Naam spel Skåål
Spelbedenker Dr. Mops
Uitgever Tilsit / Hodin
aantal spelers 3-6 leeftijd 10+
prijs 30,00 tijdsduur 60 minuten

Achtergrond

Binnenkort begint in het rijk van de dwergen, Skaalland, het grote koninklijke feest. Als leider van je clan krijg je met je clan de langverwachte kans om de Skåål (spreek uit als Skool) te worden: De koningsclan, die door iedereen vereerd wordt. Deze hoge titel verdien je alleen door het respect van alle dwergen te hebben. En respect verdien je bij de dwergen op speciale wijze: Je moet veel goud bezitten en vooral een biertje brouwen die naar ieders smaak de beste van het land is.

Korte spelbeschrijving

Tijdens het spel probeer je zoveel mogelijk respect te verdienen. Dit kan op twee manieren: Door het delven van goud, of door het tappen van een lekker biertje. De dwergen van je Clan kunnen iedere beurt maar één actie uitvoeren. Lopen, goud zoeken, goud delven, of een tapwagen openen. Nieuwsgierig als de dwergen zijn, komen dwergen uit buurlanden kijken wanneer er ergens goud is gevonden.

Gebieden bevatten niet altijd goud. Soms ligt er ook alleen maar ‘Ooops’. Dit is een goedje wat de grond waardeloos maakt. Ook uitgeputte goudmijnen krijgen te maken met ‘Ooops’. Naast het zoeken naar goud, kun je de bevolking ook voorzien van bier. Heb je een eigen tapwagen, dan drinken je tegenstanders er vrolijk op los. Maar pas op: als je de meerderheid in een gebied kwijtraakt, kun je ook je tapwagen kwijtraken. De weg naar roem is dus niet eenvoudig.

Beoordeling

Het spel is orgineel qua thema. Het is ook fraai vormgegeven. Jammer is het wel dat de spelmaterialen zo klein zijn. Het spel is eenvoudig te leren en daardoor ook snel te spelen. Je krijgt wel meer inzicht in de mogelijkheden als je het vaker gespeeld hebt. Rustig plannen is heel belangrijk. Goud levert op, maar bier ook. Je moet dus de juiste keuzes maken. Een leuk en verrassend spel.

Deze recensie was al eerder gepubliceerd op de ‘oude’ Roll The Dice website.