Spelbedenker Renier Knizia
Vormgeving Lutz Erbe
Uitgever Gmeiner Verlag
Jaar van uitgave 2010
aantal spelers 1-5 leeftijd 10+ tijdsduur 15 minuten
prijs 13 soort spel Deductie/Puzzel-spel

Een kleine doos met niet meer dan een setje van zeven kaarten (afmeting van normale speelkaarten) met elk één van de zeven verdachten en een set grotere kaarten met aan de ene kant een politie confrontatie line-up van een aantal van die verdachten in steeds andere combinaties. Aan de achterkant van deze kaarten is een muur vol kogelgaten afgebeeld. In elke kaart zit ook één rond gat, steeds een andere plek. Verder enkel nog een klein regelboekje en een klein zakje zwarte houten cilinders. Niet erg indrukwekkend dus, maar wel allemaal van fatsoenlijke kwaliteit.

De zeven kleinere verdachtenkaarten worden naast elkaar open op tafel gelegd. Dan wordt (zonder te kijken) één van de grote kaarten dicht op tafel gelegd. Dat wil zeggen met de line-up op tafel en de achterkant met kogelgaten zichtbaar.

De spelers proberen te raden welke van de zeven verdachte zichtbaar zijn in de line-up die op de kaart staat die dicht op tafel ligt. Dit kan coöperatief worden gedaan of competitief. Dit gaat steeds als volgt:

• Grote kaart open op dichte grote kaart leggen.
  • Zwarte cilinders op de open kaart plaatsen.
  • Verdachten elimineren en/of oplossing deduceren.

Elke speelronde wordt er dus één grote kaart open precies op de dichte kaart gelegd. De line-up met een aantal verdachten is daarbij dus zichtbaar. Door het gat in de kaart is een aantal kogel inslagen zichtbaar op de achterkant van de dichte kaart. Het aantal zichtbare kogelgaten geeft aan hoeveel van de nu zichtbare verdachten ook op de dichte kaart te zien zullen zijn. Men plaatst hetzelfde aantal cilinders op de kaart als geheugensteun en legt de kaart dan naast de dichte kaart, duidelijk zichtbaar voor alle spelers.

Nu kunnen spelers proberen af te leiden welke verdachten het niet kunnen zijn ofwel welke van de zeven verdachten wel. Om dat laatste gaat het natuurlijk, maar de vraag is wie denkt het als eerste zeker te weten (en kan eventueel ook de andere spelers er van overtuigen) en hoeveel kaarten/aanwijzingen heb je nodig om tot de uiteindelijk oplossing te komen? Men kan de zeven kleine verdachtenkaarten gebruiken om de verdachten die afvallen terzijde te leggen.

Het spel is afgelopen als? Het spelregelboekje zegt niets over het verdere doel of verloop van het spel. Men kan dus coöperatief een aantal pogingen wagen om te proberen met steeds minder aanwijzingkaarten al deducerend tot een oplossing te komen. Op deze manier is het ook solo te spelen. Men kan ook competitief spelen en de speler die als eerste de oplossing geeft de dichte kaart geven als punt (en dan doorspelen tot een speler x punten heeft) en bij een fout antwoord één of twee punten in laten leveren of zelfs de speler af laten vallen.

Goede puzzelaars zijn duidelijk in het voordeel. De geluksfactor is echt nul.

Het spel is erg slim gemaakt door de wiskundige dr. Knizia. Voor de puzzelaars en liefhebbers van dit soort spellen (zoals Master Mind) is dit zeker een aanrader. Het systeem (met kogelgaten en gat) zorgt ervoor dat je het solo kunt spelen en dus niet zoals bij eerder genoemde Master Mind een tegenstander nodig hebt voor de setup en het geven van de hints. Het formaat maakt dat het ook handig mee op reis te nemen is en de variatie kaarten is groot genoeg – tenzij je een fotografisch geheugen hebt – om het keer op keer te kunnen spelen. Veel spanning, interactie of gezelligheid zoals bij een ‘echt’ bordspel hoef je echter niet te verwachten.

Dit spel werd ons geschonken door Gmeiner Verlag