Spelbedenker Filip Neduk
Vormgeving David Cochard
Uitgever Czech Games Edition
Jaar van uitgave 2012
aantal spelers 2-4 leeftijd 13+ tijdsduur 60 minuten
prijs 37,50

Goblins Inc. is een bedrijf dat gigantische vechtrobots maakt. Maar de grote baas gaat met pensioen en zoekt een waardige opvolger. Of toch waardiger dan zijn etterige neefje. Dus heeft hij een toernooi uitgeschreven voor alle werknemers van de fabriek om de beste gigantische vechtrobot te maken en te vechten tegen de gigantische vechtrobot van een collega. De winnaar van het toernooi wordt de nieuwe grote baas van Goblins Inc.

de goblins
de goblins

In de doos zit een aardige hoeveelheid materiaal. Er zijn onderdelenfiches, blauwdrukkaarten, dobbelstenen, wat goblins, tactiekkaarten en kaarten waarmee punten verdiend worden. Iedere speler krijgt een set puntenkaarten en twee goblins. De derde goblin staat op het puntenspoor.

Het spel bestaat uit twee rondes, die ieder bestaan uit een aantal fasen. Aan het begin van de ronde worden één blauwdruk, één teamkaart en drie tactiekkaarten opengedraaid. Verder krijgt iedere speler zeven puntenkaarten in zijn hand. De teamkaart geeft aan welke spelers die ronde een team vormen. De blauwdruk geeft aan welke vier vakjes van de robot deze ronde niet bebouwd mogen worden.

Hierna begint de bouwfase. Hierin zijn twee spelers planners en twee spelers bouwers (in speler per team). De planner pakt vijf onderdeelfiches en ruilt er twee met het andere team. Hierna gaan de bouwers de vijf onderdelen in de robot plaatsen. Op iedere robot is plaats voor vierentwintig fiches. Als de fiches geplaatst zijn worden de rollen omgedraaid. Dit gaat zo door totdat op iedere robot twintig fiches gelegd zijn. Er blijven dus vier vakjes open, als het goed is zijn dit de vakjes die op de blauwdruk zijn aangegeven. Ieder speler kiest dan vier puntenkaarten die gebruikt worden. Deze kaarten geven punten als bepaalde onderdelen van de andere robot afgeschoten worden of als bepaalde onderdelen van de eigen robot behouden worden.

gedeeltelijk gebouwde robot
gedeeltelijk gebouwde robot

Na het bouwen is het tijd voor het vechten. Net als bij het bouwen is er een rolverdeling. Twee spelers zijn tactici, de twee andere spelers zijn bestuurders. De tactici bepalen welke tactiekkaart ze willen hebben, terwijl de bestuurder bepaalt welke kant de robot op draait en in welke richting geschoten wordt. Met de kant die naar de tegenstander gericht is wordt aangevallen. De bestuurder gooit dan voor elk wapen aan die kant één dobbelsteen. De dobbelsteenworp bepaalt waar de hit aankomt. De tactiekkaarten geven bepaalde bonussen, zoals een extra dobbelsteen of de mogelijkheid om een dobbelsteen opnieuw te gooien. Er worden steeds vier gevechtsrondes uitgevoerd, waarbij de rollen steeds omdraaien.

Het gevecht is afgelopen na vier rondes of als een robot compleet vernietigd is. Dan worden de punten opgemaakt. Iedereen draait zijn puntenkaarten open en kijkt hoeveel punten hij krijgt. De spelers van het winnende team krijgen bovendien nog wat bonuspunten. De speler die na twee complete rondes de meeste punten heeft is de winnaar van dit fantastische toernooi en mag zich de nieuwe baas van Goblins Inc. noemen.

Kijk goed naar je puntenkaarten. Als je kaarten hebt die punten opleveren voor het behouden van wapens, is het zinvol om veel wapens in je robot te plaatsen. En als je punten krijgt voor het afschieten van motoren, kan het nuttig zijn om de tegenpartij veel motoren te geven. Probeer ook alle onderdelen goed vast te maken aan de controlekamer. Als onderdelen maar via één tegel vastzitten en die tegel wordt afgeschoten, vallen automatisch alle andere onderdelen ook van de robot af als ze niet meer vastzitten.

Het spel speelt vrij vlot, het uur dat op de doos staat is goed te doen. Bovendien ben je door de rolverdeling constant bezig en hoef je dus nooit lang op je beurt te wachten. Het spel is niet zwaar tactisch, maar daarom niet minder leuk. Mensen die houden van spellen die makkelijk te leren en te spelen zijn, zullen Goblins Inc. waarschijnlijk wel kunnen waarderen. En het kiezen van de puntenkaarten zorgt ervoor dat niet iedereen voor dezelfde dingen punten verdient. En degene die graag een langere slachtpartij spelen, kunnen gewoon een derde ronde toevoegen.

Het spel is veruit het leukst met vier spelers, maar met twee spelers is het ook goed te doen. Het enige verschil is dan dat er geen rolverdeling is. Met drie is het wel minder leuk omdat dan één speler per ronde alleen speelt. Er zijn dan ook een paar aanpassingen in de regels om het eerlijk te houden.

Dit spel werd ons geschonken door Czech Games Edition

3 gedachten aan “Goblins Inc.”

1. Dit ziet er leuk uit. Deze wil ik wel een keertje spelen. Hij zit in krat 17, dus hij zou in mei op de spellenavond aanwezig moeten zijn 😀