Vormgeving Remco Gazan
Uitgever Giuoco
Jaar van uitgave 2010
aantal spelers 2 leeftijd 8+ tijdsduur 20 minuten
prijs 15 soort spel Abstract, rijen vormen
gewonnen prijzen genomineerd voor spel van het jaar 2011

Op het variabele speelveld leggen de spelers om beurten een steen van hun kleur op het speelveld. Ze verdienen tijdens het spel punten door het completeren van rijen van het speelveld en bij de eindtelling voor rijen van vier of meer stenen van een eigen kleur op een rij. Voor ervaren spelers is er ook variant waarbij extra bonuspunten verdiend kunnen worden.

Twee zakjes glazen blanco en blauwe speelstenen, een score bordje, een handleiding in vier talen, inclusief Nederlands en achtenveertig tegeltjes waarmee het speelveld kan worden samengesteld. Sober, maar allemaal van prima kwaliteit. Bij een abstract spelletje verwacht je nu eenmaal massa’s gevarieerde speelstukken.

© Boardgamegeek

Het speelbord wordt opgebouwd uit de tegeltjes die in de vorm van een asymmetrisch kruis gelegd worden. Dan verplaatsen de spelers drie keer om beurten een tegel. Dit maakt dat elke keer wanneer je dit spel speelt het speelveld compleet anders is en nieuwe uitdagingen biedt. Door het verplaatsen van de tegels ontstaan namelijk vaak ook gaten in het speelveld. Vervolgens nemen de speler alle stenen van één kleur en plaatsen er daarvan eentje op het scorebord. Klaar om te beginnen… of eigenlijk was het al begonnen met het verplaatsen van de speelveldtegels.

Leg om beurten een steen van je eigen kleur op het speelveld. Dat is alles. De truc is natuurlijk hoe je daarmee punten scoort (zie inleiding).

© Boardgamegeek

De punten tijdens het spel voor het completeren van rijen zijn één punt per tegel in de rij, ongeacht wiens kleur stenen er op de tegels liggen. De punten aan het einde van het spel echter zijn tien voor een rij van vier, twintig punten voor een rij van vijf, dertig voor zes en veertig voor zeven of meer van de eigen kleur. Dat lijkt erg veel, en dat is het ook wel, maar je zult merken dat je het spel niet wint als je teveel focust op de eindtelling óf op de scores tijdens het spel. Het is een voortdurende strijd om de balans te houden tussen het opzetten van lange rijen voor een mooie score op het eind én het blokken daarvan bij je tegenstander én ondertussen punten sprokkelen tijdens het leggen van de stenen. Of ga je toch je tegenstander verleiden te gaan voor die punten waardoor jezelf misschien een opzetje kun maken voor een lange rij? Als je niet ziet dat je een rij afsluit en vergeet je deze te scoren, jammer dan. Kans gehad, pech gehad!

Snel, simpel en toch een voortdurende uitdaging om je tegenstander weer te slim af te zijn. Het is bovendien lekker vlot te spelen en voor zo een beetje alle leeftijden, op de allerkleinste na, goed te doen. Zoals met veel van dit soort spellen wordt de uitdaging des te groter als de spelers van ongeveer gelijk niveau zijn. Dit spel hoort echt in je kast thuis als je houd van tweepersoons spelletjes, maar ook als je niet vies bent van abstracte spelletjes!

Dit spel werd ons geschonken door Giuoco