Vormgeving Michel Baudoin
Uitgever Wacky Works
Jaar van uitgave 2011
aantal spelers 2-4 leeftijd 12+ tijdsduur 45 minuten
prijs 34 soort spel doolhof en dobbel spel

In het bewegende doolhof racen verschillende rassen ruimtewezens (spelers) om als eerste het enige relikwie in het doolhof eruit te slepen en veilig aan boord van hun eigen ruimteschip te krijgen.

Fiches, modulaire doolhofstukken, ruimteschepen, speelkaarten, houten ruimtewezens spelersbordjes: alles ziet er goed verzorgd en degelijk uit. De handleiding oogt wat ‘eenvoudig’, maar is tenminste in het Nederlands en lekker duidelijk.

Het doolhof wordt opgebouwd uit de doolhoftegels met in het midden de relikwiekamer met het relikwie. Aan de rand van het speelbord komen de ruimteschepen van de verschillende spelers die mee doen en hun ruimtewezentjes. Elke speler heeft er drie in verschillende (secundaire) kleuren.

De dobbelstenen worden gegooid. Met de bewegingdobbelstenen kunnen spelers hun ruimtewezens verplaatsen en met de ‘gewone dobbelstenen’ in bepaalde kleuren kan het doolhof worden bewogen in combinatie met kaarten die uit de hand moeten worden gespeeld. Deze kaarten geven aan hoe het doolhof bewogen mag worden. De kern van het spel is echter dat jouw ruimtewezens slechts van de ene naar de andere doolhoftegel kunnen bewegen wanneer de doorgangen, die allemaal uit primaire kleuren (rood/geel/groen) bestaan, samen (kleuren mengen) de secundaire kleur (oranje/groen/paars) van je ruimtewezen maken. Dit maakt dat het lastiger is dan het lijkt en dat je elkaar lekker dwars kunt zitten door het doolhof een beetje van indeling te veranderen.

Elkaar dwars zitten is leuk, maar probeer niet uit het oog te verliezen dat je doel natuurlijk is om dat ene relikwie in het midden van het doolhof terug naar je ruimte schip te krijgen. En als dat niet lukt probeer je het als eerste drie keer in je bezit en op het hoofd van een van je soortgenoten te krijgen – ook dan heb je gewonnen. Ver vooruit plannen is onmogelijk, het doolhof verandert echt constant!

Het spel speelt lekker vlot en is niet moeilijk, althans de spelregels zijn het niet. Om die zilveren muts/relikwie in je ruimteschip te krijgen en je daarbij de andere spelers van het lijf te houden is bijna onmogelijk. Gelukkig is dat niet de enige manier om te winnen en duurt een spelletje dan ook nooit langer dan een klein uurtje. Een verschil met bijvoorbeeld ‘de betoverde doolhof’ is dat in dit spel echt alle tegels individueel verplaatsbaar zijn en dat niet elke doorgang voor elk van je wezens beschikbaar is. Het is echter wel een spel voor 10 tot 12 jaar en ouder en niet voor de 8+ die op de doos staat. Het feit dat je met zijn allen voor die ene schat gaat maakt dat er een onderlinge strijd ontstaat.

Dit spel werd ons geschonken door Wacky Works