Spelbedenker Marco Almini, Michele Pierangeli
Vormgeving Francesco Trivella
Uitgever Cranio Creations
Jaar van uitgave 2012
aantal spelers 3-8 leeftijd 12+ tijdsduur 30 minuten
prijs 24,95 soort spel kaartspel

Als gebruiker van Status, het meest populaire sociale netwerk in de wereld, begin je het spel als een echte nobody. Je hebt geen vrienden, slechts een paar fans: je vader, je moeder en als je geluk hebt ook nog een boer of zus. Maar dit gaat veranderen. Je staat op het punt zo populair te worden dat je niet meer gewoon over straat kunt. Iedereen zal je naam kennen. Iedereen zal je aanbidden. En dat allemaal omdat jij de populairste gebruiker van Status bent. Omdat jij de meeste digitale vrienden van de wereld hebt. Althans, dat is je bedoeling.

In de veel te grote doos zitten een aantal fiches (de fans), een aantal vriendenkaarten en wat actiekaarten die samen met profielkaarten de trekstapel vormen. En natuurlijk de spelregels die op een dergelijk groot formaat zijn afgedrukt dat de doos een stuk groter is dan nodig zou zijn.

Een profiel- en actiekaart
Een profiel- en actiekaart

Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een profielkaart met daarop een speciale actie. Verder krijgt iedere speler nog vier fans. Een fan is dubbelzijdig bedrukt, met aan de ene kant een like en aan de andere kant een loser. Aan het begin van het spel moeten alle vier de fans geflipt worden (zoals een munt opgooien), de likes mag je houden, de losers moeten terug in de doos. Degene met de minste likes wordt startspeler.

Elke beurt bestaat uit een aantal stappen. Als eerste mag iedereen een kaart van de trekstapel pakken. Daarna is het tijd om proberen fans te winnen. De startspeler mag iemand uitdagen voor een discussie. Een discussie bestaat voornamelijk uit het flippen van fans. Om de beurt mogen de startspeler en de uitgedaagde speler fans inzetten en flippen. Elke like telt als een punt, elke loser heeft geen effect. Als niemand meer fans kan of wil inzetten, is de discussie afgelopen en wint de speler met de meeste likes alle fans van de tegenstander. Uiteraard zijn er een heleboel kaarten die dit proces veranderen of beïnvloeden. Ook is het mogelijk om andere spelers om hulp te vragen, tegen een vergoeding.

Na de discussie mag iedereen die in de discussie meegedaan heeft vrienden krijgen. Voor elke vriend moeten drie fans terug in de doos gelegd worden. Daarna wordt de volgende speler startspeler. Het spel is afgelopen op het moment dat iemand zijn vierde vriend koopt. De ronde wordt dan nog afgemaakt en degene met de meeste vrienden wint het spel.

Like: The social game is een vrij simpel spelletje. Je gooit wat munten op en speelt wat kaarten. Het is dan ook een spel wat heel snel te leren is en wat vlot speelt. Helaas is dit wel ongeveer het enige positieve wat over dit spel te melden is. Het idee is zeker leuk, maar eigenlijk draait het hele spel om het flippen van de fans. En daar is nu eenmaal niet zoveel uitdaging in te vinden. Het spel duurt niet zo lang dus het is zeker geschikt als snel tussendoortje of als afsluiter van een gezellige spellenavond. Maar als ik mag kiezen om mijn spellenavond af te sluiten met Like of een ander spel, wordt het waarschijnlijk dat andere spel.

Dit spel werd ons geschonken door Cranio Creations