Sander Vernyns
Vormgeving Steven Kees
Uitgever Sandtimer
Jaar van uitgave 2011
aantal spelers 2-4 leeftijd 8+ tijdsduur 45 minuten
prijs 25 soort spel Kaartspel

Bij dit spel heeft iedereen een eigen aquarium en probeert hierin een zo mooi mogelijke collectie vissen en planten te hebben. Natuurlijk moeten de vissen ook genoeg te eten krijgen. De speler met de meeste punten wint het spel.

foto boardgamegeek.com

Het is een spel met enkele stapels kaarten en munten. De kaarten zijn zeer netjes afgewerkt. De munten zijn erg basic en daar had wat moois mee gedaan kunnen worden. De spelregels zitten er in meerdere talen bij, aangezien het een Belgische uitgever is, zitten ze er ook in het Nederlands in. De spelregels zijn kort en erg duidelijk geschreven. Hier en daar had de acties iets duidelijk in omschreven mogen worden.

Elke speler krijgt één vis en wat geld om zo zijn virtuele aquarium te kunnen onderhouden. De overige viskaarten en plantenkaarten worden geschud, samen met enkele voederkaarten en worden dan gedekt in het midden van de tafel gelegd. Daarnaast heeft elke speler ook nog een setje van negen actiekaarten die uitgespeeld kunnen worden in de koopmomenten.

De speler die aan de beurt is draait de bovenste kaart open, hierop staat een vis afgebeeld, samen met de kosten en de waarde, of een waterplant en de kosten voor die kaart. De speler heeft dan de keuze om deze kaart te weigeren of te zeggen dat hij deze kaart wel wil kopen. Als hij de kaart weigert, krijgt hij twee geld van de bank en is de volgende speler aan de beurt. Die draait op zijn beurt een extra kaart open en moet dan beslissen of hij beide kaarten wil of niet. Er kunnen maximaal vijf kaarten liggen. Als deze niet gekocht worden, gaan ze op de aflegstapel er wordt er weer vanaf nul begonnen.

foto boardgamegeek.com

Als de speler de kaart wel wilt kopen, dan mogen de andere spelers actiekaarten uitspelen om zo de verkoop te beïnvloeden. Als eerste spelen ze een kaart uit die inhoud van de koop kan wijzigen door er bijvoorbeeld een extra vis in te doen, een kaart te ruilen met het eigen aquarium, enzovoort. Als dit gedaan is, kunnen de spelers nog de prijs aanpassen. Afhankelijk daarvan kunnen spelers die een actiekaart spelen er zelf ook nog wat aan verdienen. Voorbeelden van deze actiekaarten zijn: een waarde van plus één, de helft, maar dan niet aan de bank betalen, maar aan de speler die die kaart speelt enzovoort. De gespeelde actiekaarten komen pas na een voedertijd terug naar de spelers. Nadat alle spelers deze kaarten hebben uitgespeeld, kan de speler beslissen of hij de kaart of kaarten wil of niet. Als hij de kaarten neemt, legt hij deze in zijn aquarium, zo niet, dan is de volgende speler aan de beurt en zijn de eindkaarten van de vorige speler de nieuwe beginkaarten van de volgende speler. De speler die de kaarten niet wilt, krijgt geen geld bij het passen.

Op verschillende momenten komen er voederkaarten uit de trekstapel. Op dat moment moeten alle spelers hun vissen voeren. De kosten staan duidelijk op de voederkaart. Kan een speler dit niet betalen, dan gaan de vissen die geen eten hebben dood. Planten in je aquarium vervangen deels voedsel.

Tijdens het spel kan een je ook een set van twee identieke vissen in een kweekbakje steken. Deze hoeven niet gevoederd te worden en leveren aan het begin van je beurt extra geld op.

Het spel is ten einde als alle voederkaarten, afhankelijk van het aantal spelers, voorbij zijn gekomen. Daarna volgt de eindtelling. Elke vis heeft een bepaalde score, uitgedrukt in sterren. Daarnaast zijn combinaties van verschillende vissen ook nog extra punten waard. Naast de vissen leveren de waterplanten en het geld ook nog punten op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Er zijn twee uitbreidingen op dit spel, een zorgt dat je het spel tot en met zes spelers kan spelen. Bij de andere zitten er regenboogvissen bij, hierdoor kan je makkelijker punten scoren.

Al het materiaal is van goede kwaliteit. Naar het einde toe werd het spel mij een beetje te langdradig, ik zou persoonlijk de trekstapel iets kleiner maken. Het spel zit goed in elkaar en het thema is, ondanks dat het een kaartspel is, erg mooi uitgewerkt. De interactie tussen de spelers is erg groot, alle spelers kunnen de koop van een andere speler beïnvloeden, niet alleen ten nadelen, maar soms ook ten voordele van die speler.