Naam spel The Resistance
Spelbedenker Don Eskrigde
Vormgeving Luis Francisco e.a.
Uitgever Indie Boards & Cards
aantal spelers 5-10 leeftijd 13+ tijdsduur 30 minuten
prijs 20 soort spel Bluffen/overleggen

De eerste indruk van The Resistance is meteen goed. De kaarten zien er goed uit en de overige materialen zijn van goede kwaliteit. De regels van resistance zijn eenvoudig, dus je kan snel beginnen met spelen. Het doel van het spel is: Het imperium moet vernietigd worden om de bevolking te bevrijden. Omdat te doen moeten er nog drie missies voltooid worden. Maar er zitten spionnen van het imperium in onze groep. Deze mogen onze missies niet verstoren.

Allereerst wordt er gekeken hoeveel personen van de resistance meedoen en hoeveel spionnen. Dit wordt gedaan door op het bord te kijken in de tabel met de verdelingen. De benodigde rollen worden geschud en verdeeld zodat iedereen zijn rol heeft. Deze houd je geheim voor de rest van de groep. Voordat het spel begint moet iedereen de ogen sluiten en mogen de spionnen eenmaal de ogen open doen om te kijken met wie ze samenwerken. Hun doel is om drie missies te laten mislukken en het doel van de resistance is om drie missies te laten slagen. Er worden in totaal maximaal vijf missies uitgevoerd. Naast de kaart waar de rol op staat krijgt iedereen ook twee stemkaarten: een positief en de andere negatief. Hiermee worden de verschillende stemmingen uitgevoerd. De startspeler (leider) wordt bepaald en krijgt de missiekaarten (naarmate hoeveel spelers er zijn), hiermee kan hij kiezen wie er op missie mogen.

De leider kiest de personen die met de missie meemogen. Dit kan hij zelf kiezen of in overleg met de groep. De spionen willen natuurklijk mee om de missie te laten mislukken, terwijl de resistance dat juist niet wil. Wanneer de startspeler heeft gekozen, pakt iedereen zijn stemkaarten en kiest of de missie wel, of juist niet door mag gaan. Deze keuze legt hij dicht voor zich neer. Als iedereen gekozen heeft, worden de kaarten omgedraaid. Er moet een meerderheid van de stemmen vóór zijn om de missie door te laten gaan. Wanneer er geen meerderheid is, kiest de leider opnieuw personen en wordt er opnieuw gestemd, net zolang totdat er een meerderheid is. Wanneer de missie door mag gaan, kiezen de mensen die op missie gaan weer een kaart, nu om te beslissen of de missie lukt, of juist mislukt. De resistance laat altijd de missie lukken, maar een spion kan er voor kiezen of hij hem laat lukken of mislukken.

Deze kaarten worden geschud en een voor een omgedraaid. Wanneer er een negatieve stem tussen zit, is het de spionen gelukt om deze missie te verstoren. Voor sommige missies zijn meerdere negatieve stemmen nodig om de missie te laten mislukken. Dit is te zien in de tabel op het bord. Wanneer de missie mislukt komt er een imperium-fiche te liggen op de eerste missie. Wanneer alle kaarten de missie door laten gaan, lukt de missie en komt er een resistance-fiche te liggen. Vervolgens geeft de leider de missiekaarten aan de volgende leider, links van hem. Zo gaat het spel door totdat de spionen of de restantance hebben gewonnen.

In bijna alle spellen is de eerste missie altijd succesvol. Er gaat dan maar een kleine groep en dan wil je als spion jezelf niet meteen verdacht maken. Maar ga er als leider niet meteen vanuit dat als de missie lukt er geen spionnen bij betrokken zijn. Ben daarnaast alert dat als je de missiekaarten uitdeelt en jezelf er ook een geeft, dit argwaan kan opwekken bij andere spelers. Doordat je totaal niet weet wie welke rol speelt ga je snel te complex nadenken. Probeer je hoofd cool te houden en goed op te letten wat iedereen te zeggen heeft.

Oordeel recencent

The Resistance is een erg leuk spel voor grotere spelgroepen. Met vijf man is het niet zo leuk als met groepen van acht en groter. Dan vindt er veel interactie plaats en weet je echt niet meer wie je wel of juist niet kan vertrouwen. The Resistance is een leuke combinatie tussen weervolven en mastermind. Het grote voordeel, ten opzichte van weerwolven, is dat iedereen heel het spel mee kan doen en niet na de eerste ronde al eruit ligt.

Voor de ervaren spelers zijn er ook nog actiekaarten toegevoegd welke aan het begin van de ronde uitgespeeld worden. Hierdoor wordt het nog een stuk spannender / ingewikkelder. Over het algemeen is The Resistance een zeer leuk spel voor grote groepen met mensen die ervan houden om te bluffen, te overleggen en om uit te puzzelen wat er precies gaande is. Zeker een aanrader voor de mensen die van weerwolven houden.