aantal spelers 1-5 leeftijd 10+ tijdsduur 40-70 minuten
prijs 45 spelregels Spelregels Engels
soort spel Engine building, Worker Placement, Set Collection
gewonnen prijzen 2019 Kennerspiel des Jahres
gewonnen prijzen 2019 Gouden Ludo Best Expert Game
gewonnen prijzen en nog heel veel meer

Voor mijn gevoel heeft Wingspan in de afgelopen jaren zo’n beetje alle prijzen gewonnen die er te winnen waren (dit blijkt overigens feitelijk niet te kloppen. Want “onze” Nederlandse spellenprijs heeft het bijvoorbeeld niet gewonnen). Genoeg reden dus om dit spel meteen uit te proberen zou je zeggen… Toch heeft het best lang geduurd voordat het spel bij mij voor de eerste keer op tafel kwam. En dat heeft alles te maken met de afbeelding op de doos, die mij nou niet direct het gevoel gaf dat ik dit gespeeld “moest” hebben. Maar goed eind 2020, een jaar na uitgave van het spel was het dan toch zover.

Zoals ik al zei, de afbeelding op de doos doethet niet helemaal voor mij. Maar zodra je de doos open doet zie je de kwaliteit en de zorg er vanaf springen. De spelregels zijn heel mooi en goed vormgegeven. Het spel bevat 150 vogelkaarten, einddoel kaarten, Automa kaarten (om solo te spelen), een scoreblokje, rondedoelen, dobbelstenen, een “dice-tower”in de vorm van een vogelhuisje, grondstoffiches, kleine kunststof eieren, voor iedere speler een spelersbord en een spelregelboek dat haast van een magisch papier gemaakt lijkt te zijn. Echt een heel mooie productie.

De set-up bestaat uit het uitdelen van het spelersbord, vijf vogelkaarten,vijf grondstof fiches en twee einddoel kaarten aan iedere speler. Daarnaast het openleggen van drie vogelkaarten (de markt) en het willekeurig kiezen van vier ronde-doelen. Tot slot een eerste worp van de vijf dobbelstenen en je bent klaar om te starten.

De winnaar van het spel is diegene die na vier ronden de meeste punten weet te verzamelen. Dit doe je door op je spelersbord een zo goed mogelijk scorende combinatieaan vogels te verzamelen. Je verzamelt de vogels door slim om te gaan met je grondstoffen en een motortje te bouwen met speciale acties die op de uit te spelen vogelkaarten staan. In basis heb je maar viermogelijke acties die duidelijk op je spelersbord zijn aangegeven:

1. Een vogelkaart uitspelen: Tijdens deze actie speel je een van je handkaarten uit. Je betaalt de voeding van de betreffende vogel (grondstoffen) en legt hem op een geschikt plaatsje op je spelersbord.
  2. Grondstoffen pakken: Afhankelijk van je voortgang op het bord selecteer je één of meerdere grondstoffen en voegt deze aan je voorraad toe.
  3. Eieren leggen: Afhankelijk van je voortgang op het bord pak je één of meerdere eieren en legt deze op je vogels.
  4. Vogelkaarten selecteren: Afhankelijk van je voortgang op het bord selecteer je één of meerdere vogelkaarten en neemt deze op hand.

Het spelersbord, is een slim en belangrijk onderdeel van het spel. De mogelijke acties in het spel zijn hierop namelijk weergegeven door horizontale banen op het bord. De horizontale banen zijn tevens de plaats waar je de vogels moet “uitspelen” en nu komt het motortje in het spel. De op het bord geplaatste kaarten, bevatten namelijk vaak een actietekst. Als speler selecteer je dus een actie (horizontale baan) en dan mag je direct als bonus, de actietekst van alle kaarten die op die rij liggen uitvoeren. Na vier rondes is het spel uiteindelijk afgerond en start de eindtelling.

Zoals gezegd, speel je uiteindelijk vier rondes in Wingspan. De manier waarop je punten scoort, is variabel. Dus iedere keer dat je speelt kan dit anders zijn. Een voorbeeld van een manier waarop je punten kunt scoren is: “het aantal eieren op vogels in een watergebied”. De ronde scores lopen per ronde behoorlijk op. Kortom, een wat langere termijn focus, helpt. Daarnaast is het vaak mogelijk een lijn te vinden in de manier van scoren. Probeer een combinatie van vogels te vinden die in meerdere rondes kan scoren.

Ik ben wel fan. Ik vind Wingspan een heel leuk vlot spelend spel. Je kunt inderdaad de kritische vraag stellen: is het nu echt nodig om 150 verschillende vogel kaartjes te hebben, met vogels die uiteindelijk niet eens zoveel afwijken? Maar het spel is echt goed verzorgd en het heeft veel structuur, waardoor je het spel met nieuwkomers, maar ook prima met meerspelers kunt spelen. Kortom, zeker aanrader. ©