Vormgeving Cédrick Chaboussit
Uitgever Ludonaute
Jaar van uitgave 2015
aantal spelers 2-4 leeftijd 14+ tijdsduur 60 minuten
prijs 25 soort spel worker placement
gewonnen prijzen 2015 Golden Geek Best Board Game Artwork/Presentation Nominee

Tussen 1803 en 1806 was de Lewis en Clarck expeditie de allereerste expeditie die het westen van Noord Amerika in kaart zou brengen en ook weer terugkeerde. Het gebied ten westen van de Mississippi helemaal tot aan de oceaan moest in kaart gebracht worden. De leiders, Meriwether Lewis en William Clarck, hielden tijdens een expeditie een gedetailleerd logboek bij van alle flora, fauna, volken en klimaat wat ze tijdens de expeditie tegenkwamen.
In Discoveries kun je zelf als Lewis, Clarck of een van de twee andere expeditieleden sergeant Patrick Gass of sergeant John Ordway je eigen expeditie logboek samenstellen.

De fraaie doos is redelijk gevuld. Het zit niet tjokvol, maar er is minder loze ruimte dan bij sommige andere spellen tegenwoordig. Wat meteen opvalt in de regels is wat politiek correct geblaat over ‘American Indians’ in plaats van ‘Native Americans’. Begrijpelijk, na de rel over slaven in Five Tribes van Asmodee collega Days of Wonder, maar waarom zoiets überhaupt een issue is in een bordspel is me een raadsel.
Maar goed. De rest van de spelregels hebben wat extra flair gekregen door quotes uit de logboeken van Lewis en Clarck en ook quotes van opdrachtgever Thomas Jefferson toe te voegen. Iemand die waarde hecht aan dat soort ‘flavour’ kan dus wat extra achtergrond informatie opdoen, de rest van de wereld kan het rustig negeren en focussen op de spelregels. Ik vind het zelf altijd wel leuk als uitgevers de moeite nemen dat soort dingen toe te voegen.

Iedere speler kiest een kleur en krijgt 5 dobbelstenen van die kleur, een spelersbord, een expeditiekaart en een score overzichtje. Het grote bord wordt in het midden van de tafel gelegd en de stapel kaarten wordt geschud. Deze kaarten zijn dubbelzijdig, de ‘voorkant’ zijn exploratiekaarten en de ‘achterkant’ zijn speciale acties. Er liggen altijd 6 kaarten open op tafel, 3 exploratiekaarten en 3 actiekaarten.

Het spelverloop is heel eenvoudig. Iedereen komt omstebeurt aan de beurt en tijdens een beurt doe je 1 van de 2 opties: dobbelstenen inzetten op acties of dobbelstenen terughalen.
Om met de makkelijkste optie te beginnen: tijdens het uitvoeren van acties moet je soms dobbelstenen op het centrale bord leggen, op een van beiden helften, afhankelijk van de actie die je deed. Als je dobbelstenen terug pakt, mag je dat op 2 manieren doen: ofwel pak je alle dobbelstenen van een helft van het bord (ook van andere spelers), ofwel haal je al je eigen dobbelstenen terug, waar ze ook zijn (dus beide helften of van andere spelers). Als je dobbelstenen terug krijgt moet je ze gooien en daarna in je dice pool leggen.

Dobbelstenen die in je dice pool liggen kun je inzetten op actievelden. Er zijn verschillende symbolen: voetstappen, hoefijzers, een indianenhoofd en een handtekening. Per beurt mag je maar 1 symbool inzetten, maar wel meerdere dobbelstenen en ook op meerdere acties. Uiteraard kan niet elk symbool zomaar op elke actie ingezet worden. Acties kunnen zijn een dobbelsteen op een ander symbool leggen, een actiekaart kopen of je actieve expeditiekaart omwisselen met een andere. Dit zijn allemaal acties die meteen gebeuren.

De laatste categorie acties, de reis acties, duren wat langer om compleet met dobbelstenen te vullen en kun je ook opsparen. Elke reis actie geeft een bepaald aantal stappen voor rivier of berg. Deze stappen heb je vervolgens nodig om je expeditiekaart te volbrengen. Heb je een expeditiekaart met 2 rivieren en 3 bergen, dan moet je dus zorgen dat je met je reis acties aan 2 rivier stappen en 3 berg stappen komt. Lukt dat, dan volbreng je je expeditie en mag je een nieuwe uitkiezen uit de 3 openliggende expedities. Volbrachte expedities zijn aan het eind van het spel punten waard.

Het spel duurt totdat iemand zijn volbrachte expeditie niet meer kan aanvullen. Op dat moment krijgen alle andere spelers nog 1 beurt en dan worden de punten geteld. Volbrachte expedities en sommige speciale actiekaarten zijn ook nog punten waard. En de speler met de meeste punten is overduidelijk de beste ontdekkingsreiziger.

Beden goed dat je dobbelstenen alleen gooit als je ze krijgt. Je kunt ze dus niet zomaar opnieuw gooien. En onderschat ook het belang niet van de extra acties. Ze leveren misschien niet direct punten op, maar doordat je flexibeler wordt maken ze je leven wel een stuk makkelijker.

Discoveries is, zeker qua spelprincipe, niet moeilijk en speelt vlot. Heel erg vlot. Omdat de beurten zo kort zijn vertraagt het zelfs al als je een slok koffie wilt drinken. Zeker met 2 spelers kom je nooit aan dat uur wat op de doos staat. Tegelijkertijd maakt het spel je toch wel redelijk het leven zuur omdat je veel te weinig dobbelstenen hebt voor wat je allemaal wilt doen. En je wilt natuurlijk ook weer niet te lang over een expeditie doen, want dat zijn anders allemaal beurten waarin je geen punten verdient. Op die manier kan het erg lastig zijn om de juiste balans te vinden en te bepalen op welk moment je wat precies gaat doen.
Wat Discoveries erg leuk maakt is het feit dat je dobbelstenen van andere spelers kunt gebruiken voor je eigen acties. Zolang zij hun dobbelstenen niet opeisen gaat dat prima. Het wordt alleen vervelend als jij net een actie wil uitvoeren en je buurman zegt “ik wil overal vandaan mijn eigen dobbelstenen terughebben”.