Merv: The Heart of the Silk Road

Spelgegevens

Naam spel Merv: The Heart of the Silk Road
Spelbedenker Fabio Lopiano
Vormgeving Ian O’Toole
Uitgever Osprey Games
Jaar van uitgave 2020
aantal spelers 1-4 leeftijd 14+ tijdsduur 90 minuten
prijs 40 spelregels Spelregels Engels
soort spel Set collectie, worker placement

Inleiding

In Merv proberen spelers macht en rijkdom te vergaren in het welvarende hart van de Zijderoute. Door zorgvuldige hofintriges, tijdige donaties aan de grote moskee en gunstige handelsovereenkomsten proberen de spelers zoveel mogelijk van die welvaart in eigen zak te steken.

Ondertussen naderen buiten de stadsmuren Mongoolse horden. Als je de stadsmuren helpt bouwen, laat je kostbare kansen liggen om je eigen aanzien op te bouwen, maar laat je de stad onbeschermd achter.

Tekst van uitgever.

De eerste indruk

Het spel heeft een vrij intens kleuren thema welke ik zelf goed vindt passen bij het spel. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet iedereen aanspreekt. Als we voorbij de kleuren kijken dan zien we dat er kwaliteit materialen zijn gebruikt en de symbologie duidelijk is. Er is een uitgebreide handleiding die in mijn ogen niet helemaal logisch is opgebouwd maar verder wel helder is met de nodige voorbeelden. Er is een solomode aanwezig voor de liefhebbers.

De voorbereiding

Het spelbord wordt klaar gelegd en in het midden daarvan worden willekeurig de actietegels gelegd. De spelmaterialen bij de verschillende acties worden op zijn plek gezet. Daarna worden de speelfiguren op een willekeurige volgorde op de linker bovenhoek van het actiespoor gezet. Het is eventueel raadzaam voor enkel van de onderdelen bakjes te gebruiken als je speeloppervlakte niet al te groot is.

Spelverloop

Het spel speelt in 3 jaren welke onderverdeeld zijn in 4 rondes. Als een speler aan de beurt is plaatst hij zijn meeple boven aan een actiekolom of rij tussen zijn huidige positie en de volgende hoek. vervolgens kiest de speler een actie tegel uit deze rij/kolom. Dit kan een tegel zijn met een gebouw van een andere speler, van hemzelf of leeg..

Als de tegel leeg is geplaatst plaatst de speler altijd een gebouwd. Vervolgens gaan alle gebouwen met de zelfde kleur in deze rij/kolom grondstoffen produceren. Mochten het gebouwen van een andere speler zijn dan krijgt deze speler ook een bijdrage uit deze productie.

Vervolgens heeft de actieve speler 3 keuzes. Hij kan:

  • Een soldaat plaatsten;
  • Een stap vooruit op de Favourtrack;
  • De actie uitvoeren van de geselecteerde tegel.

Daarnaast kan de speler altijd één of meer contracten voltooien.

Als alle speler een actie hebben uitgevoerd wordt de spelersvolgorde bepaald voor de volgende ronde. De speler die het verste weg staat van de nieuwe hoek zal als laatste aan de beurt zijn in de volgende ronde etc. Deze volgorde kan beïnvloed worden door kamelen in te leveren.

Aan het einde van een ronde vindt een telling plaats. Vanaf de 2e ronde vindt er voor de telling nog een invasie plaats welke invloed kan hebben op de punten die een speler kan verdienen.

Tips en opmerkingen

In dit spel kun je niet op alle paarden tegelijk wedden. Daar heb je te weinig acties voor. Ook moet er op gelet wordend dat 1 speler niet de gehele karavanserai voor zelfzelf claimt samen met de mogelijkheid om daarvoor punten gedurende een telling te scoren. Want deze kaarten leveren aan het einde van het spel behoorlijk wat punten op als deze allemaal in het bezig zijn van 1 speler.

Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk flink wat punten scoort op het invloedspoor. Dit spoort stelt je namelijk instaat contracten te vervullen en meer verschillende kaarten uit de karavanserai op hand te houden. De makkelijkste manier is om muren te bouwen en daarmee andere speler hun gebouwen te beschermen.

Ook niet te vergeten op de laatste pagina staat een mooie samenvatting van de spelregels. Altijd handig als je nog een opfrisser nodig hebt voor de volgende keer.

Oordeel recensent

Ik vindt Merv een fantastisch spel. Het speelt elke keer anders vanwege het modulaire midden bord en de keuzes die de spelers daarop maken. De geplaatste huisjes bepalen namelijk hoeveel grondstoffen je kunt vergaren in een speelbeurt. Ook kun je niet elke keer de zelfde strategie gebruiken om te winnen. Andere spelers zijn je voor of de actietegels liggen erg ongunstig. Dit zorgt ervoor dat je nooit weet wie een potje gaat winnen.

Kortom zeker een spel wat ik nog vaker ga spelen en andere van harte kan aanraden.

Foto’s: Boardgamegeek.com