Starship Captains

Spelgegevens

Naam spel Starship Captains
Spelbedenker Peter B. Hoffgaard
Vormgeving Mergen Erdenebayar, Jiří Mikovec, Radim Pech, Jakub Politzer, František Sedláček
Uitgever Czech Games Edition
Verdeeld door White Goblin Games (wordt verwacht 2023)
Jaar van uitgave 2022
aantal spelers 1-4 leeftijd 12+ tijdsduur 40-100 minuten
prijs 65 spelregels Spelregels Engels soort spel Worker placement

Inleiding

Als kapitein van een ruimteschip ga je op ontdekking door het heelal. Je bemanning is nog niet heel ervaren, maar daar kan je als kapitein al wel mee van start, je kan je bemanning trainen om ze optimaal in te zetten.
Wie van de kapiteins heeft het beste schip in de nieuwe vloot?

De eerste indruk

Spellen uit de collectie van Czech Games Edition (CGE) zien er meestal mooi uit en het materiaal is ook van goede kwaliteit. Dit is hier ook weer het geval.
Structuur binnen de spelregels had voor mij wat duidelijker mogen zijn.

De voorbereiding

Het spelbord komt in het midden te liggen, hierop komen doormiddel van tegels random planeten te liggen, sommige locaties blijven ook leeg.
De tech-kaarten komen onder het bord te liggen.
Op de thuisbasis komen de ruimteschepen van de spelers te staan.
Het spelersbord, een uitvergroting van het ruimteschip, komt bij de spelers te liggen. Hier zijn van elke soort bemanning al twee aanwezig, alsook een hulpje. Daarnaast heeft je schip al wat schade opgelopen, waardoor niet alle opslagcapaciteit benut kan worden.

Na het kiezen van een startspeler kan het spel beginnen.

Spelverloop

Elke speler in om de beurt aan zet en kan één actie per beurt doen. Je hebt keuze uit twee verschillende acties: kamer activeren of een missie volbrengen.

Er zijn vier basiskamers en op de tech-kaarten die je kan kopen kunnen ook extra kamers zijn. De nieuwe zijn vaak een betere versie, of een combinatie van de basiskamers:
Om een kamer te kunnen activeren heb je het juiste type (kleur) bemanningslid nodig, uitgezonderd voor de grijze kamers, deze kunnen door iedereen geactiveerd worden. Het gekozen bemanningslid komt uit je wachtkamer. Nadat de kamer is geactiveerd, sluit hij achteraan de wachtrij aan. Als alternatief kan je ook twee artefacten van de goede kleur inzetten.

De basiskamers zijn:
Rood – bewegen: Verplaats je ruimteschip op het bord één of twee plaatsen. Als je hierdoor voorbij een piraat komt, krijg je een schadefiche.
Je kan hierdoor op planeet komen, heir kan je later de actie “missie volbrengen” gebruiken om de aanwezige missie te doen.
Als je op een basisstation komt, krijg je de bonus, deze is enkel voor de eerste speler die deze ronde op een basisstation komt.
Als laatste heb je lege planeten of al bezochte basisstations, hier is niets te halen.

Geel – Piraten bevechten: Neem een van de piraten die op een aangrenzende route aanwezig is. Op de piraat staat een bonus die je krijgt. Ook krijg je één schade.

Blauw – tech-kaart nemen: Neem een van de tech-kaarten en leg deze in je voorraad, vanaf nu ka je deze ook gebruiken. Het zijn of extra kamers, permanente voordelen of scoringskaarten voor het einde van het spel.

Grijs – schade herstellen: Herstel één schade. Hierdoor maak je plaats voor extra tech-kaarten, piraten en hun bonus en artefacten.

Zoals eerder gezegd hebben de tech-kaarten ook extra kamers maar zijn de acties altijd afgeleide van deze basiskamers.

De andere optie is om een missie te volbrengen. Hiervoor moet je ruimteschip bij een planeet met een missie zijn en moet je genoeg manschappen hebben om de missie te volbrengen. Het aantal wat nodig is, staat duidelijk op de missiekaarten. Het kan zijn dat er een androïde nodig is, deze kan je als bonus krijgen in de loop van het spel.
Naast het aantal manschappen staan ook kleuren. Als deze overeenkomen met de manschappen, krijg je de bijbehorende bonus, zo niet heb je de bonus niet, maar is de missie wel volbracht en levert deze punten op.

Als extra kan je ook je manschappen trainen, je kan ze andere taken (kleuren) geven of tot commandant maken, waardoor de bonussen die zij genereren verdubbelen.

Zodra een aantal missies volbracht zijn, dis is afhankelijk van het aantal spelers, eindigt de ronde, na een kleine reset gaat het spel verder.
Hier komen onder andere ook je werkers terug, op de laatste drie ingezette werkers, hou hier rekening mee.

Na vier rondes is het spel afgelopen en ga je punten tellen. De speler met de meeste punten wint.

Tips en opmerkingen

Het wegwerken schade is geen hoge prioriteit, maar wel nodig. Als je geen ruimte hebt, loop je snel tegen problemen aan. Het is overigens geen probleem om de schade weg te werken.

Missies kan je best volbrengen met de juiste werknemers omdat je de bonussen dan ook krijgt, en die zijn altijd mooi meegenomen.

Oordeel recensent

Dit spel werd ons geschonken door Czech Games Edition
Leuk spel, op zich niet heel bijzonder, werker inzetten op een van de acties en uitvoeren. Je werker gaat daarna weer van het veld af, dus bij de volgende beurt is het veld weer beschikbaar. Wel leuk dat de verschillende werkers hun eigen acties hebben, dit is iets wat je minder vaak tegenkomt.

Uitvoering is ook weer erg goed gedaan door CGE, duidelijke kleuren en vooral ook duidelijke pictogrammen, dis consequent goed gebruikt worden.
De spelregels hadden voor mij een andere structuur mogen hebben, ik vond ze niet zo prettig lezen en dingen staat naar mijn gevoel soms door elkaar heen.
Thematisch niet mijn ding, maar het is niet storend, het spelmechanisme past dan wel weer helemaal in mijn straatje.

Al met al, prima spel weeral.

Foto’s: Roll The Dice / Pieter

Auteur: Pieter

Secretaris Roll The Dice