Spelbedenker Frederic Moyersoen
Vormgeving Andrea Boeckhoff
Uitgever Amigo, 999 Games
aantal spelers 3 tot 10 leeftijd 8+ tijdsduur 30 minuten
prijs 8.00 soort spel legspel/kaartspel

Doel van het spel

De spelers worden onderverdeeld in kabouters en saboteurs. Niemand weet van de andere spelers wat hij/zij is. De spelers moeten proberen te winnen door een schatkaart te vinden. De saboteurs proberen dit te voorkomen.

Spelopzet

De drie schatkaarten worden naast elkaar gelegd, telkens met de ruimte van één kaart er tussen. De startkaart komt naast middelste kaart te liggen met een afstand van zeven kaarten tussen. Alle spelers krijgen een kaart met hun karakter, kabouter of saboteur. Afhankelijk van het aantal spelers zitten er één tot vier saboteurs in. De spelers krijgen ook nog een setje handkaarten, dit zijn tunnels en/of actiekaarten.

De startspeler speelt een kaart uit zijn hand en legt deze. Of een speler kan passen. Daarna is het de volgende speler. Er zijn twee soorten kaarten, tunnelkaarten en actiekaarten.

Tunnelkaarten: Hierop staan delen van het gangenstelsel, deze moeten aan de bestaande kaarten aangelegd worden, zodat de gangen overeenkomen. Alle kaarten moeten ook gelijk liggen, dus brede kanten tegen elkaar.

Actiekaarten: Deze kunnen uitgespeeld worden tegen een bepaalde speler. Hierdoor kan je voorkomen dat een bepaalde speler nog kaarten kan spelen, en dus moet passen. Een saboteur kan dit doen om te voorkomen dat de kabouters nog door kunnen werken, of een kabouter kan dit doen om een speler die hij er van verdenkt saboteur te zijn, te blokkeren. Een tweede soort actiekaarten, maken de eerste ongedaan. Op de kaarten staan symbolen, deze moeten overeenkomen, om een kaart ongedaan te maken. Als een speler past, moet hij een kaart gedekt afleggen. Na het spelen van zijn beurt trekt de speler een nieuwe kaart om zijn hand aan te vullen.

Einde van het spel

Een spel duurt drie rondes. Een ronde is gedaan als men een schatkaart heeft bereikt. Als deze wordt omgedraaid en er staat goud op, is de ronde voorbij, als er een steen ligt kan men proberen nog een tweede schatkaart te bereiken. Als men geen goud heeft gevonden, of als alle kaarten op zijn winnen de saboteurs. De winnaars, kabouters of saboteurs, krijgen dan goud. De speler met het meeste goud na drie rondes heeft gewonnen.

Beoordeling

Lekker simpel en snel spelletje, dat toch weer elke keer anders is. Vooral leuk als je dit met een groep kan spelen. Je moet wel van “elkaar zieken” houden. Een ideale afsluiter van een spellenavond.