Vormgeving Ian O’Toole
Uitgever Passport Game Studios
Rock Paper Scissors Games
2015 2015
aantal spelers 3-5 leeftijd 14+ tijdsduur 60-90 minuten prijs 45
soort spel worker placement, press your luck, set collection, dice rolling

Fool’s Gold vindt plaats tijdens de goudkoorts van 1849. Spelers zijn beleggers die goudzoekers op een zoektocht sturen naar goud op verschillende locaties. In de bergen, de heuvels, het bos, een rivier en een meer. Elke locatie heeft gevaren, edelstenen, verschillende hoeveelheden goud en een overvloedige aanvoer van slib. Naarmate de spelers goud en edelstenen uit locaties halen speelt het slib een prominentere rol en wordt goud moeilijker te vinden.

De artwork die meteen de toon zet op de doos is naadloos doorgevoerd op het spel materiaal. Dit zorgt voor een uniform uiterlijk wat zorgt dat het spel één geheel vormt. De handleiding is duidelijk en even mooi vorm gegeven. De vormgeving van het bord is simpel maar doeltreffend en het materiaal is degelijk. Er lijken alleen wel erg veel munten bij het spel te zitten.

Iedere speler krijgt: een zichtscherm, 6 munten en 2-4 goudzoekers, afhankelijk van het aantal spelers. De stapels kaarten worden gesorteerd en op hun locatie op het bord gelegd. Voor iedere speler wordt voor elke ronde een extra muntje en goudzoeker apart gezet op het ronde spoor. De 10 dobbelstenen worden in het midden van het bord gelegd. De witte dobbelsteen leg je apart. De speler met de meeste gouden tanden mag het spel beginnen.

Fools GoldHet spel duurt vijf ronden en aan het begin van elk ronde krijgt elke speler een extra munt en extra goudzoeker, deze zijn in de voorbereiding apart gezet. Elke ronde bestaat uit twee fasen: de prospectie fase en de mijnbouw fase. De speler die aan het einde van het spel de meeste waarde heeft aan goud en edelstenen heeft het spel gewonnen. Maar opgelet de mijn waar je het meeste goud uit hebt gehaald telt niet mee met je eindtelling. Want dat blijkt fool’s gold! Daarnaast verlies je punten voor elke mijn waar je geen goud uit hebt gehaald.

Tijdens de prospectie fase gooit de start speler de tien dobbelstenen en plaatst deze op het pad van de mijnen met hetzelfde nummer. Beginnend het dichtste bij het centrum van het bord. De 6en blijven in het midden van het bord liggen. Na het plaatsen van de dobbelstenen op de mijn paden mag de startspeler beginnen met het nemen van een van deze acties:

• Plaats een goudzoeker op een mijn pad: de ruimte die je afdekt is ook de kosten. De munten plaats de speler voor zijn scherm. Je mag de goudzoeker plaatsen waar je wilt.
  • Plaats een dobbelsteen uit het midden op een mijn pad: De kosten zijn 1 munt voor elke dobbelsteen die al op het pad aanwezig is.
  • Plaats een goudzoeker voor je scherm en neem drie munten terug.
  • Pas: Als je nog goudzoekers over hebt mag je deze naast mijnen plaatsen waar je ook op het pad staat. Neem daarna alle munten en goudzoekers aan de voorkant van je scherm terug.

Zodra iedereen heeft gepast begint de mijnbouw fase, startend vanaf mijn 1. Trek nu zoveel kaarten als de som van het aantal goudzoekers maal het aantal dobbelstenen op het mijn pad. Staan er bijvoorbeeld 3 goudzoekers en liggen er 2 dobbelstenen trek dan 6 kaarten. Voor elke slecht weer kaart (zwart) wordt 1 kaart minder getrokken. Als dit de laatste kaart is die getrokken wordt heeft hij geen effect. Als er een vals alarm kaart (oranje) wordt getrokken worden de getrokken kaarten geschud en wordt er een willekeurige kaart afgelegd voor elk vals alarm.

Spelers aanwezig op het mijn pad mogen vervolgens een beloning kiezen in volgorde van prioriteit. De prioriteit wordt bepaald door het aantal goudzoekers van elke speler op te tellen; inclusief de goudzoekers die naast de mijn staan. De speler met de meeste goudzoekers mag als eerste kiezen. Mocht er een gelijkspel zijn dan mag de speler die het dichtste bij de mijn staat als eerste kiezen. De beloningen zijn als volgt:

• Neem een goudkaart uit de mijn.
  • Neem een edelsteenkaart uit de mijn, elke speler mag er maar 1 per mijn bezitten.
  • Neem twee munten van de bank.
  • Leg je goudzoeker plat en wacht voor de winter. Deze goudzoeker telt niet meer mee in het bepalen van de prioriteit.

Als een speler gekozen heeft pakt hij zijn goudzoeker die het dichtste bij de mijn staat van het bord (behalve als hij heeft gekozen voor de winter). Daarna wordt de prioriteit opnieuw vastgesteld. Goudzoekers die in reserve staan naast de mijn gaan pas terug naar de speler als deze al zijn goudzoekers van het mijn pad heeft gehaald. Kaarten die overblijven wordt pas weer in de stapel geschud nadat de winterfase is afgelopen.

Zodra alle staande goudzoekers zijn verwijderd, wordt de witte winter dobbelsteen gegooid en kaarten getrokken gelijk aan het aantal ogen. Eventuele vals alarm- en slechtweer kaarten treden gewoon in werking. De verdeling van de beloningen gebeurt wederom via prioriteit. Echter kunnen ze niet meer voor de optie kiezen om twee munten te pakken of te wachten. Nadat de winterfase is afgelopen worden alle kaarten weer geschud en wordt de zelfde procedure doorlopen met mijn 2 et cetera.

Fools Gold2Als al de mijnen zijn afgehandeld: wordt de startspeler token naar links doorgegeven en pakt iedere speler weer al zijn goudzoekers en munten weer achter het scherm. Tevens pakt hij 1 munt en 1 goudzoeker extra voor de volgende ronde die in het begin voor hem apart zijn gezet. Na vijf ronden wordt er gekeken wie het spel gewonnen heeft.

Onderschat de actie om een dobbelsteen te plaatsen niet. Meestal zijn de kosten niet zo hoog maar veranderen je kansen aanzienlijk. Leg hem op het mijn pad waar je al aanwezig ben en voorkom dat er nog iemand voor je komt te staan en daardoor niet eerste keuze hebt. Of plaats hem op een mijn waar nog geen dobbelstenen lagen om toch deze ronde iets uit de mijn te krijgen.

Krijg je de keuze om van de mijn waar je al veel goud van hebt nog meer goud te pakken sla deze kans dan niet over. Dit stelt je namelijk in staat om ook in de andere mijnen weer meer goud te pakken. Maar 1 mijn is aan het einde van het spel maar fool’s gold.

Dit spel werd ons geschonken door NSKN Games
Een spel wat er in eerste instantie wat simpel uit ziet qua keuzes en acties. Maar toch moeilijker is dan het lijkt. Het is dankzij de slecht weer-, vals alarm- en slibkaarten niet gemakkelijk om aan goud en edelstenen te komen. Het aantal munten en goudzoekers wat je ter beschikking hebt is namelijk altijd net te weinig. Het is een spel wat je eventueel ook al met startende bordspelspelers kunt spelen die al klaar zijn voor wat meer denk werk.