Vormgeving Mathieu Beaulieu
Uitgever Game Works
Jaar van uitgave 2010
aantal spelers 2-4 leeftijd 13+ tijdsduur 40 minuten
prijs 16,50 soort spel Kaartspelletje
gewonnen prijzen Genomineerd voor “Tric Trac d’or 2011”

In het oude Egypte wordt gewerkt aan de tempel van Sobeck en de lokale economie bloeit als nooit tevoren. Allerlei goederen ariveren er per schip voor de bouw van de tempel en het voeden van de werklieden. Wie lukt het om de beste goederen te pakken te krijgen? En met zoveel waardevols op het spel blijven gemene truckjes en corruptie niet lang uit.

© Boardgamegeek

Het zin in een klein doosje en in de doos zitten een score bordje met wat fiches om de score van de spelers bij te houden, een stapel kaarten en een heel korte handleiding in diverse talen. De afbeeldingen op de kaarten zien er best goed uit en het spelmateriaal is degelijk en goed verzorgd. De personages die op sommige kaarten zijn afgebeeld zien er grappig uit als een soort karikaturen. Het nodigt in elk geval uit om het even te proberen, temeer omdat het er uitziet alsof de regels redelijk simpel zijn en het spelletje niet al te lang duurt.

Iedere speler kiest een kleur en er worden een negental kaarten van de goederenstapel onder het scorebord gelegd. Witte (goederen)kaarten worden open neergelegd en oranje (karakter)kaarten – die een speciale actie mogelijk maken – worden dicht neergelegd. Alle telstenen starten op nul.

De speler die aan de beurt is voert één van de drie acties uit:

1. Om beurten nemen de spelers een kaart uit de rij die onder het speelbord ligt. De kaart wordt op hand genomen. De eerste kaart in de steeds korter wordende rij mag je straffeloos op handen nemen. Pak je een kaart verderop in de rij, dan moet je de daarvoor liggende kaarten gesloten voor je op een ‘corruptiestapel’ leggen. Al doende probeer je setjes van dezelfde goederensoort te verzamelen.
  2. Als je eenmaal wat kaarten verzamelt hebt, kun je er tijdens in je beurt voor kiezen een setje uit te leggen in plaats van een nieuwe kaart op hand te nemen. Een setje is steeds drie of meer kaarten van dezelfde goederensoort (eventueel met jokers). De karakterkaarten die je op handen neemt kunnen op twee manieren worden gebruikt. Je kunt ze als goederen kaart inzetten. Elke karakterkaart vertegenwoordigd ook één bepaald soort goed.
  3. Of je kunt de actie die de kaart biedt uitvoeren en de kaart vervolgens afleggen. De meeste van de acties leveren, mits goed getimed, meer op dan wanneer je de kaart als goed uitspeelt. Maar ook het uitspelen van een setje kan een extra bonus opleveren. Langs het bord liggen een aantal gebeurtenisfiches waaruit je, na het spel van een setjes, er eentje mag kiezen en waarvan je het bijbehorende effect meteen mag uitvoeren.
© Boardgamegeek

De speelronde eindigt wanneer de trekstapel op is en er volgt dan een tussentelling. Je vermenigvuldigt het aantal goederen met het aantal scarabeeën op de goederen kaarten en telt dit voor alle uitgelegde setjes bij elkaar op. Zet je telsteen het gescoorde aantal punten vooruit op het scorespoor en kijk dan wie er ‘gestraft’ gaat worden omdat hij/zij de meeste kaarten op zijn corruptiestapel heeft liggen (inclusief nog op handen zijnde kaarten). Die speler moet namelijk een aantal punten inleveren dat afhankelijk is van de door hem in die ronde gescoorde punten. Zo worden er drie ronden gespeeld of tot één van de spelers de honderd punten passeert. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Probeer een beetje het aantal corruptiekaarten van je tegenstander in de gaten te houden en vergeet niet dat er een paar karakterkaarten zijn die hierop invloed hebben. Af en toe wat ‘corruptie’ nemen kan namelijk geen kwaad (in tegendeel) als je daarmee die goede kaart voor jezelf neemt en daarmee meteen ook een goede kaart voor je tegenstander laat verdwijnen. Maar te veel corruptie kost nu eenmaal veel punten, alhoewel: nooit meer dan dat je ermee verdient!

Leuk voor even tussendoor. De interactie is vrij beperkt en met meerdere spelers wordt de geluksfactor eigenlijk alleen maar groter omdat je minder keuze overhoudt in de kaarten die je kunt pakken. Het thema, de titel en de afbeeldingen lijken er wel met de haren bijgesleept en hebben weinig of geen relatie tot het spel. Het verhaal (je probeert als handelaren de soorten goederen bijeen te krijgen) had natuurlijk in elk tijdperk kunnen spelen. Sterker nog, het hele handelaren verhaal kan zo omgezet worden naar tuinmannen of ruimtevaarders en alles daar tussenin. De Egyptische god Sobek (die met het krokodillen hoofd), waarnaar het spel genoemd is, speelt in heel het spel dan ook geen rol. Dus wie weet zien we dit spel in de toekomst met een ander thema opnieuw verschijnen. Desondanks blijft het leuk als kort intermezzo voor tussendoor.

Dit spel werd ons geschonken door Game Works