Uitgever Space Cowboys,
Asmodee
Jaar van uitgave (deel 1) 2017
aantal spelers 1-4 leeftijd 10+
tijdsduur 45–75 minuten prijs 25
soort spel Card Game, Exploration, Puzzle en Real-time

Unlock!: Escape Adventures is een escaperoom kaartspel wat gespeeld moet worden in combinatie met een App. Elke doos van Unlock! Bevat 3 scenario’s die los van elkaar gespeeld kunnen worden. Ook bevat elke doos een introductiescenario die in elke doos het zelfde is. Ondertussen zijn er in deze serie al 7 verschillende dozen beschikbaar, keuze genoeg dus.

Unlock ziet er erg gelikt uit. Niet alleen de doos heeft een uniek thema maar elk scenario op zichzelf heeft op een eigen vormgeving. Dit maakt divers maar toch compleet geheel.

Als jij of je medespelers Unlock! nog nooit hebt gespeeld is het verstandig om eerst het introductiespel te spelen. Dit leert alle spelers al spelenderwijs hoe het spel systeem werkt, spelregels lezen is dan ook niet nodig! Pak de stapel kaarten van het introductie scenario. Lees de eerste kaart en alles volgt van zelf. Zorg natuurlijk dat je beschikt over een tablet waar je de Unlock! App van te voren op hebt geïnstalleerd. Mocht je al eerder een Unlock! scenario hebben gespeeld dan kun je meteen een scenariodek pakken.

Zorg wel dat het dek op de juiste volgorde zit. Om dit te checken hoef je het dek niet in te kijken. Op de achterkant van de kaarten staan kleine cijfers die vertellen op welke plaats de kaart in het dek thuis hoort. Dit zal bij een nieuw dek wel op de juiste plek zitten. Mocht je het spel lenen is het fijn om dit van te voren te checken.

Het is een escapespel dus er valt helaas weinig te zeggen over hoe het spel exact gaat verlopen. Wel kan ik uit ervaring vertellen dat niet elk scenario het zelfde verloopt of mechanieken op de zelfde manier toepast.

Tijdens het spel moeten nieuwe kaarten gezocht worden uit het dek. Dit kan zeer tijdrovend zijn aangezien de kaarten uiteraard niet op volgorde zitten. Verdeel daarom de stapel bijvoorbeeld over een aantal spelers om het zoeken naar nieuwe kaarten te versnellen.

Ook is het verstandig om de nieuwe kaarten meteen open te draaien. Het kan zijn dat deze zorgen dat er nog meer kaarten uit de stapel mogen worden gepakt.

Ik heb al meer dan 50+ escaperooms gespeeld en ik vindt Unlock! de beste escapegame die ik heb gespeeld. Naast Unlock! heb ik ook Escaperoom the Game en Pocket escaperooms gespeeld. Deze zijn zeker niet slecht maar kunnen toch niet tippen aan Unlock!. Dat komt omdat Unlock! met elke scenario opnieuw weer weet te verrassen met het thema en puzzels. Daarnaast maakt de toevoeging van de Tablet het mogelijk om thema muziek te spelen, hints te vragen en puzzels met de app op te lossen.

De app is dan ook meteen wel weer het nadeel van Unlock!. Beschik je namelijk niet over een juist apparaat dan kun je het hele spel niet spelen.

Ik hoor mensen wel zeggen dat ze een escapespel een dure investering vinden. 25 euro voor een spel wat je maar 1 keer kan spelen klinkt ook heel duur. Maar ik kijk er heel anders tegen aan. Ik deel de prijs door 3. Dan betaal ik nog maar 8,30 voor een spel wat ik maar 1 keer kan spelen. Als ik de kosten daarnaast nog deelt met eventuele medespelers dan kan ik voor net iets meer dan 2 euro per spel een uur van de straat zijn. Daar kunnen de kosten van een echte escaperoom niet tegenop.