Vikings: Warriors of the North

Spelgegevens

doos

Naam spel Vikings: Warriors of the North
Spelbedenker Tomasz Kaznocha en
Tomasz Kaźmierski
Vormgeving Jarek Nocoń en Bartek Fedyczak
Uitgever Rebel.pl
Jaar van uitgave 2013
aantal spelers 2-4 leeftijd 14+ tijdsduur 60 minuten
prijs 30.00

Inleiding

De koning is dood, lang leve de koning!
De Konung van het hoge noorden is overleden zonder een troonopvolger na te laten. De traditie wil dat de kroon in dat geval overgenomen wordt door de machtigste Jarl. De spelers zijn deze Jarls en strijden om de meeste invloed in het hoge noorden en om de kroon van de Konung. De bedoeling van het spel is om van alle andere 3 Jarls een dochter te trouwen en zo aan het volk te laten zien hoe ver je macht uitstrekt.

De eerste indruk

Het spelmateriaal ziet er goed uit, het regelboek is dun, maar helaas niet zo heel erg duidelijk, maar het spel is gelukkig niet moeilijk. Er zijn 4 soorten kaarten: dochters, windkaarten, eventkaarten en heldenkaarten die er allemaal een eigen effect hebben wat keurig staat uitgelegd op de kaarten. Bovendien zien de kaarten er stuk voor stuk erg mooi uit, vooral de dochters …

De voorbereiding

Op ieder dorp wordt een set dochters gelegd van iedere kleur 1 dochter. Alle overige kaarten (wind-, event- en heldenkaarten) vormen de stapel met actiekaarten. Deze stapel wordt geschud en iedere speler krijgt 6 van deze kaarten.
Het bord wordt op tafel gelegd en het zeemonster wordt op het middelste vak geplaatst. De speelstukken per speler (drakars) worden op de haven van die speler gezet en iedere speler krijgt een spelersbordje met zijn drakar erop.

Spelverloop

Elke beurt bestaat uit 5 dingen:
• 2 kaarten van de actiestapel pakken (verplicht)
• Een held uit je hand spelen naar je boot (optioneel)
• Acties uitvoeren zoveel je wilt (optioneel)
• Roeien (optioneel)
• Kaarten afleggen totdat je er nog 6 over hebt (verplicht)
Laten we beginnen bij de helden. Elk schip heeft plaats voor 3 bemanningsleden. Deze bemanningsleden kunnen helden of dochters zijn. Om het effect van een held te gebruiken moet deze aanwezig zijn op het schip. Afhankelijk van de held wordt deze na gebruik afgelegd of ‘getapt’ en kan dan de volgende beurt weer gebruikt worden. Staat allemaal keurig aangegeven op de kaart.

Een held, windkaart en eventkaart
Een held, windkaart en eventkaart

Dan de acties. Acties zijn onder te verdelen in 2 groepen, acties die gedaan worden met behulp van een actiekaart en acties die je altijd kunt uitvoeren, de zogenaamde standaard acties.
De acties met actiekaart zijn het makkelijkste, namelijk een windkaart spelen om je schip een vakje te verzetten in 1 van de 2 windrichtingen aangegeven op de windkaart, of een eventkaart spelen en het bijbehorende effect uitvoeren. Deze acties kun je zo vaak doen als je wilt, maar je moet wel elke keer opnieuw een kaart uitspelen.
De standaard acties kun je zonder actiekaart gebruiken, maar je kunt maar 1 standaardactie per beurt doen. Standaard acties zijn:
• Een andere speler aanvallen die op hetzelfde vakje staat als jij
• Het zeemonster aanvallen als je bij hem op hetzelfde vakje staat
• Een dorp plunderen (de dochter van jouw kleur van de stapel van het dorp pakken en in je schip leggen), kan alleen als je op een dorp van een andere kleur staat
• Een feest houden (dochters van je schip naar je haven brengen), kan alleen als je op je eigen haven staat
• Kaarten offeren (1 kaart van de stapel pakken voor elke 2 kaarten die afgelegd worden)
Gevechten worden altijd beslist met een dobbelsteenworp van aanvaller. Afhankelijk van de gegooide waarde heeft de aanvaller het gevecht gewonnen of verloren. Het voordeel van aanvallen is dat je, als je wint, kaarten van de verliezer mag stelen, zoals handkaarten, gespeelde heldenkaarten of dochters. Uiteraard zijn er een heleboel kaarten die de uitkomst van het gevecht veranderen.
bord
De laatste actie die in een beurt gedaan kan worden is roeien. Roeien is niets meer dan een verplaatsactie naar een aangrenzend veld zonder dat daar een windkaart voor nodig is. Na deze actie is je beurt altijd afgelopen.

De speler die als eerste uit alle 3 de dorpen een dochter gehuwd heeft en teruggebracht heeft naar zijn eigen haven wint het spel en mag zich de nieuwe Konung van het Noorden noemen.

Tips en opmerkingen

Hardlopers zijn doodlopers, zeker in dit spel. Doordat er zoveel kaarten zijn die andere speler tijdens je beurt kunnen spelen om je dwars te zitten, zul je moeten proberen niet overduidelijk de leiding te pakken, of zorgen dat je je goed kunt verdedigen.

Het is mogelijk om in 1 keer naar alle dorpen te varen en met 3 dochters terug naar huis te varen en zo snel het spel uit te maken. Dat lijkt misschien verleidelijk, maar aangezien een dochter een plek op je schip inneemt, kun je geen helden gebruiken. Hier de juiste afweging maken is belangrijk.

Oordeel recensent

Dit spel werd ons geschonken door Rebel.pl
Dit spel werd ons geschonken door Rebel.pl
Als je de regels gelezen hebt lijkt het wat chaotisch, maar het spel is eigenlijk heel gemakkelijk en speelt erg vlot. De actiekaarten zorgen voor interactie doordat je je tegenspelers goed kunt dwarszitten en zorgen ook voor de nodige diepgang. Maar echt zwaar tactisch wordt het nooit.
Mensen die een hekel hebben aan pestspelletjes kunnen deze beter links laten liggen. Mensen die graag een vlot spel spelen met het nodige dwarszitten moeten deze beslist eens proberen. Zolang je niet verwacht een zwaar strategisch spel te gaan spelen zal het nogal snel goed bevallen. En voor wie er toch echt niks aan vindt: je kunt altijd nog de dames op de dochterkaarten bestuderen.

2 gedachten aan “Vikings: Warriors of the North”

  1. Vooral het vrouwelijk schoon die ons het spel uitlegde in Essen 2013 was noemenswaardig.
    Verder stelt het spel niet veel voor.

    1. Of lag het aan het feit dat het vrouwelijk schoon interessanter was en je blijkbaar niet goed op het spel hebt gelet?
      Haha… 😉

Reacties zijn gesloten.