Avverso

Naam spel Avverso
Spelbedenker Henrik Morast
Uitgever Gerhards Spiel und Design
aantal spelers 2 leeftijd 10+ tijdsduur 20 minuten
prijs 35,00 soort spel denkspel

De doos ziet er wat goedkoop uit, maar eenmaal dat deze open is komt er een erg mooi houten speelbord tevoorschijn. De speelstukken zijn ook allen gelijk en van hout. Er zit een zakje bij om de speelstukken in op te bergen. Doordat het een erg abstract bord is, is het moeilijk zelf te bedenken hoe het spel juist werkt.

Nadat je het spelbord in het midden van de tafel hebt gelegd, kiest elke speler een kleur (wit of rood). hierna kan het spel beginnen.

De regels zijn op zich erg simpel. Elke speler speelt met één kleur en moet proberen een verbinding op het bord te maken met de andere kleur. Een verbinding is een aaneengesloten reeks schijfjes van dezelfde kleur van noord naar zuid of van oost naar west. Het is dus de bedoeling om de schijfjes naar de goede plaats te duwen, zonder dat je het voor de andere speler uit maakt. De gespeelde schijfjes mogen enkel langs de vier zijden van het bord in het spel gebracht worden. Eenmaal dat ze op het bord liggen kunnen ze niet meer verwijderd worden, maar wel verplaatst door andere schijfjes er tegen te duwen.

In meeste gevallen is het hopen dat de ander een fout maakt die jij opmerkt en dus kunt benutten. Maar let op dat je zelf niet te veel cadeau geeft.

Oordeel recencent

Erg mooi spel vooral door het gebruik van het materiaal. Dat verklaart ook meteen de prijs. Het is een erg leuk spel voor schaakliefhebbers, die eens een kort spel willen spelen, maar ook de niet schakers, waaronder ikzelf val, zullen het weten te waarderen. Op twintig minuten tijd heb je je brein erg goed kunnen laten werken, langer moet het spel ook niet duren. Is het spel dan wel herspeelbaar is de vraag. Natuurlijk wel, want iedereen wil meteen wraak nemen om zijn nederlaag goed te maken en niet veel mensen zullen deze uitdaging dan links laten liggen.

Dit spel werd ons geschonken door Gerhards Spiel und Design.