Fred MacKenzie
Vormgeving Matthew Silber
Uitgever Clever Mojo Games
Jaar van uitgave 2009
aantal spelers 3-4 leeftijd 8+* tijdsduur 45-60 minuten
prijs 20 soort spel schat veroveren

Drie ridders proberen uit het kasteel van de oger als eerste alle vier de edelstenen van hun kleur te stelen. De oger doet er natuurlijk alles aan de ridders daarbij te dwarsbomen en zijn schatten voor zichzelf te behouden.

Het spel zit niet in een doos maar een plastic koker en het ‘speelbord’ is gedrukt op een doek. Maar net als de kaartjes en de meeste andere speelstukken ziet het er prima uit. Alleen de ridders en oger zijn net als de handleiding een beetje simpeltjes. We zouden die misschien snel even kunnen vervangen door wat playmobielpoppetjes of ridders uit Shadows over Camelot. Het oog wil tenslotte ook wat.

Plaats het bord op tafel, zet de ridders in hun hoektorens van dezelfde kleur en de oger in zijn troonzaal. De oger legt in elke schatkamer één edelsteen. Dan trekken de spelers drie kaarten en het spel kan beginnen. Het opzetten duurt nog geen minuut en de speluitleg niet veel langer.

Dobbel de zwarte dobbelsteen en verplaats je speelfiguur zoveel kamers als de dobbelsteen aangeeft. Natuurlijk zijn er een paar beperkingen zoals dat je niet twee keer in dezelfde kamer mag komen en dat ridders niet in elkaars kamers mogen komen. Je loopbeweging eindigt voortijdig als je als oger bij een ridder komt (of omgekeerd) . Dan begint er een gevecht. Het vechten is in principe een dobbelsteenworp, maar net als bij het lopen kunnen kaarten je een extra bonus geven of de boel anderszins manipuleren. De winnaar van het gevecht steelt een edelsteen van de ander. Wie in een lege kamer eindigt krijgt een extra kaart. Normaal gesproken is het niet gebruikelijk om alle spelregels in een recensie op te sommen, maar op een paar kleine details na is dit het wel zo’n beetje. Simpel dus.

© Boardgamegeek

Zorg dat je genoeg kaarten of schilden op hand hebt als je in de buurt komt van de oger. En vergeet niet dat je ook kaarten kunt spelen om een gevecht te beïnvloeden waaraan je niet zelf deelneemt.

De bus geeft aan vanaf dertien jaar, maar het is ook voor jongere kinderen goed speelbaar. Ik schat vanaf een jaar of acht. Daartegenover staat dat wat oudere tieners het waarschijnlijk al snel wat mak en saai zullen vinden. Voor jongere kinderen is het echter een leuk spelletje. Een nadeel is dan alle teksten op de kaartjes (magische rollen) in het Engels zijn. Om lekker speelbaar te zijn, door wat ik als doelgroep zie, zouden de kaartjes in het Nederlands moeten zijn. Oudere kinderen en volwassenen zullen het geen probleem vinden om een keer een spelletjes mee te spelen met de kleintjes, maar na één of twee potjes is voor hen het spannende er wel vanaf.

Dit spel werd ons geschonken door Clever Mojo Games