Vormgeving Guido Favaro
Uitgever Red Glove
Jaar van uitgave 2013
aantal spelers 1-6 leeftijd 8+ tijdsduur 90 minuten
prijs 35,00 soort spel Coöperatief
hack ‘n’ slash dungeon crawler

Kruip in de huid van de (derderangs) helden van Super Fantasy. Zo is daar Zanvor, de elegante dwerg die zijn bijl heeft ingeruild voor een floret en degen. En voor als het misgaat heeft hij nog een bazooka achter de hand. Yang-Ping, de anderhalve held (half kat, half mens en half demon), die overal geluidloos kan lopen, behalve in de keuken. Zoe, de tovenares, die door lange studies grote magische krachten wist te vergaren en een baan kreeg als waarzegster op de kermis. Helena, de jager, die graag het bos in gaat om bloemen te plukken waarmee ze bloemenkransjes kan vlechten. Tijd genoeg voor kunst, als je net zoals elke andere elf het eeuwige leven hebt. Allemaal hebben ze een appeltje te schillen met de ‘snuiten’ en hun leiders.

Het spel liep ik tegen het lijf op Spiel 2013 in Essen. Het was zondagmiddag kwart over drie en iedereen in het spellengroepje waarmee ik op pad was had alles op de ’to-do’-lijst al afgewerkt. We liepen langs een klein standje waarin in een glazen vitrine de inhoud van de doos van het spel Super Fantasy stond uitgestald. Rare naam. De inhoud was nogal uitgebreid, maar deed nogal ‘jaren 70’ aan, met kartonnen kaartjes in plastic houdertjes die de helden moesten voorstellen. Maar, wel veel inhoud. Als klapper stond er op een poster de wervende verkooptekst: “All this for just 30,00 euro”. Of 35,00 euro, ik weet het niet meer precies. We hadden allemaal dezelfde reactie: als je moet adverteren met de kwantiteit dan kan de kwaliteit niet veel zijn, toch? Maar ach, de tafels waren leeg en we hadden verder geen plannen. En het was bovendien een dungeon crawler, ons favoriete genre. “Kom, we proberen het gewoon…” Achteraf ben ik erg blij dat we dat gedaan hebben.

Iedere speler kiest een held en pakt de bijbehorende spullen: levenspunten, de kaartjes waarmee je de speciale eigenschappen van de held kunt opwaarderen, een marker voor op het progressiespoor van het karakter en drie markers om de speciale eigenschappen op te laden. Er wordt een missie gekozen uit het boekje. Er zijn er zes. Elke missie kun je op drie moeilijkheidsgraden spelen: ‘normal’, ‘heroic’ en ‘epic’. Op moeilijkheidsgraad ‘heroic’ krijgen de monsters verhoogde statistieken en op ‘epic’ krijgen ze ook nog eens speciale krachten. De spelers kiezen de missie en de moeilijkheidsgraad, en de kerker wordt met tegels opgebouwd volgens het boekje. Daarna volgen de deuren, de slapende monsters, portalen, kistjes, vallen etc. Winnen doe je door te voldoen aan de condities van de missie. Het verslaan van een eindbaas. Of levend ontsnappen. Ook staat aangegeven in hoeveel beurten dat moet gebeuren. Er zit dus tijdsdruk achter. Met minder spelers (en dus minder helden) krijg je wat extra beurten, en komen er wat minder monsters op het bord. Je speelt dus, als je maar met twee spelers bent, niet elk meerdere karakters, zoals vaak het geval is bij dit soort spellen.

Ugly Snouts Assault_2Om de beurt zijn de helden aan zet. Als een speler aan de beurt is, krijgt hij zes dobbelstenen. Met die dobbelstenen kan hij acties uitvoeren. Lopen bijvoorbeeld. Elke dobbelsteen heeft drie mogelijke uitkomsten: één zwaardje, twee zwaardjes of een ster. De zwaardjes staan voor respectievelijk waarde één en waarde twee. De ster voor de waarde van de statistiek van het karakter waar je voor dobbelt. Elk karakter heeft eigen statistieken voor ‘speed’, ‘strength’, ‘magic’ etc. Heeft je held een ‘speed’ van vier, dan staat de ster voor vier passen lopen. Voor elke ster die je gooit mag je bovendien een speciale eigenschap een stapje opladen. Is een eigenschap helemaal opgeladen, dan kun je hem gebruiken en komst de teller weer onderaan te staan.
Zo zijn er allerlei acties waaruit je kunt kiezen. Je kunt proberen een deur te openen met bruut geweld. Dan moet je een ‘strength’ van zes zien te gooien. Je moet van te voren bedenken hoeveel dobbelstenen je daarvoor gaat gebruiken, je gooit de dobbelstenen (waarbij elke ster die je gooit staat voor de ‘strength’ op je heldenkaart) en als je zes of meer gooit, dan is de deur kapot. Of je valt een monster aan. Je moet dan op de juiste afstand staan, in het boekje kijken hoe sterk de verdediging van het monster is, en dat minimaal in de aanval gooien. Ook hier geldt weer: van te voren aangeven hoeveel dobbelstenen je gaat inzetten. Of je morrelt wat aan het sleutelgat om de deur te openen (‘cunning’ van zes halen). Of je laadt een eigenschap op. Of je legt een dobbelsteen opzij om een schildje te krijgen tot aan je volgende beurt. Als een monster je aanvalt, mag je voor elk schildje dat je hebt met één dobbelsteen gooien te verdediging. Of je slaat een ton in diggelen (‘strength’ van minimaal zes) en krijgt een toverdrankje. Of je morrelt een kist open (‘cunning’ van zes) en je vindt een wapen of een stukje wapenrusting. En zo zijn er nog enkele acties. Lukt het niet om het gewenste aantal te gooien voor een ‘check’, dan zijn de dobbelstenen die je hebt ingezet verbruikt.
Voor een aantal acties geldt dat je ‘XP’ (ervaringspunten) krijgt als je ze succesvol uitvoert. Heb je genoeg ervaringspunten, dan mag je een speciale eigenschap van jouw held opwaarderen.
Zijn alle zes dobbelstenen verbruikt, dan is de volgende speler aan de beurt. Die krijgt dan ook weer zes dobbelstenen om acties uit te voeren. Zijn alle spelers aan de beurt geweest, dan zijn de monsters aan zet. Volgens een script in het boekje bewegen ze, vallen ze aan, en vermenigvuldigen ze zich. Je kunt er ook voor kiezen aan het begin van het spel om met een echte ‘dungeon master’ te spelen. Eén speler speelt dan de dungeon master en krijgt speciale regels.
Verder nog interessant om te vermelden: als een held geen levenspunten meer heeft, dan valt hij bewusteloos neer. Het karakter wordt op zijn kant gelegd; verder gebeurt er niets met een karakter. Wanneer de held weer aan de beurt is dan wordt het aantal beurten waarin je de missie moet afronden met één verlaagd, en de gehele beurt bestaat uit ‘opstaan’. Dobbelstenen krijgt de held pas weer de beurt erna.

Ugly Snouts Assault_3Speel het eerste spel op moeilijkheidsgraad ‘normal’ om een beetje aan het spel te wennen.

Bijzonder leuk en zeer toegankelijk spel in de categorie ‘dungeon crawler’. Persoonlijk vind ik het spel grafisch niet zo geweldig. De doos vind ik zelf best lelijk en de titel van het spel spreekt me ook niet echt aan. ‘Onder de kap’ zit er een uitermate goed uitgedacht en elegant spelsysteem. Het is simpel, maar geeft enorm veel ruimte tot keuze. Uitbreidingen of toevoegingen zijn met dit spelsysteem makkelijk door te voeren. En het is leuk om te spelen! De latere missies rekken wat lang en die hadden wat mij betreft wel wat kleiner of beperkter gekund.