Turing Machine

Spelgegevens

Naam spel Turing Machine
Spelbedenker Fabien Gridel, Yoann Levet
Vormgeving Sébastien Bizos
Uitgever Le Scorpion Masqué
Jaar van uitgave 2022
aantal spelers 1-4 leeftijd 14+ tijdsduur 20+ minuten
prijs 45 spelregels Spelregels Engels
soort spel Deductie, Coöperatief ook mogelijk
gewonnen prijzen 2023 As d’Or – Jeu de l’Année Initié Nominee
gewonnen prijzen 2022 Tric Trac Nominee

Inleiding

Bij dit abstracte deductiespel moet je doormiddel van vragen te stellen aan de Turingmachine, de driecijferige code zien te achterhalen. Het werkt met het principe van ponskaarten.

Ik kan het niet beter beschrijven dan wat er op Wikipedia staat over de “Turingmachine”; bij deze:

In de informatica is de Turingmachine een model van berekening en berekenbaarheid, ontwikkeld door de wiskundige Alan M. Turing in zijn beroemde artikel “On computable numbers, with an application to the Entscheidungsproblem” uit 1936-37.

De Turingmachine is een eenvoudig mechanisme dat symbolen manipuleert. Ondanks deze eenvoud kan men hiermee de logica van elke mogelijke computer simuleren. Hoewel technisch realiseerbaar (zo lang we willekeurige hoeveelheden band kunnen aanleveren) is deze machine niet bedoeld voor praktische computertechnologie, maar als een gedachte-experiment rond de limieten van mechanische berekeningen; ze wordt dus niet echt gebouwd.

De eerste indruk

Voorbeeld opstelling
De doos voldoet aan alle verwachtingen, eenvoudig, abstract, maar toch mooi uitgevoerd doordat de naam uitgedrukt is, vergelijkbaar met ponskaarten. Alles past erg mooi bij het thema van het spel.

Spelregels zijn duidelijk geschreven. Materiaal is goed uitgevoerd en voelt stevig aan.

De voorbereiding

In het boekje staan een 20-tal opgaven van makkelijk tot moeilijk. Online zijn er veel meer opgaves te vinden en zelfs dagelijkse uitdagingen.
Je kiest een van de opgaven, en zet het spel op, hierna kan het spel beginnen.
Bij het opzetten komen bij de letters bepaalde vragen en bepaalde oplossingskaarten te liggen. Op de oplossingskaarten kan je achter aanduiden bij welke vraag deze dit spel hoort zodat ze altijd terug gelegd worden.

Spelers krijgen een vel waarop ze alle noties kunnen maken die ze nodig hebben, deze ligt achter een scherm zodat je de verkregen informatie geheim kan houden.

Spelverloop

Iedereen speel tegelijk. Na elke ronde wordt doormiddel van duim opsteken gekeken of iemand de code heeft ontcijfert. Hierna kan het spel nog verder gespeeld worden met de mensen die de code nog niet weten.

Een ronde bestaat uit drie stappen:

Test geeft positief resultaat.
1. Code opschrijven en de bijbehorende codekaarten nemen.
Schrijft op je notitieblad de code op die je deze ronde wilt gaan testen. Neem daarna de bijbehorende kaarten die deze code als ponskaart maken.

2. Code testen in de Turingmachine. De Turingmachine heeft vier tot zes vragen met bijbehorende oplossingskaart waarop je je code kan testen om zo meer te weten te komen. Hier komt altijd een eenvoudig antwoord uit, ja of nee. Deze informatie kan je noteren op je blaadje.
In een rond mag je tot drie vragen testen.

Voorbeeld van een vraag kan zijn.
Hoe staat het gele getal ten opzichte van het blauwe.
Geel groter dan Blauw; Geel gelijk aan Blauw; Geel kleiner dan Blauw.
Als je code is: Geel 1, Blauw 3, Paars 5; en je test en het antwoord is JA. Dan weet je dat Geel kleiner is dan Blauw.

3. Als iedereen zijn maximaal drie vragen heeft getest en de antwoorde voor zichzelf heeft verwerkt, moet iedereen tegelijk zeggen of ze de code weten, ja of nee.

Test geeft negatief resultaat.
Indien nee, dan start de volgende ronde en schrijft iedereen weer een code op die ze gaan testen.
Hebben één of meerdere spelers de code, gaan ze kijken of deze klopt. Het antwoord staat in de spelregels. Of je maakt je code en elk antwoord moet ja zijn bij de oplossingskaarten.
Klopt het is er een winnaar bekend, indien meerdere het juist hebben, is de speler die de minste vragen heeft getest de winnaar.
Is het fout, kunnen de andere spelers verder testen en heb je verloren.

Tips en opmerkingen

Ook weten wat het niet is, kan mee tot de oplossing leiden.
Soms weet je het bijna, maar kan je voor de zekerheid kan je een bepaalde vraag nog eens testen met een andere code.

Oordeel recensent

Het eerste wat in me opkomt is … “Wie bedenkt dit?” en meer nog, “Hoe dan?”. Alles klopt en zit prachtig in elkaar.
Op de doos staat 1-4 spelers, maar met meer is het op zich ook prima te spelen. Daarnaast is er ook nog een variant waarin je samen kan spelen, maar deze heb ik nog niet gedaan.

Je moet er overigens wel van houden, want meer deductie, uitsluiten van mogelijkheden, ga je niet vinden in een spel.

Zelf snap ik perfect hoe het spel werkt, ik begrijp ook dat het een leuk spel, alleen ik zie het zelf niet, of pas heel veel later wat de mogelijke oplossing kan. Ergens mis ik dat stukje logisch inzicht in mijn brein 🙂

Is deze herspeelbaar … jazeker. Elke puzzel kan je op zich maar één keer oplossen. Naast de 20 startopdrachten in de spelregels is er online een download met een paar honderd opdrachten en een online generator. Het spel is dus bijna niet uit te spelen.
Door de code die je krijgt kan je later ook makkelijk de oplossing opzoeken.

Meer informatie: www.turingmachine.info

Foto’s: Boardgamegeek

Auteur: Pieter

Secretaris Roll The Dice