Spelbedenker Michiel Justin Elliot Hendriks
Vormgeving Mateusz Bielski, Barbara Trela-Szyma
Uitgever Portal Games
Jaar van uitgave 2013
aantal spelers 1-4 leeftijd 8+ tijdsduur 60 minuten
prijs 36.00 soort spel hand management, worker placement

Het is 1729, het Frankrijk van voor de revolutie. De aristocratie regeert het land. Maar tijden veranderen, en om sterk en invloedrijk te blijven, moeten maatregelen genomen worden. Verschillende families proberen hun macht uit te breiden door huwelijken te organiseren met andere invloedrijke families en personen, voornamelijk van buitenlandse adel. Er worden titels verkregen, landgoederen gebouwd, er wordt bijgedragen aan goede doelen en kinderen worden uitgehuwelijkt met geschikte kandidaten. Alles om de macht van iedere adellijke familie in de toekomst te verzekeren.

In de (mooi vormgegeven) doos zit een bordje, wat houten schijfjes en heel veel kaarten. Dit alles is van degelijk materiaal gemaakt en ziet er goed uit. In tegenstelling tot van wat ik van Poolse uitgevers gewend ben, zijn de regels duidelijk en overzichtelijk geschreven.

Iedere speler kiest een kleur en neemt de bijbehorende actieschijfjes en een patriarch/matriarch-kaart. Deze kaart staat symbool voor het hoofd van de familie. Op deze kaart staan ook startcondities aangegeven, zoals hoeveelheid geld en inkomen per ronde. Verder krijgt iedere speler een aantal handkaarten. Dit zijn vrienden van de familie waaruit de patriarch of matriarch een geschikte kandidaat kiest om de stamboom voort te zetten.

deel van een stamboom
deel van een stamboom

De startspeler begint met het uitvoeren van zijn eerste actie. Er zijn verschillende mogelijke acties die iedere speler altijd uit kan voeren zoals trouwen, kinderen krijgen, kinderen uithuwelijken, een feestje geven om relaties met vrienden te verbeteren of geld lenen bij je vrienden. Verder zijn er nog acties die centraal zijn en die maar 1 keer per ronde uitgevoerd kunnen worden zoals een tweeling krijgen, een landgoed kopen, een titel verdienen of doneren aan een goed doel.

Bij het trouwen wordt een kaart uit de hand naast een kaart op tafel (een lid van de familie) gelegd. Zoals gebruikelijk in die tijd, moest er tijdens de huwelijksnacht bewezen worden dat ze wel degelijk getrouwd waren, en ook daarnaar handelden. Dus zodra een lid van de familie trouwt, wordt er gelijk een kind geboren. Overigens waren homohuwelijken in die tijd uit den bozen, dus is dat in dit spel ook niet mogelijk. Een huwelijk was immers een noodzakelijk kwaad om de stamboom voort te zetten en de macht van de familie te verzekeren. Liefde kwam pas op de allerlaatste plaats.

Oeps, complicaties...
Oeps, complicaties…
Ook de actie ‘kinderen krijgen’ spreekt voor zich. Men pakt de bovenste kinderkaart van de dichte stapel, en legt deze onder het echtpaar wat het kind gekregen heeft. Zo ontstaat langzaam maar zeker (en soms wat sneller) een stamboom. Bij het krijgen van een kind zijn 3 mogelijkheden: jongen, meisje en… complicaties. Het was toen geen uitzondering dat er tijdens de geboorte van een kind wel eens iets mis ging. Vaak moest dan geopereerd worden en ging het leven van het kind of de moeder verloren. In het spel uit zich dit in een complicatie-kaart, waarna ook gekozen moet worden of het kind of de moeder blijft leven.

Titels, landgoederen en ondernemingen leveren inkomsten en prestige op. Maar er zijn altijd jaloerse vrienden die je familie keihard laten vallen van afgunst. Je zult dan ook altijd handkaarten moeten afleggen wanneer je een van deze acties uitvoert. Een feestje geven levert dan weer vrienden op. Ook levert het trouwen met een vrouw vrienden op. Vrouwen waren ten slotte populair, en de geheime minnaars worden dan ook al snel vrienden met de rest van de familie. En wie weet trouwen ze nog ooit met de kinderen…

Nadat iedere speler om de beurt al zijn acties heeft uitgevoerd, krijgen de spelers inkomsten gelijk aan hun eigen inkomstenspoor en punten gelijk aan hun prestigespoor. Er worden 3 generaties gespeeld, waarbij iedere generatie een ronde langer duurt. De eerste generatie duurt 3 rondes, de tweede 4 en de derde 5. Na deze 12 rondes volgt nog een kleine eindtelling waarbij iedere speler nog punten krijgt voor een geheime opdracht die aan het begin van het spel is uitgedeeld. En dan heeft de speler met de meeste punten gewonnen.

Probeer veel kinderen te krijgen. Aan het eind van een generatie levert ieder kind punten op, maar ieder kind kan ook trouwen. Iedere vriend heeft namelijk een speciale vaardigheid of voordeel wat punten of inkomsten oplevert. Hoe meer kinderen, hoe meer bruiloften, hoe meer voordelen.

CAM00040Het thema is eigenlijk een rode draad door het spel heen. Er wordt goed gebruik van gemaakt en het past ook goed bij het spelmechanisme. Bij sommige spellen heb je nog wel eens het gevoel dat het thema erop geplakt is om te verkopen, maar dat er net zo goed een ander thema gebruikt had kunnen worden, dat is hier niet het geval. Het thema en spel voelen samen aan als een geheel en lopen dan ook vloeiend in elkaar over.
Het spel speelt erg vlotjes. Een actie duurt niet erg lang om uit te voeren en het is allemaal niet erg gecompliceerd. Het spel is dan ook makkelijk uit te leggen en steekt wat mechanisme betreft goed in elkaar.
Maar toch is het allemaal nog niet zo heel erg simpel. Het spelprincipe is redelijk eenvoudig, maar het winnen en het komen tot een goede tactiek is iets heel anders. Er zijn heel veel mogelijkheden en heel veel variabelen. Iedere kaart heeft weer andere voordelen en behoord weer tot een andere groep. Er zijn 5 verschillende ambachten en 10 verschillende nationaliteiten, die soms aan elkaar ook nog extra voordelen opleveren. Zo is er een Duitse vriend die, op het moment van trouwen, extra prestige oplevert voor iedere andere Duitser in de familie. Op diezelfde manier hebben alle kaarten toch weer met elkaar te maken.
Legacy: Testament of the Duke de Crezy is een goed, eenvoudig te leren spel wat een toevoeging is voor de spellenkast van iedere veelspeler. In Polen, waar het spel als eerste uitgekomen is, zijn ze ondertussen al bezig met een reprint, en ook in Frankrijk is het een grote hit. Komende week in Essen al te spelen en te kopen, maar voorlopig nog niet in het Nederlands. portal