel

In Antics ben je de baas over een mierenkolonie. Eten in de vorm van diverse insecten en (verse) bladeren moet je te pakken krijgen. Als je tegenspelers je toestaan om ze bij je kolonie af te leveren levert dat punten op. Moge de beste kolonie winnen!

Overzicht

Speloverzicht

In Antics heb je te maken met een centraal bord verdeelt in vijf gebieden (bloemen, gras, water, kiezels en rotsen) waar je je mieren op moet zetten om bij de insecten en bladeren te komen. Dit doe je door soldaten te plaatsen op de zes broedplaatsen onderaan het bord waarvan er vijf overeenkomen met de vijf gebieden op het bord en de zesde de broedplaats voor soldaten is. Dit zijn in feite springplanken naar het bord toe. Aan de bovenzijde van het bord staan de getallen één tot en met zes. Hierboven worden drie rijen met tegeltjes gelegd (van één tot en met vijf) die je kunt gebruiken om je individuele mierenhoop uit te breiden. Op de laatste plaats komen de miereneters. Deze kunnen het spel behoorlijk beïnvloeden maar daarover later meer. Elke speler krijgt nu twaalf mieren, een reuzenmier, drie actiepionnen en een mierenhoop bestaande uit zes vakjes. Per beurt mag een speler drie acties uitvoeren en proberen zoveel mogelijk punten binnen te sprokkelen.

Als je aan de beurt bent plaats je een van je actiepionnen op een veld van je mierenhoop en voer je de bijbehorende actie uit. Je mierenhoop kan tot vijf niveaus groeien en daardoor kun je de gekozen actie meerdere keren uitvoeren. Dus een actie met niveau één betekent één keer uitvoeren en een actie op niveau vijf mag je vijf keer uitvoeren. Je hebt hierbij keuze uit zes acties die elk een eigen afbeelding hebben. Je kunt ook voor de reuzenmier kiezen en dan mag je een willekeurige actie met niveau één uitvoeren. Handig als de actie door het uitbreiden van je mierenhoop tijdelijk niet gebruikt kan worden.

Mogelijke acties

Broeden – Je mag mieren uit je voorraad op de broedplaatsen van het bord leggen.

Bewegen – De mieren uit de broedplaatsen op corresponderende gebieden plaatsen. Let op! De broedplaats voor soldaten (rode broedplaats) geeft je de keuze waarvoor je ze wilt inzetten. Je kunt hem gebruiken om een stukje traject te bewaken en dus kan er niet gestolen worden. Drie soldaten kunnen een brug vormen voor het creëren van een kortere route boven de mierenhoop in het midden van het speelbord. Of ze kunnen gebruikt worden voor het stelen van een insect of blaadje van een medespeler.

Sjouwen – Insecten of bladeren binnenhalen langs de route. Het niveau is bepalend voor het aantal stappen dat je mag zetten. Eenmaal binnengehaald moeten insecten op een vrije plek van je mierenhoop gelegd worden. Je mag van elk soort insect maar één binnenhalen. Blaadjes komen naast je mierenhoop te liggen.

Verkennen – Je mag dan een tegel pakken om te gebruiken bij het uitbouwen van je mierenhoop. Hier komen de getallen aan de bovenzijde van het bord van pas. Elk nummer komt overeen met het niveau. Dus niveau vier betekent dat je van de rijtjes één tot vier een van de drie beschikbare tegels mag pakken.

Bouwen – Je mag de verkregen tegels gebruiken om je mierenhoop uit te breiden. Je moet daarbij letten op een aantal regels. Hij moet minstens aan een tegel grenzen, volledig ondersteund worden (als je je heuvel gaat verhogen), mag niet een volledige tegel bedekken en als er een pion of insect op ligt kun je er niet overheen bouwen.

Schimmel – Deze actie kun je niet kiezen maar helpt bij het scoren van punten.

Zoals gezegd zou ik nog terugkomen op de miereneters. Als je voor de actie verkennen kiest pak je een tegel corresponderend aan het niveau. Vervolgens schuiven alle tegels op naar links en worden de ontstane gaten met tegels uit de zak aangevuld. Langzamerhand schuiven de miereneters zo op totdat ze op de nummer één positie komen. De eerste twee miereneters nemen één insect van zijn kleur van het bord. Zijn er geen insecten in die kleur meer op hun startgebied dan gebeurt er niks. De miereneters blijven op één liggen. De laatste (derde) miereneter die op één komt eet alle mieren die zich in de broedplaats van zijn kleur bevinden op. Zijn daar geen mieren dan schuift hij net zo lang door naar links totdat hij op een broedplaats komt waar nog wel mieren zijn om die te nuttigen. Bij een spel van vier spelers eet de laatste miereneter eerst een insect en vervolgens een van de broedplaatsen leeg. Hierna worden de miereneters gezamenlijk van de eerste plaats weggenomen, omgedraaid en dan weer teruggelegd op positie zes. De overige lege plekken worden aangevuld met nieuwe tegels en dit proces begint weer opnieuw.

Einde van het spel

Het spel eindigt als er geen tegels meer zijn om aan te vullen bovenaan het bord. Of er zijn nog maar twee markers over die aangeven dat een insectensoort is uitgeput. Vervolgens worden de punten van elke speler geteld. Elke soort insect dat je binnenhaalt levert punten op. Heb je drie verschillende soorten zijn ze elk drie punten waard. Heb je er vier dan levert elke soort vier punten op.

Nu komen ook die schimmelveldjes van pas. Elk blaadje dat je hebt binnengehaald en dat je op een schimmel kan plaatsen levert punten op. Het niveau van de schimmels is bepalend voor de score. Niveau één is één punt, niveau vijf is vijf punten. Groene blaadjes geven twee bonuspunten ten opzichte van bruine blaadjes. De speler met de meeste punten wint.

Ik heb een gemengd gevoel bij dit spel. Het bord is een beetje onoverzichtelijk en er staan tekeningen op die niets met het spel te maken hebben zoals diverse insecten en bladeren. Daarentegen zijn de spelregels echt geweldig geschreven met veel humor en het systeem van die mierenhoop uitbouwen – en daardoor meer mogelijkheden ontwikkelen – is echt uniek. Het spel verder is leuk om te spelen, maar ik persoonlijk vind dat er leukere spellen zijn. Het spel kan ook plotseling afgelopen zijn, ook iets waar je rekening mee moet houden. Voor de veelspeler is dit een aardig tussendoortje, maar als familiespel is het zeker de moeite waard.

Dit spel werd ons geschonken door Fragor Games