Uitgever Hans im Gluck en 999 Games
aantal spelers 2-5 leeftijd 10+ tijdsduur 30 minuten
prijs 23,00 soort spel tactisch bordspel

Achtergrond

Carcassonne is een Zuidfranse stad, maar vroeger was Carcassonne het symbool voor het verzet van de ketterij tegen de kerk. De middeleeuwen komen weer tot leven.

Korte spelbeschrijving

Het spel bestaat uit diverse tegels, met allen hun eigen mogelijkheden. Op de tegels staan afbeeldingen van wegen, stadsdelen, weilanden en kloosters. Iedere beurt mag je een tegel pakken en deze op een passende manier aan een andere tegel leggen. Hierdoor ontstaan complete steden en fraaie wegen. Iedere beurt mag je ook kiezen of je een horige plaatst. dat mag alleen op de zojuist gelegde tegel. De horige kan diverse taken vervullen: Op de weg is hij struikrover, in de stad is hij ridder, op het weiland is hij boer en op het klooster is hij abt. In een gebied waar al een horige staat, mag je geen andere horige plaatsen. Je kunt alleen via het samensmelten van 2 dorpen of wegen de meerderheid in een gebied krijgen. Wanneer je een stad, een klooster of een wegenstelsel afsluit, dan wordt deze gewaardeerd. Zo kun je punten krijgen. De speler die de meerderheid in het afgesloten gebied heeft, krijgt de punten. Na de waardering krijg je de horigen terug. De boeren blijven tot het einde staan en leveren punten op voor iedere afgemaakte stad waar ze aan grenzen. Als alle tegels op zijn, worden de laatste boeren geteld en is het spel ten einde.

Beoordeling

Carcassonne is door zijn eenvoud een briljant spel. Het is iedere keer weer anders en dat maakt het zo aantrekkelijk. Door de simpele spelregels is het snel te leren en kan iedere beginneling het spel winnen. Het is fraai, doch simpel vormgegeven. Het spel is overzichtelijk. Het is een perfecte mix tussen geluk en strategie. Je kunt je tegenstander op allerlei manieren dwarsbomen. De vele uitbereidingen geven het spel een extra dimensie, maar zijn niet nodig om het spel interessant te houden.

Deze recensie was al eerder gepubliceerd op de ‘oude’ Roll The Dice website.