Uitgever University Games
Jaar van uitgave 2009
aantal spelers 2-4 leeftijd 8+ tijdsduur 30 minuten
prijs 12,00 soort spel Abstract, tegels leggen,
        gebied claimen

Spelers proberen om beurten al hun speelstukken op het bord te plaatsen binnen de toegestane speelzone op het speelbord.

Enerzijds een déjà vu voor mensen die bekend zijn met de Blokus varianten. Het geeft meteen ook het gevoel dat het een goedkopere variant is met het erg dunne speelbord en de goedkoop uitziende speelstukken, maar dat wil nog niets zeggen over het spel zelf natuurlijk.

Afhankelijk van het aantal spelers wordt een (kartonnen) speelveld gekozen en onderin het doorzichtige speelbord geklikt zodat het door het speelbord heen voor elke speler duidelijk is welk gebied belegd kan worden. Dan plaatsen de spelers om beurten twee van zijn drie start zuilen/punten op het speelbord (niet in het centrumveld).

© Boardgamegeek

Hierna leggen spelers om beurten steeds een van hun speelstukken op het speelveld. Hierbij moet tenminste een deel van de zijdes van het te leggen speelstuk een deel van de zijdes van al geplaatste eigen speelstukken op het bord raken. Al je speelstukken zijn anders van vorm en wie op het einde de minste aantal speelstukken overhoud is de winnaar. Eventueel kan de derde ‘zuil’ in worden gezet op een willekeurig punt op het bord wanneer men bijvoorbeeld geen plaatsingsmogelijkheden meer heeft.

Een eventueel overgebleven derde zuil telt bij de eindtelling niet als een strafpunt en het op het bord brengen ervan kost één volledige beurt. Wanneer je dit dus niet nodig hebt om nog een aantal stukken kwijt te raken kun je het net zo goed achterwegen laten. Plaats je de derde zuil bovendien laat in het spel, dan is de kans aanwezig dat ze ingesloten is voor je weer aan de beurt bent. Vanzelfsprekend probeer je al vroeg in het spel de grotere speelstukken kwijt te raken.

Het spel is nog makkelijker om te spelen dan het bekende Blokus door de zijdelings rakende stukken plaatsingsregel in plaats van ‘hoekpunten rakende stukken’ regel – en hiermee heb je meteen een eventuele huisregel variant om het moeilijker te maken. De vorm van de stukjes maakt het lastig om ze over het bord te verschuiven, maar niet veel erger dan bij Blokus. De kartonnen inlay van het speelbord maakt het echter wel wat gevoeliger voor nattigheid en slijtage. Het ziet er ook goedkoper uit. Dat klopt ook wel, het spel kost maar de helft van het bekende Blokus en speltechnisch zijn de verschillen zeker niet van deze orde van grootte. Dus hoewel het spel en de uitvoering misschien wat minder zijn, krijg je voor dit spel zeker waar voor je geld. Mocht je niemand kunnen vinden om mee te spelen, dan kun je het altijd nog online spelen via de website: http://callistogame.com,

Dit spel werd ons geschonken door University Games