Spelbedenker David Short
Vormgeving Banu Andaru
Uitgever Alderac Entertainment Group
Jaar van uitgave 2014
aantal spelers 2-4 leeftijd 14+ tijdsduur 30 minuten
prijs 30 soort spel planning

De meeste mensen die ooit gevlogen hebben zullen het verschijnsel wel kennen: op een totaal onbekende luchthaven probeer je je weg te vinden naar het juiste vliegtuig terwijl je onderweg ook nog even je bagage moet afgeven, een broodje of een kop koffie probeert te scoren en misschien nog even naar het toilet moet. Doe dat alles midden in de chaos van een overvolle luchthaven aan het begin van de schoolvakantie en je bent bij de setting aanbeland van Planes.

De eerste indruk is er een in de categorie “waarom zit dit kleine spel in deze gigantische doos?”. Een jammerlijke manier om voor een relatief bescheiden spelletje een veel te hoge prijs te kunnen vragen. Maar goed, in Amerika is nu eenmaal alles groter, ook het regelboek. Planes is geen moeilijk spel, maar toch krijgt AEG het voor elkaar om 16 pagina’s vol te schrijven. Ja, er staan veel plaatjes in en ja, er staan ook voorbeelden in, maar het is en blijft wat overdreven.

Spelershulpen
Spelershulpen

Wat dan weer in positieve zin opvalt zijn de spelershulpen. Dit zijn een van de leukste/mooiste spelershulpen die ik ooit in een spel heb gezien. En ze zijn nog functioneel ook. Aan de voorkant keurig de 3 acties, aan de achterkant de symbolen. Bestudeer de spelershulp en je kunt de regels in de prullenbak gooien.

Van het dubbelzijdige speelbord wordt een kant gekozen waarop gespeeld zal worden. Iedere speler kiest een kleur en krijgt in die kleur een spelershulp, een vliegtuig wat aan de gate gelegd wordt en 5 blokjes (familieleden) die op een vak van het bord gezet worden. Op de overgebleven vakjes op het bord komen 2 neutrale blokjes. De stapel kaarten wordt geschud en iedere speler krijgt 3 kaarten. Kaarten bestaan uit 2 delen, een actie en een doel.

Doel van het spel is om zo veel mogelijk punten te verdienen. Dit kan met kaarten of door je familie in het juiste vliegtuig te laten boarden.
Iedere beurt bestaat uit 3 acties waarvan er slechts 1 verplicht is. Als eerste mag een kaart gespeeld worden om de actie uit te voeren. Die geven vaak mogelijkheden om extra te bewegen of om mensen op speciale vakjes te laten verzamelen.
Daarna moet er bewogen worden. Bewegen gebeurt door van een vakje alle mensen op te pakken en het bord rond te bewegen en op elk volgend vakje 1 persoon achter te laten. Belangrijk is dat je niet alleen je eigen mensen beweegt, maar ook neutrale of personen van andere spelers. Altijd leuk om de zorgvuldige planning van de buurman om zeep te helpen.
Landt het laatste blokje op een gate van het bijbehorende kleur vliegtuig, kan deze persoon boarden. Neutrale blokjes leveren de speler 2 kaarten op, familieleden leveren de bijbehorende speler 5 punten op.

Opzet 4 spelers
Opzet 4 spelers

Staan er 7 of meer mensen op hetzelfde vak ontstaat er een opstopping. Je kunt dan niet verder bewegen en alle blokjes die je nog over had komen op datzelfde vak terecht.
Als laatste mag er nog een doelkaart gespeeld worden. Deze doelen leveren punten op en vereisen vaak dat een bepaald aantal eigen mensen op een specifiek vakje staat (restaurant, toilet…) of dat een bepaalde samenstelling kleuren op hetzelfde vakje staat (4 personen van 3 kleuren bijvoorbeeld).
Het spel is afgelopen als er in totaal 12 personen aan boord van vliegtuigen gebracht zijn of als 1 speler al zijn familieleden aan boord gebracht heeft. Op dat moment worden alle punten geteld en de speler met de meeste punten heeft gewonnen.

Wees niet te zuinig met de kaarten. Soms kan de actie meer opleveren dan de paar punten die je krijgt door het doel te vervullen. Kijk ook altijd goed welke kleur je achterlaat op welk vakje. Er is niets zo vervelend als een tegenstander helpen door zijn blokje klaar te leggen om te boarden. Leuker is dan om recht voor zijn neus een opstopping te creëren.

Qua regels is Planes geen moeilijk spel. Qua opties soms wel. Er zijn vaak veel verschillende mogelijkheden om mensen te verplaatsen en het bedenken welke optie dan het beste is kan soms wat lastig zijn. Aangezien elke speler de hele opstelling weer verandert, is het ook lastig om vooruit te plannen. Daardoor kan het spel af en toe wat langdradig aanvoelen.
Verwacht ook niet dat je een opvolger van Trains gaat spelen. De spellen hebben werkelijk niets met elkaar te maken. Planes heeft ook een verkeerde naam, ‘Passengers’ of ‘Airport’ zou veel beter bij het spel passen. Maar door het spel Planes te noemen kan het meeliften op het succes van Trains.

Dit spel werd ons geschonken door Alderac Entertainment Group
Voor mij persoonlijk is Planes wat te oppervlakkig in mogelijkheden. Niet omdat er te weinig bewegingsopties zijn, maar meer doordat bewegen de enige mogelijke actie is (naast de optionele actiekaarten). Heel klinisch gezegd is Planes niets meer dan schuiven met blokjes en hopen dat je het voor elkaar krijgt het laatste blokje op het juiste vakje achter te laten. Echter, liefhebbers van Mancala en mensen die graag wat puzzelen en de meest optimale zet willen zoeken zullen veel plezier aan dit spel kunnen beleven. En dan is de oppervlakkigheid juist een voordeel. Op die manier zijn er geen moeilijke regels die de beleving belemmeren, alleen maar de uitdaging van het vinden van de beste beweging blijft dan over.
En voor de mensen die toch wat meer variatie willen is er nog een ander bord en zijn er fiches waarmee zelf de locaties van de restaurants, souvenirwinkeltjes en toiletten gekozen kunnen worden.