Verdeeld door Asmodee
Jaar van uitgave 2018
aantal spelers 2-4 leeftijd 8+ tijdsduur 30-45 minuten
prijs 30 spelregels Spelregels Engels
soort spel Hand Management, Pattern Building
gewonnen prijzen Geen, wel verschillende nominaties

In Reef gaan we koraalrif maken. Dit doe je door ronde gekleurde blokjes (koraaldelen) op een veld van 4×4 te leggen. Hierbij mag je… of eigenlijk moet je op een gegeven moment blokjes gaan stapelen. Zo ontstaan kleur patronen die als je de juiste kaarten hebt, punten opleveren. Diegene die uiteindelijk het hoogst aantal punten heeft, wint het spel.

Reef ziet er netjes uit. De doos laat een koraalrif zien. Wanneer we de doos openen, dan zien we blokjes, welke een abstracte weergave vormen van dit rif. Deze blokjes doen mij een beetje denken aan Duplo. De wat grotere, Lego blokjes. Verder zitten er in het spel kaartjes en punten tokens en voor iedere speler een speelveld (4×4 raster).

Afhankelijk van het aantal spelers selecteer je het aantal in het spel te gebruiken blokjes. (minder spelers, minder blokjes). Je sorteert de punten tokens, schudt de kaarten, deelt er 2 uit aan iedere speler en legt er drie open op tafel. Tot slot pakt iedere speler een blokje van iedere kleur en legt deze op de middelste vier velden van zijn eigen speelveld. Klaar om te starten!

Reef wordt gespeeld in een aantal ronden. Iedere ronde doet iedere speler één actie. De actie’s zijn:

• Neem een kaart
  • Speel een kaart

Neem een kaart
Tijdens de set-up is een “markt” opgebouwd van drie kaarten. Je mag een van deze drie kaarten pakken of de bovenste kaart van de (open) trekstapel. Wanneer je dit laatste doet moet je een punten-token op de laagste kaart van de “markt” leggen. Dit om hem in de toekomst intressanter te maken. Tijdens de actie: “neem een kaart”, pak je dus een kaart en neemt deze op hand. Let op, je hand limiet is 4 kaarten. Als je dat bereikt hebt, moet je dus de tweede actie: “speel een kaart” kiezen.

Speel een kaart
Voordat ik deze actie uitleg, is het goed de kaarten in Reef iets beter toe te lichten. De kaarten hebben twee helften. Aan de bovenzijde staan twee blokjes in verschillende kleuren combinaties. Op de onderste helft van de kaarten staat een scorings methode. Bijv: 1 punt voor ieder geel blokje.

De actie: “speel een kaart” bestaat uit het afhandelen van deze twee helften. In eerste instantie pak je de op de kaart afgedrukte twee blokjes uit de voorraad en plaatst deze op je persoonlijke speelveld. Je mag de blokjes op ieder vrij of bezet veld van je speelveld plaatsen. Als het veld al bezet is, ga je dus stapelen en daarbij is het belangrijk dat de stapel maximaal vier blokjes hoog is. Hoger mag niet, dan mag je het blokje daar niet plaatsen.

Daarna ga je naar stap twee van deze actie en ga je de score op de onderste zijde van de kaart afhandelen. Bijvoorbeeld door alle gele blokjes te tellen als je van boven af op je speelveld kijkt. Bij een stapel telt dan dus alleen het bovenste blokje. Er zijn verschillende manieren om te scoren. Zo zijn er scorekaarten voor gele blokjes specifiek op de 2 laag (van een stapel) of een aaneengesloten reeks van blokjes in een kleur enz.. enz..

Als alle speler zijn geweest, start een nieuwe ronde. Net zo lang totdat minimaal één kleur blokjes op is.

Het basis concept van Reef is super simpel. Pak een kaart, speel een kaart. Blokjes leggen en scoren… maar tjonge .. het feit dat je alleen de blokjes scoort die je vanaf de bovenzijde kunt zien en het feit dat er heel veel verschillende manier zijn om te scoren, maakt het toch een behoorlijk complexe puzzel. Daar zit dan ook direct de belangrijkste tip. Bedenk dat je iedere keer kunt scoren. Dus maak een goede afweging: ga je voor de meer complexe en hoger scorende kaarten of probeer je juist kaartjes te vinden die eenvoudig scoren, maar wel iedere keer een beetje punten geven. Voor mij werkte de tweede strategie het beste.

Reef is een lekker vlot spel. Zoals ik al aangaf, er zit meer in dan je zou denken en het kan echt een behoorlijke puzzel worden als je de optimale score probeert te krijgen. Ik kan me zeker voorstellen dat er liefhebbers zijn voor dit soort spellen, het speelt immers lekker weg. Maar voor mij valt het in de categorie: leuk, en als iemand vraag om mee te doen, zeg ik zeker geen nee. Maar of ik het uit mezelf nog een keer op tafel zou leggen? Dat denk ik niet.

Er is een nieuwe druk van het spel, waarbij de koralen nieuwe kleuren hebben.