Uitgever Pegasus Spiele
Jaar van uitgave 2013 (Drako 2011)
aantal spelers 2 leeftijd 8+ tijdsduur 30 minuten
prijs 20 soort spel Miniaturen, vechten

Duel im Felsentall is een asymetrisch tweepersoons spel waarbij de ene speler de leiding geeft over een groep van drie dwergen die trachten een draak, gespeeld door de andere speler te doden.

Opzet

duel im felsental1Het bord toont de vallei waar de draak is ingesloten. Hierop staat een raster van zeshoeken waarover de dwergen en draak zich kunnen bewegen. De draak begint in het midden. De dwergen staan opgesteld, klaar om de draak aan te vallen. Het spel wordt geleverd met prachtige miniaturen van de draak en de drie verschillende dwergen. Elke speler ontvangt zijn spelerbord met daarop de drie dwergen of de draak.

Er zijn drie verschillende dwergen, elk met hun eigen miniatuur. Elk van deze strijdmakkers heeft een unieke vaardigheid. Er is een dwerg met een kruisboog die van afstand kan aanvallen, een nettengooier die de draak kan immobiliseren en een echte dwerg die, zoals dat een fantasy dwerg betaamt, met een bijl aanvalt, meer schade kan lijden en eenmaal per spel een extra beurt krijgt omdat hij zich niet kan inhouden (berserk). Op het spelersbord staat, naast de afbeeldingen van deze drie kameraden een spoor dat bijhoudt hoeveel schade betreffende dwerg kan hebben. Is dit spoor gevuld met schadetokens dan doet deze dwerg niet meer mee. Dwergnuggets voor de draak!

De machtige draak kan uiteraard meer schade hebben dan een nietige dwerg, al gaat dat wel ten koste van zijn vaardigheden. Na de eerste vier schadepunten kiezen de dwergen waar ze de draak raken. Op deze manier kun je als dwergen voorkomen dat de draak nog vuur kan spugen, lopen of vliegen. Naast het spelbord ontvangen beide spelers een deck met kaarten.

Na de eerste beurt waarin de draak slechts één actie kan uitvoeren hebben beide spelers twee acties ter beschikking. Als actie moet gekozen worden tussen:

1. het nemen van 2 kaarten en
  2. het uitspelen van één van deze kaarten.

De kaarten zijn voorzien van symbolen. Sommigen met een cijfer erachter.

Voor de dwergen zijn dit:

• een schild, dat je verdedigt tegen een aanval van de draak,
  • een net, dat de nettengooier over de draak kan gooien,
  • een enkele bijl, welke één dwerg laat aanvallen,
  • een dubbele bijl, welke alle dwergen die naast de draak staan laat aanvallen,
  • één of twee voetjes, welke één of twee dwergen een aantal stappen laat zetten,
  • een pijl, welke een aanval op afstand van de kruisboogdwerg als mogelijkheid biedt.

Voor de draak geldt dat de volgende symbolen zichtbaar zijn:

• een schild, dat je verdedigt tegen de aanval van één dwerg,
  • een gemene drakenbek, welke de draak één dwerg laat aanvallen,
  • een vuurbal, welke alle dwergen die in een rechte lijn vanaf dedraak staan verschroeit,
  • drakenpoten,  waarmee de draak één of twee stappen mag lopen,
  • drakenvleugels, welke de draak in staat stellen naar een willekeurige plaats op het bord te vliegen.

De speler welke aan de beurt is speelt een kaart. Als dit een aanvalskaart is kan de verdediger besluiten om te verdedigen. Tegen lopen, vliegen en netten gooien kun je als verdediger niets doen.

Nadat de speler twee acties heeft gedaan is de volgende speler aan de beurt.

Oordeel recensent:

Duel im FelsentalDuel im Felsental zit goed in elkaar. Ondanks het feit dat de beide partijen een andere startopstelling hebben, met een mooi woord asymmetrisch genoemd, zijn beide partijen flink aan elkaar gewaagd. De draak heeft het, naar mijn idee, net iets moeilijker dan de dwergen en zal tactischer moeten spelen. Als je als draak blindelings het gevecht in gaat dan verlies je. Als dwergen dien je ook tactisch gebruik te maken van het net en de dubbele bijlen wil je de overwinning naar je toetrekken.

Het spel speelt snel. De aangegeven speelduur van dertig minuten is hoog naar mijn idee. De beste eigenschap van dit spel is de toegankelijkheid voor verschillende leeftijden. De adviesleeftijd is acht jaar en ouder maar dat lijkt mij nogal hoog. Ik heb het met mijn zoon Tim gespeeld (een 5-jarige boardgamegeek in de dop) en ik moest mijn best doen om te winnen. Wellicht zegt dat ook iets over mij. Dit spel is daarom voor mijn zoon een prachtige opstap naar zwaardere spellen. Daarnaast is het vanwege de korte spelduur uitstekend geschikt om wat tijd te vullen voor het eten. Helaas moest ik deze weer inleveren.

Dit spel werd ons geschonken door Pegasus Spiele