De eerste keer Eminent Domain

Eminent Domain is een van de spellen die door middel van ‘crowd funding’ op de Kickstarter site hun weg naar de tafel hebben weten te bereiken. Op de Kickstarter site prijzen ontwerpers hun spelideeën aan. Investeerders, zowel groot als klein, kunnen geld overmaken als ze het spel graag gepubliceerd willen zien. Meestal staat daar tegenover dat de investeerders dan wat extraatjes krijgen, zoals een kleine mini-uitbreiding of naamsvermelding. Op deze manier heeft ook Eminent Domain het licht gezien.

In Eminent Domain probeert iedere speler zijn galactisch imperium op te bouwen en uit te breiden, door planeten aan te vallen en over te nemen, planeten te koloniseren, grondstoffen te produceren en te verkopen en technologische ontwikkelingen te doen. Hiervoor krijg je overwinningspunten en wie aan het eind van het spel de meeste overwinningspunten heeft, heeft gewonnen.

Het spel is er eentje in de categorie ‘deck building’, zoals Dominion en Rune Age. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel hetzelfde deck met 10 kaarten: ‘Aanvallen’, ‘Doorzoeken’, ‘Research’, ‘Handelen/produceren’ en ‘Koloniseren’. Er zit ook nog een joker in in de vorm van de kaart Politiek die eenmalig geruild kan worden voor een andere kaart. Elke speler trekt 5 kaarten van zijn persoonlijke trekstapel en daarmee gaat hij spelen.
De kaarten kunnen op twee manieren gebruikt worden: als actie of als rol. In elke beurt mag de speler een actie uitvoeren en moet hij een rol kiezen. In de actiefase mag de speler een kaart uit zijn hand spelen en de actie die daaraan verbonden is uitvoeren. Zo mag je, als je de ‘Doorzoeken’ kaart kiest, 2 kaarten extra van je trekstapel pakken. Daarna moet de speler een rol kiezen, de kaart die daarbij hoort van een gemeenschappelijke trekstapel pakken en mag een of meerdere kaarten uit zijn hand spelen. Hoe meer kaarten je speelt, hoe meer voordeel het je oplevert. Zo mag je met de kaart ‘Doorzoeken’ planeetkaarten pakken, er eentje kiezen en die onontdekt voor je neerleggen. Uit hoeveel planeetkaarten je kunt kiezen is afhankelijk van het aantal kaarten dat je speelt. Speel je 3 kaarten in totaal, dan mag je uit 3 planeten kiezen. Andere spelers mogen nu ook de rol die jij hebt uitgekozen uitvoeren, maar ze mogen uit 1 planeet minder kiezen. Speelt een ‘volger’ 3 kaarten, dan mag hij maar een keuze maken uit 2 planeten. De speler die de rol kiest krijgt dus een bonus.

Daarna gaan alle kaarten die gespeeld en getrokken of aangekocht zijn naar de persoonlijke aflegstapel, mag je kaarten uit je hand afleggen en vul je je hand vervolgens aan tot 5. Behalve de planeetkaarten. Die blijven, al naar gelang ze zijn gekoloniseerd of veroverd, open of dicht liggen. Je bouwt dus een kaartendeck met rollen op. Is je trekstapel op dan schudt je de kaarten van de aflegstapel en die vormt dan de nieuwe trekstapel.

De planeten kunnen met ‘Aanvallen’ veroverd worden. Voor de aanval heb je ruimteschepen nodig, en die vloot kun je opbouwen met de kaart ‘Aanvallen’. Heb je genoeg schepen, dan kun je de aanval uitvoeren en draai je de planeet om. Hoeveel schepen je nodig hebt staat op de achterkant van de kaart aangegeven. Hetzelfde geldt voor ‘Koloniseren’. Op de planeetkaart staat hoeveel koloniën je op de planeet moet hebben gesticht om hem om te draaien. Is de planeet omgedraaid, dan kun je grondstoffen produceren en die grondstoffen inwisselen voor een overwinningspunt. De planeten zelf zijn ook overwinningspunten waard. Of ze hebben andere extraatjes: een extra handkaart (6 in plaats van 5) of de planeet telt als extra kaart tijdens de rol ‘Aanvallen’, of ‘Koloniseren’ etc.

Verder zijn er nog drie stapels met technologiekaarten. Er zijn die verschillende planeetsoorten met elke hun eigen technologie. De technologiekaarten moet je kopen met ‘Research’ kaarten en je mag alleen de technologiekaarten kiezen waarvan je de planeetsoort hebt. Heb je een vulkanische planeet, dan mag je alleen technologiekaarten kiezen van de stapel die bij de vulkanische planeet hoort. Vulkaantechnologie, om het zo maar eens te zeggen. Voor sommige technologiekaarten heb niet alleen genoeg ‘Research’ kaarten nodig, maar ook meerdere planeten van dezelfde soort. Voor level 1 research heb je 1 planeet van de juiste soort nodig, voor level 2 2 planeten en voor level 3 3 planeten. Deze technologiekaarten van level 1 leveren geen overwinningspunten op, maar ze komen in je deck, en ze bieden allerlei extra dingen. Zo zijn er bijvoorbeeld kaarten die je als actie kunt spelen waarbij je meteen een overwinningspunt mag pakken. Of 3 kaarten van je trekstapel mag pakken. De level 2 en 3 kaarten leveren naast leuke extraatjes ook nog overwinningspunten op.

Het spel eindigt (bij 3 of 4 spelers) als er 2 stapels rollenkaarten op zijn in de algemene voorraad of als de overwinningspuntenfisches op zijn. De ronde wordt afgespeeld en degene met de meeste overwinningspunten is de winnaar.

Een vlot spel in de categorie ‘deck building’. Korte speelduur, niet al te ingewikkeld, en je hebt het gevoel dat je continue ergens mee bezig bent. Een van de beteren in de ‘deck building’ familie. Ik heb hem nu 2 keer gespeeld, en ik ben er nog niet helemaal uit welke tactiek en strategie je het best kunt volgen. Ik heb zelf in beide potjes het een en ander niet goed aangepakt. Het smaakt in ieder geval naar meer!

Eén gedachte over “De eerste keer Eminent Domain”

1. We hebben deze twee potjes een aantal fouten gemaakt die de spelervaring misschien beïnvloed heeft. Zo mag je als je de rol van een andere speler niet volgt een kaart trekken van je trekstapel. Daarnaast mag je als je een technologiekaart koopt die op hand nemen. Deze twee regels geven je net wat meer slagkracht.

Ik vind het een fascinerend spel met eenvoudige regels dat vlot speelt. Het is niet meteen duidelijk hoe je kunt winnen, ook niet na twee potjes. En ik denk dat als je het vaker speelt het steeds leuker wordt. In het begin geeft het beetje een gevoel van Race for the Galaxy met het sciencefiction thema en een aantal spelmechanismes, maar het speelt totaal anders. Het is volgens mij de eerste in de rolselectiedeckbuilding categorie. Als je van rolselectie en/of deckbuilding spellen houdt moet je dit zeker een keer proberen.